Met welke verlichting de winter in?
Ik rijd voor met een Hope R4 en ik heb nog een R1. De R1 heeft iets van 500lm en dat is voldoende om in 't pikkedonker te rijden. De R4 met 1000lm is natuurlijk nog beter. Hope kost wel iets maar het blijft ook mooi. De R4 heb ik al 6 jaar en de R1 5 jaar. Achter heb ik een Lezyne Femto drive. Die geeft niet erg veel licht en daarom kijk ik nu naar die Laser drive die van die strepen op het wegdek tovert.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
@CHAMPIGNON33
De nieuwe Bontrager Flare R achterlicht is goed. Heel klein , weegt slechts 23 gram en is erg fel (90 Lumen)

De nieuwe Bontrager Flare R achterlicht is goed. Heel klein , weegt slechts 23 gram en is erg fel (90 Lumen)

Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
TL@ schreef: ↑24 sep 2018 20:47 Ik heb 2 achterlichtjes.
Deze voor op de zadelbuis:
https://www.aliexpress.com/item/OUTAD-U ... 4c4d3sOQr7
Deze voor aan het zadeltasje:
https://www.aliexpress.com/item/OUTAD-S ... 4c4d3sOQr7
Beiden zijn ze oplaadbaar en hebben ze verschillende modi.
Die voor het zadeltasje geeft het meeste licht maar de andere voldoet ook ruim.
Hoe maak je deze vast aan je zadeltas?
Die heb ik ook sinds een 3-tal weken.Dennis1987 schreef: ↑24 sep 2018 21:32 @CHAMPIGNON33
![]()
Ik heb de Bontrager Ion Pro RT en Flare RT 2. Ben van beiden erg tevreden. Wel heel dure verlichting. Maar omdat ik ze dagelijks gebruik, wou ik echt wel iets degelijk kopen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
-
- Forum-lid
Bedankt het is uiteindelijk de lezyne micro drive 500xl geworden als voorlicht.
En de lezyne laser drive als achterlicht.
En de lezyne laser drive als achterlicht.
90 lumen is forse overkill. Daar ga je achterliggers mee irriteren. Zeker in de knipperstand.
Voor een nachttocht gebruik ik 100 lumen voor. Daar kan ik heel goed mee zien.
Achterlicht heb je alleen nodig om gezien te worden. Dat kan met minder lichtopbrengst makkelijk.
Voor een nachttocht gebruik ik 100 lumen voor. Daar kan ik heel goed mee zien.
Achterlicht heb je alleen nodig om gezien te worden. Dat kan met minder lichtopbrengst makkelijk.
-
- Forum-lid
Dat licht er helemaal aan hoe je de achterlamp richt. Overdag horizontaal zodat hij goed zichtbaar is en in schemer en in het donker naar beneden gericht.
Als die naar beneden gericht is heb je als extra voordeel dat er een behoorlijk stuk fietspad achter je rood is verlicht zoals te zien is op de foto. De lamp verblind dan ook zeker niet. De Flare RT achterlampen van Bontrager hebben veel lumen maar de lens is zo gemaakt dat ze vooral recht naar achter heel fel zijn (veel lux)
De 90 lumen doet de lamp alleen in de felste knipper stand. In de niet knipper standen heb je 25 lumen en 5 lumen. Savonds is 5 lumen al ruim voldoende , maar met de lamp iets naar beneden gericht kun je 25 lumen gebruiken.
Ik heb de Flare RT zo gemonteerd.

Ik heb de houder van de zadelpen mount losgehaald en schroefdraad in getapt. Toen vastgeschroefd met die bout van de zadelpen. Zit muurvast. De lamp staat licht naar beneden gericht (in mijn geval omdat mijn zadel altijd iets met de punt omhoog staat)

Dit is 25 lumen.
Als die naar beneden gericht is heb je als extra voordeel dat er een behoorlijk stuk fietspad achter je rood is verlicht zoals te zien is op de foto. De lamp verblind dan ook zeker niet. De Flare RT achterlampen van Bontrager hebben veel lumen maar de lens is zo gemaakt dat ze vooral recht naar achter heel fel zijn (veel lux)
De 90 lumen doet de lamp alleen in de felste knipper stand. In de niet knipper standen heb je 25 lumen en 5 lumen. Savonds is 5 lumen al ruim voldoende , maar met de lamp iets naar beneden gericht kun je 25 lumen gebruiken.
Ik heb de Flare RT zo gemonteerd.

Ik heb de houder van de zadelpen mount losgehaald en schroefdraad in getapt. Toen vastgeschroefd met die bout van de zadelpen. Zit muurvast. De lamp staat licht naar beneden gericht (in mijn geval omdat mijn zadel altijd iets met de punt omhoog staat)

Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Met 100 lumen heb je toch niet veel licht vooraan? Toch niet genoeg om in het donker aan een deftige snelheid te rijden?
Ik heb de Lezyne 1100 Xl. (gewonnen via Futurumshop). Dat ding is HELDER! Ik zet hem altijd op derde stand. Als er geen tegenliggers te bespeuren zijn op tweede hoogste.
Ik kan me voorstellen dat je met de MTB in het bos de volle 100 lumen gebruikt.
Ik heb de Lezyne 1100 Xl. (gewonnen via Futurumshop). Dat ding is HELDER! Ik zet hem altijd op derde stand. Als er geen tegenliggers te bespeuren zijn op tweede hoogste.
Ik kan me voorstellen dat je met de MTB in het bos de volle 100 lumen gebruikt.
Even 4 standen op een rijtje:
(de tuin is nog in volle transitie, dus niet op letten)

De laatste is de ecostand. Net genoeg om gezien te worden, meer niet.
(de tuin is nog in volle transitie, dus niet op letten)

De laatste is de ecostand. Net genoeg om gezien te worden, meer niet.
-
- Forum-lid HC
Wat is ook al weer het voordeel van een verlicht fietspad achter je?Dennis1987 schreef: ↑26 sep 2018 11:30
Als die naar beneden gericht is heb je als extra voordeel dat er een behoorlijk stuk fietspad achter je rood is verlicht zoals te zien is op de foto. De lamp verblind dan ook zeker niet.
Ik heb persoonlijk de strip drive aangezien die op een normale stand lang genoeg meegaat.
-
- Forum-lid
Je bent beter zichtbaar.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5