Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 okt 2020 10:32

@lugosi. Juist degenen die nu in verzet komen tegen de regelregeving en heimelijk feestjes organiseren zouden de eerste zijn die een verzetsbeweging opzetten in tijden van bezetting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 okt 2020 10:34

RVV schreef: 27 okt 2020 08:27 CUT

Het vingertje wijzen hangt me ondertussen ook wel aardig de keel uit..

CUT
Sorry dat ik er even tussenkom.
Als ik heel eerlijk moet zijn, dan doe jij zelf eigenlijk niets anders dan klagen en vingertje wijzen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 27 okt 2020 10:37

NicoNB schreef: 27 okt 2020 09:07 Even voor de mensen die denken dat je ontwikkelingen je hele leven doorgaan.
Voor sommige ontwikkelingen klopt dat, echter, elke fase in het leven van een kind of jong volwassene staat in het teken van een bepaalde ontwikkeling. Als die fase wordt verstoord loopt de ontwikkeling vertraging op of stopt.
.................

.....................

Ik zie nu vooral jonge mensen (heb een dochter van 20) die veel socialer zijn dan wij vroeger; maar ook dat hun sociale ontwikkeling heel oppervlakkig is en niet leidt tot diepgang.
Je gaat er van uit dat het "normale" omgangsleven de beste ontwikkeling oplevert. Ik denk dat een naturalistic fallacy is. Je kan het beter formuleren tot de ontwikkeling die het meest sociaal en cultureel wenselijk is. (zie bv normatieve vergelijking van kleine gesloten culturen)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 27 okt 2020 10:38

thestudent schreef: 27 okt 2020 10:32 @lugosi. Juist degenen die nu in verzet komen tegen de regelregeving en heimelijk feestjes organiseren zouden de eerste zijn die een verzetsbeweging opzetten in tijden van bezetting.
Waarom denk je dat ik alludeer op verzet? Het nut van verzet is een uiterst complexe zaak.
Ik heb het over leven en overleven.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2020 10:59

Keezx schreef: 27 okt 2020 10:29
wasbeer2006 schreef: 27 okt 2020 09:57

Het ergste van alles vind ik dat we sectoren en zorg platleggen voor corona terwijl een deel van die patiënten gewoon aangeeft, laat mij maar gaan als het gebeurt.

Welja, laten we iedere binnenkomende corona patient bij binnenkomst een vragenlijstje voorleggen....
Hoeveel denk je gaan aangeven dat ze van alle zorg afzien en rustig thuis (anders heeft de rest er weinig aan) dood willen gaan?
En hoeveel winst gaat dat in de zorgcapaciteit opleveren.......
Geen idee, maar dat is met alles.
Als je niets doet veranderd er ook niks. Ik ken bv persoonlijk twee personen die zeggen. Als ik op de IC kom voor wat dan ook, laat mij maar gaan en geef zeker mijn plaats aan iemand onder de 80!

Het gaat er ook om dat corona patienten heel lang op de IC liggen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 okt 2020 11:06

thestudent schreef: 27 okt 2020 10:32 @lugosi. Juist degenen die nu in verzet komen tegen de regelregeving en heimelijk feestjes organiseren zouden de eerste zijn die een verzetsbeweging opzetten in tijden van bezetting.
Als je nu een vergelijking maakt met "het verzet 40-45", dan denk ik dat je er behoorlijk naast zit.
Verzet tegen een collectieve vijand/bezetter is niet vergelijkbaar met verzet tegen regeltjes die deze vijand moeten bestrijden.

Wie zich nu "verzet" tegen de opgelegde regeltjes begrijpt simpelweg niet dat die regeltjes er voor het collectieve belang zijn en kiest uitsluitend voor zijn eigen lol/behoeftebevrediging.
Die zijn het chimpansee stadium nog niet voorbij qua gedrag en dat is het grootste probleem van de "moderne mens" ,die niet zo modern is als velen (willen) geloven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8200
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 okt 2020 11:17

...Die zijn het chimpansee stadium nog niet voorbij qua gedrag en dat is het grootste probleem van de "moderne mens" ,die niet zo modern is als velen (willen) geloven.
Nou dan zet ik hem hier ook nog maar een keertje neer:

Veel leesvoer maar zeer de moeite waard

Een kleine distillatie uit bovenstaande link:

Empirisch onderzoek van primatoloog De Waal (1996; 2005; 2006) heeft aangetoond dat wederkerigheid en noties van moraal, empathie en generositeit ook aanwezig zijn in onze naaste verwanten in de dierenwereld, namelijk chimpansees. Chimpansees zijn in staat tot empathie, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het feit dat zij een gewond dier strelen en op de rug kloppen of voedsel delen met een hongerige soortgenoot.
En

Ook negatieve wederke- righeid is bij chimpansees geobserveerd: oog om oog, tand om tand. Chimpansees hebben een gevoel voor rechtvaardigheid en eerlijkheid, en neigen ertoe om (direct of indirect) wraak te nemen op gierige of niet-behulpzame individuen.
En

Wederkerig altruïsme veronderstelt complexe cognitieve mechanismen zoals vertrouwen en het vermogen om free-riders te straffen; chimpansees zijn bovendien in staat om scherp te onderscheiden tussen verwanten en niet-verwanten en tussen vrienden en vijanden.
De huidige mens met een chimpansee vergelijken is dus eigenlijk een belediging van de chimpansee
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 okt 2020 11:17

wasbeer2006 schreef: 27 okt 2020 10:59
Keezx schreef: 27 okt 2020 10:29
wasbeer2006 schreef: 27 okt 2020 09:57

Het ergste van alles vind ik dat we sectoren en zorg platleggen voor corona terwijl een deel van die patiënten gewoon aangeeft, laat mij maar gaan als het gebeurt.

