Het is met een veldrijfiets uitstekend te doen om op de weg te rijden. Ik heb zelf een ridley en als ik op de weg rijd zet ik gewoon een ander wielsetje met anti-lek banden ('s winters rij je toch wat eerder lek) in de fiets. En dan rijd hij prima, niet als een strakke racer maar wel beter dan een mtb. En met een veldrijfietsis het toch wat minder erg als er viezigheid op je fiets komt.specialized_mannetje schreef:Hallo,
ik zit met een vraag: is een cyclocross fiets een goed alternatief voor een MTB om tijdens de winter en slecht weer (regen e.d.) de conditie op pijl te houden? Ik heb nu een mtb (26 inch) om tijdens de mindere maanden kwa weer te blijven rijden, dus vandaar. Ik verwacht met een cyclo een hogere snelheid te kunnen vast houden ivm smallere banden en minder gewicht, klopt dit ? of loop ik dan tegen het gebeuren rond het feit aan dat de fiets te hard/stug is om mee op de weg te rijden? Wie kan me hiermee helpen?
Afz Vincent
Cyclocross fietsen
-
wielerventje
- Forum-lid
Ja het is een goed alternatief. Goedkoper ook in mijn ogen. Minder dure vervangingsonderdelen en ze zijn als je het zelfde merk kiest uitwisselbaar met je weg fiets. Minder onderhoudskosten; geen schijfremmen met dure blokken of service voor vering. Ja je kan harder door de de genoemde eigenschappen. Ja in het bos is het meer gestuiter maar op de weg loopt het goed. Niet stug of hard vergeleken met een racer. Een mtb is wel wat soepeler door de dikkere banden. Tip: train specifiek (als je harder wilt fietsen op een racefiets dan moet je dat doen.)specialized_mannetje schreef:Hallo,
ik zit met een vraag: is een cyclocross fiets een goed alternatief voor een MTB om tijdens de winter en slecht weer (regen e.d.) de conditie op pijl te houden? Ik heb nu een mtb (26 inch) om tijdens de mindere maanden kwa weer te blijven rijden, dus vandaar. Ik verwacht met een cyclo een hogere snelheid te kunnen vast houden ivm smallere banden en minder gewicht, klopt dit ? of loop ik dan tegen het gebeuren rond het feit aan dat de fiets te hard/stug is om mee op de weg te rijden? Wie kan me hiermee helpen?
Afz Vincent
-
specialized_mannetje
- Forum-lid
Ok, het is me duidelijk: die MTb die ik heb ga ik inruilen voor een cyclocrosser!! Ik ga em dan door de week vooral gebruiken om naar het werk te karren. Bedankt voor de info !!
Afz Vincent
Afz Vincent
Voordat ik naar de FM stap om me te helpen kan ik wellicht het probleem zelf oplossen met jullie hulp. Ik heb op mijn crosser de 105 voorderailleur vervangen door een SRAM Force voorderrailleur (overigens ook de achterderailleur en shifters). Omdat het een downpull derailleur is en de kabels bovenlangs lopen gebruik ik de reeds gemonteerde katrol (of zoals in eerde in dit topic genoemd: 'Umlenkrolle'). Helaas krijg ik de derailleur niet goed afgesteld. Ik krijg met de beste wil de ketting niet op het grote blad (bladen voor: 46-36). Nou ja, met heel veel kracht, geduld (en het bijbhorende kabaal) en dan alleen als de fiets op de reparatiestandaard staat. Is er misschien een trucje dat ik mis waardoor dit niet lukt?
Keep calm and pedal like you stole it
Misschien een overbodige opmerking, maar heb je de derailleurkabel op de juiste manier aan de voorderailleur bevestigd? Dus langs de juiste kant met het imbusboutje vastgezet? Kan namelijk in dezelfde symptomen resulteren als wat je hierboven omschrijft 
Willen jullie even hier meekijken: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=51566" onclick="window.open(this.href);return false;
Net mijn nieuwe crosser afgehaald en de eerste kilometers gemaakt. Heb na wat zoekwerk voor een Ritchey Swiss Cross gekozen (staal! Campa afmontage, Zonda). Inclusief pedalen en bidonhouder blijft de weegschaal steken op 8.8 kg.
De eerste indruk: een uitermate comfortabele, stabiel rijdende fiets. Ik ga hier de komende tijd een hoop pret mee beleven...
De eerste indruk: een uitermate comfortabele, stabiel rijdende fiets. Ik ga hier de komende tijd een hoop pret mee beleven...