Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Op MP zit een kerel die prima stuurpennen verkoopt. Licht ook. Aluminium.
https://link.marktplaats.nl/m1475127310
https://link.marktplaats.nl/m1475127310
Alleen heb je ze/hem morgen niet in huis: https://www.aliexpress.com/item/3280430 ... 1103rydhvl
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
+1
Licht, sterk en betaalbaar.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4429
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ja hoor, met een extra pakketje corona
Ik ben bezig een Chinese cyclocrosser op te bouwen en bij het monteren van het crankstel loop ik tegen een probleem aan.
Het frame (Carbonda CFR505) is uitgerust met BB386 (=BB386EVO?), mijn crankstel is een Quarq Dzero GXP. Ik heb een simpel BB laten meekomen uit China (https://www.aliexpress.com/item/32793996454.html) en in het frame geperst. Het crankstel past mooi in de cups. So far, so good...
Maar bij het vastdraaien van het crankstel loop ik tegen 2 dingen aan:
1) Al ver vóór het minimale aanhaalmoment draait de crank niet meer soepel.
2) De kettingbladen komen mijns inziens erg dicht bij de achtervork uit (zie foto).
Wat gaat hier mis? Mis ik bepaalde spacers? Op mijn andere fiets (SRAM BB86 GXP bottom bracket) zit er aan de rechterkant rond de as een golvend ringetje (de ‘wave washer’), maar zat niet bij de Quarq noch bij het BB. Is dat de boosdoener?
N.B. het BB kwam met 3 rechte spacers (1mm, 2mm en 3mm) maar die bieden geen oplossing.
Een andere optie die ik kan bedenken dat de GXP-uitvoering van de Quarq niet samengaat met BB386 en dan heb ik uiteraard een veel groter probleem. Maar dan kan ik niet verklaren waarom bijv. C-bear een BB386 verkoopt die expliciet bestemd is voor SRAM/Quarq GXP (https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 6-sram-gxp).
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het frame (Carbonda CFR505) is uitgerust met BB386 (=BB386EVO?), mijn crankstel is een Quarq Dzero GXP. Ik heb een simpel BB laten meekomen uit China (https://www.aliexpress.com/item/32793996454.html) en in het frame geperst. Het crankstel past mooi in de cups. So far, so good...
Maar bij het vastdraaien van het crankstel loop ik tegen 2 dingen aan:
1) Al ver vóór het minimale aanhaalmoment draait de crank niet meer soepel.
2) De kettingbladen komen mijns inziens erg dicht bij de achtervork uit (zie foto).
Wat gaat hier mis? Mis ik bepaalde spacers? Op mijn andere fiets (SRAM BB86 GXP bottom bracket) zit er aan de rechterkant rond de as een golvend ringetje (de ‘wave washer’), maar zat niet bij de Quarq noch bij het BB. Is dat de boosdoener?
N.B. het BB kwam met 3 rechte spacers (1mm, 2mm en 3mm) maar die bieden geen oplossing.
Een andere optie die ik kan bedenken dat de GXP-uitvoering van de Quarq niet samengaat met BB386 en dan heb ik uiteraard een veel groter probleem. Maar dan kan ik niet verklaren waarom bijv. C-bear een BB386 verkoopt die expliciet bestemd is voor SRAM/Quarq GXP (https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 6-sram-gxp).
Alvast bedankt voor het meedenken!
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Deze specifieke combo (BB386 > GXP) kan ik je niet mee helpen, maar zou je vraag niet verstoppen in het China topic.
Bij mijn BBRight (is vergelijkbaar qua breedte geloof ik), zit er in ieder geval aan de drive side nog een uitsparing die het geheel een kleine centimer naar buiten brengt. Aan de NDS heb ik nog zo'n 2-3mm aan spacers zodat de wave washer niet nodig is. Als je as echter nu al tekort is, heb je weinig mogelijkheden.
Kun je nog wat duidelijkere foto's maken van achter de kettingbladen en NDS? Beste even vanaf de onderkant. En hoe oud is je Quarq? Er zijn in het verleden verschillende lengtes spindles geweest. Alle Dzero exemplaren zouden een langere as moeten hebben zodat ze alle BB's ondersteunen. In theorie zou het moeten passen.
Bij mijn BBRight (is vergelijkbaar qua breedte geloof ik), zit er in ieder geval aan de drive side nog een uitsparing die het geheel een kleine centimer naar buiten brengt. Aan de NDS heb ik nog zo'n 2-3mm aan spacers zodat de wave washer niet nodig is. Als je as echter nu al tekort is, heb je weinig mogelijkheden.
Kun je nog wat duidelijkere foto's maken van achter de kettingbladen en NDS? Beste even vanaf de onderkant. En hoe oud is je Quarq? Er zijn in het verleden verschillende lengtes spindles geweest. Alle Dzero exemplaren zouden een langere as moeten hebben zodat ze alle BB's ondersteunen. In theorie zou het moeten passen.
BBRight is duidelijk smaller dan BB386EVO, dat scheelt nog 7.5mm, zie https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... standards/