Ernie C. schreef:En wat dacht je van ontwikkelingskosten?
Een frame kopen, daar een mal van maken en die mal vervolgens vol laten gooien met carbon -genoeg om stevig te zijn, zonder dat het zwaar wordt- kost geen drol voor zo'n Chinees bedrijfje. Daar zijn de winstmarges dus ook groot!
Wrang is wel dat fietsenfabrikanten om iets te kunnen verdienen verplicht zijn hun productie in lage lonen landen te vestigen en vervolgens uit die landen om de oren gereden worden door hun eigen producten.
Rekensom:
Consumentenprijs 4.000
BTW 700
Consumentenprijs ex BTW 3.300
Normale marge vakhandel ca. 30% 1.000
Groothandelsprijs 2.300
Groothandelsmarge ca 30% 700
Verkoopprijs merkhouder 1.600
Marge 30-40% 500
Transport etc 100
Kostprijs af fabriek Europa 1.000
In de kostprijs zal ontwikkeling, marketing en europese productiekosten (lees spuiten) zitten. Je zult dan redelijk dicht bij een chinese handelsprijs komen.
Je kunt heel weinig doen tegen deze internet handel. In feite snijdt Canyon 1300 euro marge uit het kanaal door alleen via internet te verkopen.
Ik snap dat het heel vervelend is dat chinezen kopiëren maar dat is een feit. Iedereen die hier ageert tegen de Pinarello nepperts (gespoten en al) heeft gelijk maar mag dan ook nooit meer op de markt een nepartikel kopen. Er zit totaal geen verschil tussen een nep gucci shirt of een nep pinarello; het is beide stelen van intellectueel eigendom
ikzelf wilde een dogma of prince kopen (echte) maar was te nieuwsgierig naar de chinees. Hier in de EU laten spuiten in eigen kleuren en zonder referentie aan pinarello. Voor mij prima fiets afgemonteerd met top onderdelen.
Als hier mensen vanuit de vakhandel zitten die mijn rekensommetje tegen kunnen spreken graag want ik ben er wel erg nieuwsgierig naar of het klopt