Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

tennisser
Forum-lid

tennisser 26 jan 2013 01:35

rschouten schreef:
Gastheerg schreef:
Heb ik er hier ook een:

Gemiddelde snelheid Parijs-Roubaix (uitvoerig artikel 19-2 op m’n blog)

1964 Peter Post 45,129
1948 Rik van Steenbergen 43,612
1960 Pino Cerami 43,538

Ter vergelijking:

2001 Servais Knaven 37,703
:shock:
Je zou bijna gaan denken dat-ie 'm schoon won (Knaven), ............nah :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 jan 2013 08:49

tennisser schreef:
elefantino schreef:
huibm schreef:Ben benieuwd wat er allemaal los komt als er verschillende mensen moeten getuigen onder ede, nou is contador een super schone renner, maar ook hij zal toch wel eens wat gezien of gehoord hebben? Dan nog maar te zwijgen als Lance net zo fanatiek gaat getuigen als hij kon liegen.
Sorry? Ik verslik me hier bijkans in m'n onbijt.... Contador superschoon? Als er nu iemand is die ik niet vertrouw is het wel Contador. De feiten: Hij was klant bij Fuentes (A.C.) (...)
Kan me herinneren dat er destijds meerdere renners gelinkt werden aan de codenaam A.C., waaronder Antonio Colom. We zullen de zaak Fuentes dus nog ff moeten afwachten.
De initialen op de lijst kwamen precies overeen met de gehele Liberty Siguros-ploeg. Er reed destijds maar 1 renner met de initialen A.C. bij die ploeg: Alberto Contador.

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 26 jan 2013 18:13

Voor degene die zo graag willen horen dat het in andere sporten even erg is:
http://nos.nl/artikel/466594-ook-doping ... atsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

tennisser
Forum-lid

tennisser 26 jan 2013 18:27

elefantino schreef:
tennisser schreef:Kan me herinneren dat er destijds meerdere renners gelinkt werden aan de codenaam A.C., waaronder Antonio Colom. We zullen de zaak Fuentes dus nog ff moeten afwachten.
De initialen op de lijst kwamen precies overeen met de gehele Liberty Siguros-ploeg. Er reed destijds maar 1 renner met de initialen A.C. bij die ploeg: Alberto Contador.
O, wist niet dat de andere Liberty Seguros-renners ook onder hun initialen vermeld stonden.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 jan 2013 18:29

paulwindtegen schreef:Voor degene die zo graag willen horen dat het in andere sporten even erg is:
http://nos.nl/artikel/466594-ook-doping ... atsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie kan zich nog herinneren dat Johan Olav Koss een belabberd seizoen reed in 1994. En tijdens de spelen in Lillehammer wel plots 3 gouden plakken wegkaapte. Oh ja,.... hij was zelf ook nog arts. Hardtikke geloofwaardig natuurlijk. Ik kan me ook nog de beelden van Veldkamp herinneren. Hij was woest.
Live fast; die young. mijn blog

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 jan 2013 18:52

tennisser schreef:
elefantino schreef:
tennisser schreef:Kan me herinneren dat er destijds meerdere renners gelinkt werden aan de codenaam A.C., waaronder Antonio Colom. We zullen de zaak Fuentes dus nog ff moeten afwachten.
O, wist niet dat de andere Liberty Seguros-renners ook onder hun initialen vermeld stonden.
Dit is een foto van een fax van Fuentes aan Liberty Seguros:

http://twitpic.com/bxkxiz" onclick="window.open(this.href);return false;

Er staat overigens ook ene "LL" op... ;)

De renners zijn: Roberto Heras, Michele Scarponi, Joseba Beloki, Igor Gonzalez de Galdeano, Angel Vicioso, Jorg Jaksche, Allan Davis, Luis Leon Sanchez en Alberto Contador.

tennisser
Forum-lid

tennisser 26 jan 2013 19:19

paulwindtegen schreef:Voor degene die zo graag willen horen dat het in andere sporten even erg is:
"Ook dopinggebruik in schaatsen"

Volgens Jim Stray-Gundersen, voormalig lid van de medische commissie van de ISU, is ook in het schaatsen jarenlang doping gebruikt.
"Ik weet zeker dat tussen 1988 en 2006 olympische medailles zijn gewonnen met behulp van doping", stelt de Amerikaan, die als arts van de Amerikaanse en de Noorse olympische ploeg diverse keren op de Spelen aanwezig was. Ook stond hij aan de wieg van een methode om bloeddoping op te sporen.

"Ook medaillewinnaars"
"Ik kan niet zeggen welke sporters of hoeveel er gebruikt hebben, maar ik weet dat er ook medaillewinnaars bij zitten. Tien tot vijftien procent van de schaatsers had in die periode afwijkende bloedwaarden."

Het zou fijn zijn als mensen, die zeggen dat ze 'dingen zeker weten', deze 'dingen' ook naar buiten zouden brengen. :)

Even op een rijtje. Hij heeft het over gouden medaillewinnaars 1988-2002, maar heeft hij het over zijn eigen schaatsers (dwz ploegen VSt en Noo)?

VSt: Bonnie Blair, Dan Jansen, Casey FitzRandolph, Derek Parra, Chris Witty
Noo: Johann Olav Koss, Geir Karlstad, Adne Søndrål

Of heeft hij het juist over hun tegenstanders?