Welja, laten we iedere binnenkomende corona patient bij binnenkomst een vragenlijstje voorleggen....
Hoeveel denk je gaan aangeven dat ze van alle zorg afzien en rustig thuis (anders heeft de rest er weinig aan) dood willen gaan?
En hoeveel winst gaat dat in de zorgcapaciteit opleveren.......
Geen idee, maar dat is met alles.
Als je niets doet veranderT er ook niks. Ik ken bv persoonlijk twee personen die zeggen. Als ik op de IC kom voor wat dan ook, laat mij maar gaan en geef zeker mijn plaats aan iemand onder de 80!

Het gaat er ook om dat corona patienten heel lang op de IC liggen.
Dan moet je eigenlijk nog even doordenken, kennelijk zie je wel dat er een bottleneck is of dreigt in de reguliere zorg.
Maar de inslaapkeuze van coronapatienten als oplossing zien is wel erg wereldvreemd, dat gaat echt helemaal niets oplossen.

Ik post hier even mijn routekaart naar de post-corona samenleving:
-Instellen/oprichten van enkele tienduizenden extra bedden, op beetje centrale plekken is wel fijn
-50000 man/vrouw via stoomcursus in 4 weken opleiden tot corona verpleeghulp, desnoods vrijwilligers die gewoon wat nuttigs willen doen.
-Alles weer open met behoud van afstand houden/met bekvod waar van toepassing.

Dit zal in het buitenland in eerste instantie niet in goede aarde vallen, maar al snel zal daar ook het licht aangaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 okt 2020 11:21

Enzzo schreef: 27 okt 2020 11:17 CUT
De huidige mens met een chimpansee vergelijken is dus eigenlijk een belediging van de chimpansee
Kan ik in meegaan, waar het bij ons misgaat is ons enorme surplus aan cognitieve/intellectuele eigenschappen t.o.v. de chimpansee.
De laatste is een redelijk evenwichtige soort, zolang z'n leefgebied en voedselsituatie enigszins in stand blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 okt 2020 11:28

Keezx schreef: 27 okt 2020 11:21 de chimpansee.
De laatste is een redelijk evenwichtige soort, zolang z'n leefgebied en voedselsituatie enigszins in stand blijft.
Heeee, het zijn net mensen.....
iets met overbevolking misschien?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2020 11:30

Keezx schreef: 27 okt 2020 11:17 [

Dan moet je eigenlijk nog even doordenken, kennelijk zie je wel dat er een bottleneck is of dreigt in de reguliere zorg.
Maar de inslaapkeuze van coronapatienten als oplossing zien is wel erg wereldvreemd, dat gaat echt helemaal niets oplossen.

Ik post hier even mijn routekaart naar de post-corona samenleving:
-Instellen/oprichten van enkele tienduizenden extra bedden, op beetje centrale plekken is wel fijn
-50000 man/vrouw via stoomcursus in 4 weken opleiden tot corona verpleeghulp, desnoods vrijwilligers die gewoon wat nuttigs willen doen.
-Alles weer open met behoud van afstand houden/met bekvod waar van toepassing.

Dit zal in het buitenland in eerste instantie niet in goede aarde vallen, maar al snel zal daar ook het licht aangaan.
Ik zeg zeker niet dat dat mijn oplossing is totaal niet. Maar het gaat mij er ook om, wat ik hiervoor niet opschreef dat we wel iemand jaren in eenzaamheid mogen laten zitten, maar dood mag je niet. Natuurlijk gaat die niet veel brengen.

Helemaal eens met jouw routekaart, die heb ik ook al een aantal keren aangegeven. Maar er wordt gezegd dat dat niet kan. Daar zou ik graag eens een antwoord op hebben, onderbouwt.......

We moeten erdoor en capaciteit aanboren en niet uit angst regeren. De kansen zien en niet de onmogelijkheden.

Voor in de toekomst een zorgplicht net als vroeger de dienstplicht.

Daarnaast blijf ik heel cru zeggen, stel dat er een keer echt iets gebeurt wat gaan we dan doen? en erger wat gebeurt er dan met het land?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16349
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 okt 2020 11:39

Keezx schreef: 27 okt 2020 11:06
thestudent schreef: 27 okt 2020 10:32 @lugosi. Juist degenen die nu in verzet komen tegen de regelregeving en heimelijk feestjes organiseren zouden de eerste zijn die een verzetsbeweging opzetten in tijden van bezetting.
Als je nu een vergelijking maakt met "het verzet 40-45", dan denk ik dat je er behoorlijk naast zit.
Verzet tegen een collectieve vijand/bezetter is niet vergelijkbaar met verzet tegen regeltjes die deze vijand moeten bestrijden.

Wie zich nu "verzet" tegen de opgelegde regeltjes begrijpt simpelweg niet dat die regeltjes er voor het collectieve belang zijn en kiest uitsluitend voor zijn eigen lol/behoeftebevrediging.
Die zijn het chimpansee stadium nog niet voorbij qua gedrag en dat is het grootste probleem van de "moderne mens" ,die niet zo modern is als velen (willen) geloven.
Ik denk toch dat nonconformisme, creativiteit, en een stukje eergevoel de basis was/is voor beiden.
Bovendien heeft WO2 alleen plaats kunnen vinden met die mate van ellende, juist vanwege teveel mensen die blind vertrouwden op wat de Duitse overheid nodig achtte om de wereld een beetje beter te maken.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten