Ook een van de besten in zn klasse. Al blijft het meest bepalende natuurlijk de koffie die je gebruikt
Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Heeft het apparaat nog zoveel invloed dan?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- CampaYolo
- Forum-lid
Ik heb ook al vaak gelezen dat de temperatuur nogal belangrijk is.
Dat zou absoluut niet boven de 90 graden mogen komen.
Ik vraag me dan toch af hoe dat zit met een perculator, daar komt toch ook een prima bakkie uit.
Dat zou absoluut niet boven de 90 graden mogen komen.
Ik vraag me dan toch af hoe dat zit met een perculator, daar komt toch ook een prima bakkie uit.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Absoluut!
https://www.moccamaster.nl/blog/post/ho ... occamaster
Bij het aanzetten van de power schakelaar, begint het koperen verwarmingselement in het apparaat zich direct op te warmen.
Na ongeveer 30 seconden is dit element zo heet dat het water binnenin bijna kookt. Hierdoor schiet het hete water door het glazen buisje richting de overlooppijp omhoog. Vanuit de 9-gats overlooppijp wordt het water gelijkmatig over de gemalen koffie in het filterhouder verdeeld, waarna het langzaam in de pot druppelt.
Temperatuur
De temperatuur van water dat uit het overlooppijpje komt, is dus geen kokend water. Dit is heel belangrijk, omdat kokend water je koffie verbrand en deze bitter maakt. Te koud water zal, daarentegen, je koffie zuur laten smaken. Het verwarmingselement zorgt ervoor dat het water tussen de 92 en 96°C komt, wat de perfecte temperatuur is voor het perfecte kopje koffie.
Mengpijp en doorlooptijd
Via de mengpijp, die in de deksel van zowel de glaskan als de thermoskan zit, stroomt de koffie gelijkmatig de kan in. Dit zorgt voor een homogene smaak van de koffie, doordat deze van onder opbouwt. Iedere Moccamaster is, naast de perfecte temperatuur, ontworpen met de perfecte doorlooptijd van de koffie.
@CampaYolo: Daar komt zeker altijd een straf bakkie uit! Heerlijk. Maar ook genoeg cafestol door het niet te filteren.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
JW : dat van de koffie zet technologie; dat snap ik, dat van de temperatuur ook - doorlooptijd -> perfect..
Maar een 2e bakje koffie, hoe smaakt dat dan ? Na 10-20 minuten : is dan de temperatuur nog perfect ? Doet dan 1 minuut extra doorlooptijd ( als ie niet zo perfect blijft ) er toe als je na 20 minuten nog een bakje uitschenkt ?
In hoeverre kan je de temperatuur blijven checken als na 1 jaar de kalkaanslag parten gaat spelen. Of is er ook dé perfecte ondehoudsset aanwezig voor de machine.
Maar een 2e bakje koffie, hoe smaakt dat dan ? Na 10-20 minuten : is dan de temperatuur nog perfect ? Doet dan 1 minuut extra doorlooptijd ( als ie niet zo perfect blijft ) er toe als je na 20 minuten nog een bakje uitschenkt ?
In hoeverre kan je de temperatuur blijven checken als na 1 jaar de kalkaanslag parten gaat spelen. Of is er ook dé perfecte ondehoudsset aanwezig voor de machine.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een setje shorttrack schaatsen voor Littlemiss.
Tevens setje schaatsschoenen zelf gepast, dat zaadje is nu ook geplant…..
Tevens setje schaatsschoenen zelf gepast, dat zaadje is nu ook geplant…..
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Wow! Als ik het me goed herinner was mamma ook al een fanatieke en bijna prof schaatser toch?daniel1975 schreef: ↑06 sep 2025 15:18 Een setje shorttrack schaatsen voor Littlemiss.
Tevens setje schaatsschoenen zelf gepast, dat zaadje is nu ook geplant…..![]()
Gaan we de Olympische winterspelen van 20XX voor "la Petite Daniel" supporteren? Zou mooi zijn.
Hoe dan ook, mooie keuze van je dochtertje. Prachtige sport.
Adversity is the Catalyst of Change
Ik geloof dat de moccamaster anders dan vele andere apparaten een tweede verwarmingselement heeft die een andere temperatuur heeft dan het element die het water voor de koffie verwarmt waardoor het langer goed blijftrene schreef: ↑06 sep 2025 15:01 JW : dat van de koffie zet technologie; dat snap ik, dat van de temperatuur ook - doorlooptijd -> perfect..
Vanmorgen 3 broden bij de bakker.
Vanmiddag een doosje 2.5 mm rutiel elektrodes van GYS
Vanmiddag een doosje 2.5 mm rutiel elektrodes van GYS
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Kijk, mooi werk!daniel1975 schreef: ↑06 sep 2025 15:18 Een setje shorttrack schaatsen voor Littlemiss.
Tevens setje schaatsschoenen zelf gepast, dat zaadje is nu ook geplant…..![]()
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013