(voormalig) DDR: Uwe-Jens Mey, André Hoffmann, Christa Rothenburger, Olaf Zinke, Jacqueline Börner, Gunda Niemann, Claudia Pechstein, Anni Friesinger
(voormalig) Sov: Nikolaj Goeljajev, Aleksandr Goloebev, Svetlana Bazjanova

Dat lijkt me niets nieuws.

Dan blijft over:

Ned: Yvonne van Gennip, Bart Veldkamp, Ids Postma, Gianne Romme, Marianne Timmer, Gerard van Velde, Jochem Uytdehaage
Zwe: Tommy Gustafson
Oos: Emese Hunyady
Jap: Hiroyasu Shimizu
Can: Catriona Lemay

WdvB
Forum-lid

WdvB 26 jan 2013 20:31

Eric Heiden is ook een arts (en oud Tour de France wielrenner)...... van de Amerikaans olympische schaatsploeg. Hij had wel erg dikke benen voor zijn tijd, en hij kon zowel sprinten als een 10km afroffelen. Een ubermensch.
Boogie zal binnenkort alles opbiechten, met uitzondering van la plagne, want dat was net die ene dag dat ie schoon reed. Maar beter is misschien dat ie vast houdt aan zijn leugens, soms wil je gewoon niet de waarheid weten. Beetje als een gezond huwelijk, dan wil je ook niet met terugwerkende kracht horen dat je geliefde al die tijd lukraak vreemd ging. Dan kijk je toch opeens met andere ogen naar het verleden.
Er is wel een oplossing. De poppenkast van "Topsport" hoor thuis in de entertainment industrie, zoals in Las Vegas, Broadway, Hollywood en de Olympische Spelletjes, ver weg van de publieke sector.
Lang leve de breedtesport, waarin geen geld en status wordt verdeeld, ego's onnodig worden opgehemeld en waar geen plaats is voor zielige ex-winnaars die tot op hoog bejaarde leeftijd jankend vasthouden aan hun status omdat ze ooit ergens in 1963 een simpel wedstrijdje, toertochtje of spelletje hebben gewonnen. TV uitzetten en lekker zelf sporten, veel beter!

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 jan 2013 20:57

Wennemars reageert er net heel reeel op bij Studio Sport. Gelukkig geen "in onze sport wordt geen doping gebruikt-reactie". Klasse, daar kunnen veel anderen nog iets van leren (Ritsma met z'n "schaatsen draait om techniek, dus doping is zinloos" bijvoorbeeld).

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 26 jan 2013 21:45

Zonder enig zinnig argument heb ik de wijze waarop Chad Haddrick kon remonteren tijdens de 10 km altijd hoogst merkwaardig gevonden (en fantastisch om te zien).
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2013 21:49

Dat lijkt me nu niet echt veel met doping te maken te hebben, maar juist alles met dat wat tussen onze oren zit.

Doping is van invloed op de hoeveelheid vermogen die je levert, niet hoe je de race in deelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

WdvB
Forum-lid

WdvB 26 jan 2013 23:02

elefantino schreef:Wennemars reageert er net heel reeel op bij Studio Sport. Gelukkig geen "in onze sport wordt geen doping gebruikt-reactie". Klasse, daar kunnen veel anderen nog iets van leren (Ritsma met z'n "schaatsen draait om techniek, dus doping is zinloos" bijvoorbeeld).
Ritsma en techniek, als je iemand een levend voorbeeld kunt noemen van rechtdoor stoempen op dunne ijzers dan is het die blonde roodhoofd wel. Sven Kramer daarentegen, zelden iemand gezien met zo'n geweldige timing, net als Jan Bos en Uytdehaage natuurlijk.
Maar als er iemand het van vermogen (en minder van souplesse) moest hebben dan was het wel Ritsma (net als Romme, Koss, Heiden, Zelezovski), Rintje was altijd goed op buitenbanen.... Dat juist Ritsma beweert dat doping zinloos is, maakt het al verdacht! Ik zal niet beweren dat Rintje gesnoept heeft, want techniek en timing is heel belangrijk, veel belangrijker dan bij een simpele beweging als wielrennen, echter om een goede techniek uit te voeren als je gigantisch in het rood loopt moet je echt wel veel vermogen en een superconditie hebben. En als er iemand daar baat bij had dan was het Rintje wel. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat schaatsen nog meer baat heeft bij dope (vanwege de kracht/duurcomponent), meer dan bij wielrennen. Goede medische begeleiding is al sinds de DDR een vast onderdeel van elke ploeg. Commercieel of niet, schaatsen maakt echt wel een goede crossover tussen wielrennen en de medische wetenschap. Niet voor niets zoveel wielertalent tussen de schaatsers. Vrij logisch dat verdenkingen van doping ook bij het schaatsen thuishoort. Als je ziet hoe gemakkelijk het bij het wielrennen ging, dan kan het nog een stuk gemakkelijker gaan bij een kleine sport als schaatsen.

Onlangs nog in een interview op radio 1 met diane valkenburg gehoord dat er in het schaatsen nauwelijks out of competition gecontroleerd wordt. Er werd al gepleit voor GPS-tracking met je smartphone.

Topsporters: compleet onbetrouwbaar volk, het lijken soms net bankiers, handelaren, zorgbestuurders of politici. Weg ermee! :D

Plaats reactie