Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 04 okt 2014 17:26

EmPeHa schreef:Natuurlijk steekt het als je 4k uitgegeven hebt en je komt hele pelotons tegen met voorvorken die op jouw voorvork lijken. Daarmee raak je dus toch de werkelijke fabrikant, want je bedenkt je nog wel een keer om dan een echte te kopen. Niet dat je dan een neppert koopt, maar je betaalt wel om iets bijzonders te rijden. Je weet zelf dat je een echte hebt, maar de tegenligger denkt: "he, daar gaat weer zo'n sukkel met een nepfiets". Nee, da's lekker.
Ik probeer altijd gewoon genieten van wat ik heb en daar tevreden mee zijn, en wat minder te kijken wat andere hebben en vooral ook het besef wat andere niet hebben, daar wordt je een stuk gelukkiger van.

Denk daar maar eens over na als je met je kont op die fiets van 4K zit!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 04 okt 2014 17:40

Daar kan ik mij ook wel weer in vinden. Ik ben dan ook niet iemand die 4k aan een fiets gaat uitgeven.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 04 okt 2014 18:22

colnagofreak schreef: Ik heb meer het idee hier dat het steekt dat jezelf daar 4K heb voor moeten neerleggen.
Dat vind ik persoonlijk onzin, voor jezelf weet je toch dat het echt is en zoals Jaap zegt het geld heb je daar voor over gehad. Maar belangrijker is dat je het geld er ook voor had, iets wat niet voor iedereen op gaat!
Die indruk kreeg ik ook. En dat snap ik niet, want voor die 4K heb je dan toch een kwalitatief veel betere, echte fiets? Met alles wat daarbij komt kijken, zoals bijvoorbeeld de nodige garantie etc. Ik begrijp niet zo heel goed waarom het rondfietsen op nep-producten afdoet aan het plezier dat je van je eigen droomfiets hebt.
En een nep artikel verkopen als echt vind ik gewoon oplichterij, dat had ik dacht ik al geschreven.

Het paradoxale van nep-Pina's en nep-Rolexxen is dat de mensen die ermee geimponeerd dienen te worden ook de eersten zijn die zien dat het nep is. Ik heb wel eens zo'n nep Rolex in handen gehad, zelfs ik zag ik 2 seconden dat het niet echt was, en ik vind een echte al niet eens mooi.
Ik probeer altijd gewoon genieten van wat ik heb en daar tevreden mee zijn, en wat minder te kijken wat andere hebben en vooral ook het besef wat andere niet hebben, daar wordt je een stuk gelukkiger van.

+1

Ik had vandaag weer reuze lol op mijn fietsje van 300 euro. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 04 okt 2014 18:49

Ernie C. schreef:En wat dacht je van ontwikkelingskosten?

Een frame kopen, daar een mal van maken en die mal vervolgens vol laten gooien met carbon -genoeg om stevig te zijn, zonder dat het zwaar wordt- kost geen drol voor zo'n Chinees bedrijfje. Daar zijn de winstmarges dus ook groot!
Wrang is wel dat fietsenfabrikanten om iets te kunnen verdienen verplicht zijn hun productie in lage lonen landen te vestigen en vervolgens uit die landen om de oren gereden worden door hun eigen producten.

Rekensom:

Consumentenprijs 4.000
BTW 700
Consumentenprijs ex BTW 3.300
Normale marge vakhandel ca. 30% 1.000
Groothandelsprijs 2.300
Groothandelsmarge ca 30% 700
Verkoopprijs merkhouder 1.600
Marge 30-40% 500
Transport etc 100
Kostprijs af fabriek Europa 1.000

In de kostprijs zal ontwikkeling, marketing en europese productiekosten (lees spuiten) zitten. Je zult dan redelijk dicht bij een chinese handelsprijs komen.

Je kunt heel weinig doen tegen deze internet handel. In feite snijdt Canyon 1300 euro marge uit het kanaal door alleen via internet te verkopen.

Ik snap dat het heel vervelend is dat chinezen kopiëren maar dat is een feit. Iedereen die hier ageert tegen de Pinarello nepperts (gespoten en al) heeft gelijk maar mag dan ook nooit meer op de markt een nepartikel kopen. Er zit totaal geen verschil tussen een nep gucci shirt of een nep pinarello; het is beide stelen van intellectueel eigendom

ikzelf wilde een dogma of prince kopen (echte) maar was te nieuwsgierig naar de chinees. Hier in de EU laten spuiten in eigen kleuren en zonder referentie aan pinarello. Voor mij prima fiets afgemonteerd met top onderdelen.

Als hier mensen vanuit de vakhandel zitten die mijn rekensommetje tegen kunnen spreken graag want ik ben er wel erg nieuwsgierig naar of het klopt
Twitter: @rbruijns

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 04 okt 2014 19:04

Zwak punt van de fabrikanten is dat ze afhankelijk zijn van dezelfde top onderdelen die iedereen los kan kopen. Het verschil maken is dan moeilijk. Vond het dan ook wel aardig om te lezen dat Rolf Singenberger van Eddy Merckx aangeeft in de toekomst meer geïntegreerde onderdelen te verwachten. Precies de richting waaraan ik ook al zat te denken, toen ik mijn fiets in elkaar schroefde.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 okt 2014 22:34

colnagofreak schreef: Ik probeer altijd gewoon genieten van wat ik heb en daar tevreden mee zijn, en wat minder te kijken wat andere hebben en vooral ook het besef wat andere niet hebben, daar wordt je een stuk gelukkiger van.

+1
Wanneer je niet kan hebben waar je van houdt, moet je houden van wat je hebt. ;)

embee64
Forum-lid

embee64 05 okt 2014 10:06

@ rbr: Ik vermoed dat de marge voor de vakhandel veel groter is.
Ik weet zelf van 2 voorbeelden:
- een jeans van G-star kost op het moment dat hij de winkel binnenkomt 7 euro...
- bij een landelijke optiekketen komt een montuur binnen voor 25 euro en gaat weg voor 400 euro...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2014 10:09

7 euro voor een broek gaat er bij mij niet in hoor. 14 zou ik nog aannemen, maar 7 niet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 05 okt 2014 10:17

Als je de bril verhouding doortrekt, heeft een fiets van 4k een kostprijs van 250 euro. Denk dat de fabrikant daarvoor niet eens de groep voor een 4k fiets kan inkopen.

embee64
Forum-lid

embee64 05 okt 2014 10:34

Uiteraard kun je dit niet in dezelfde verhouding doortrekken.
Toch is die 7 euro waar.

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 okt 2014 10:55

Een bril kan je niet vergelijken. zo'n montuur is een halffabricaat waar nog een paar dure glazen ingeslepen moeten worden, waar de kosten van de oogmeting en de kosten van het maken van de bril nog in meegenomen moeten worden. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van je afschrijving. Het inrichten van een meetruimte kost al gauw 80.000 euro en dan komt de rest van de apparatuur er nog overheen. Inkoop zegt dus niet zoveel over netto marge.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 05 okt 2014 11:18

+1 Karl66.

Brillenwereld is een aparte wereld. Prijs montuur zegt niets over de daadwerkelijke verkoopprijs. Een montuur wil ik overigens niet betitelen als halffabricaat. Opticien heeft gewoon veel overheadkosten gezien er relatief veel service bij komt kijken (bijstellen, opmeten, apparatuur enz.) en veelal op een A-locatie gevestigd. Kijk eens in een stad hoeveel opticiens je tegenkomt.

Derhalve snap ik ook niets van het verdienmodel van een opticien. Moest laatst één bril hebben en kreeg er drie. 1 tegen volledige aanschafprijs, een gratis uit de low-budget serie en mocht er een weggeven. Ben er overigens niet op ingegaan en met korting een zonnebril op sterkte gekocht. Aanrader!

Voor wat betreft de G-star broek. € 7, - zou best kunnen. Maar dat is dan waarschijnlijk de kostprijs aan materiaal en arbeidsuren. Ik kan me niet voorstellen dat dit de integrale kostprijs is. Dus met alle overige kosten.
Previous name Jansen01

Plaats reactie