Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 26 okt 2020 11:57

Sulla schreef: 26 okt 2020 09:44 Wat ook een probleem gaat worden.....is dat mensen het straks totaal gehad hebben met zich laten testen.

Ik ben bijvoorbeeld de afgelopen maanden 3x getest. En volgens de regeltjes moet je rond iedere test minstens 4 dagen in quarantaine (duurt vaak 2 dagen voor je getest kan worden, en uitslag duurt dan nog 2 dagen).

1: keelpijn, snot en besmetting binnen het hockey team van dochter
2: snot, vage hoofd/keelpijn. en besmetting binnen de klas van dochter (en voor werk moest ik bij heel kwetsbaar oud vrouwtje langs).
3: Keelpijn, longen uit de lijf hoesten etc.

Maar (gelukkig) 3x negatief.

Maar ik heb nu dus al zeker 2 maanden klachten die op corona zouden kunnen duiden.
En normaal gesproken loop ik ergens in de herfst/winter een stevige verkoudheid op die op de longen slaat waardoor ik de hele winter door als een malle aan het hoesten ben en dat hoestje trekt pas definitief weg zodra in het voorjaar het mooie weer weer aanbreekt. Dus ik ga grofweg de komende 5 maanden continue corona verdacht zijn.

Ga ik me wekelijks laten testen......ik denk het niet
Ga ik me opsluiten......ik denk het niet.

Gaan anderen dit doen.......ik denk het ook niet.
Ik laat mij ook niet testen, principe kwestie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 okt 2020 11:58

Maar je blijft wel in je winkel werken? Ook bij klachten?

@NicoNB Natuurlijk begrijp ik je laatste opmerking, maar ik vraag me af of het echt een, relatieve, grote brandhaard is. Ik denk grotere brandhaarden te kennen, maar over sommige mag niet gesproken worden.
Toch denk ik dat bij onderzoek de supermarkt er best slecht uit zou komen. Veel mensen in een onderzoek zullen niet toegeven dat ze een feestje bijgewoond hebben. Dan is het veel makkelijk te vertellen dat je alleen maar boodschappen gedaan hebt.
Maar ik heb gisteren ook niets meer over de kerken gehoord. Is het geen hot item meer? Of heb ik iets gemist?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 okt 2020 13:08

De vraag is of het virus wel overleeft op een verpakking of winkelwagen. dat is maar net hoe het virus in het begin stadium geclassificeerd is. Dat is het geval, maar de vraag is of dit klopt.

Ik ontsmet mijn wagentje nooit. wat heeft het voor zin als ik vervolgens de deur van de koeling weer opendoe of de handscanner pak?

Daarnaast weten we waarom er deze zomer veel minder besmettingen waren. Waren dat de maatregelen, was dat het weer of een combo daarvan (ik zeg de laatste).

En wat is je precies aan de maatregelen houden, daar leven ook wel wat gedachtes over.
Door de weeks geen file en op zaterdag om 12u stonden er 34! Zolang we aan het werk zijn gaat het dus goed.

Ik denk overigens dat een supermarkt niet zo'n gevaarlijke plek is. Het contact moment is maar kort de vraag is of je daarvan voldoende virus binnen krijgt. Blijft de ventilatie over en de kassa medewerker.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3596
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2020 13:15

NicoNB schreef: 26 okt 2020 11:46 @Rikkert
Wat je doet helpt al veel om te voorkomen dat je zelf besmet zou raken.
Echter, als ik door de supermarkt loop zie ik mensen van alles in hun handen hebben en weer terugleggen.
Mijn vraag, ontsmet je bij thuiskomst ook alle verpakkingen? Zo niet, dan is de kans aanwezig dat het virus zich verspreid in je eigen huis.
Nee, dat doe ik niet. Natuurlijk zou het beter zijn dat wel te doen. Minder risico. Maar de kans dat ik daardoor corona oploop is niet groot, en de inspanning die je daarvoor moet doen is wel weer behoorlijk groot. Handen ontsmetten als je naar buiten gaat, is weinig moeite en levert wellicht meer op.

Het is denk ik net als alle andere risicoinschattingen: kans vs impact vs moeite om risico te voorkomen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 26 okt 2020 13:17

MarkVeenstra schreef: 26 okt 2020 10:33
sloeren schreef: 26 okt 2020 10:10
ophetkantje schreef: 26 okt 2020 09:48 [..] 1,Bejaarden juist niet. Maar ja, wie spreekt ze daar op aan?
1.: Je hebt een beetje gemist hoe ongecertficeerde mondkapjes werken. Ze werken (wellicht) tegen het verspreiden en NIET tegen het krijgen van het virus. Er zijn er meer die dat niet weten. Ze hoeven dus nergens op worden aangesproken omdat ze niets verkeerd doen.
Maar als het o zo dringende advies is om die dingen te dragen "voor een ander" .,. in de openbare ruimten. Dan vrijwaard het die bejaarden toch niet om in die openbare ruimte (want huisartsenpraktijk zit in hun tehuis kennelijk), dat mondkapje op te doen? Ja, het is een advies en niet verplicht dus dezelfde eigen verantwoordelijkheid en afweging geldt als jij en ik in de supermarkt.
Bejaarden kunnen toch net zo goed dat virus verspreiden als andere mensen?
Daar heb je natuurlijk geheel gelijk in.
In verpleeghuizen geldt dat mensen niet zelden ook leiden aan merkbaar teruglopende geestelijke vermogens. Het handhaven van gezichtsmaskerpicht lijkt mij onder die omstandigheden niet haalbaar.
Dus: Ja; maar nee. :P

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 okt 2020 13:24

Maar ik heb gisteren ook niets meer over de kerken gehoord. Is het geen hot item meer? Of heb ik iets gemist?
Jawel hoor; Leerdam zondag 230 bezoekers, Krimpen aan den Ijzel 200 bezoekers. En ongetwijfeld elders ook soortgelijke aantallen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 okt 2020 13:28

Het zou heel fijn zijn als we mensen die bewust en stelselmatig coronaregels overtreden kunnen uitsluiten van hun recht op medische zorg.

Te beginnen met al die kerkgangers en feestbezoekers.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2890
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 okt 2020 13:30

Niet uitsluiten. Maar opsluiten. Omdat zij anderen in gevaar brengen. Dat ze zelf de risico's willen nemen prima. Maar vervolgens gaan ze naar hun ouders die naar de winkel gaan. Of naar hun werk. En dan weer anderen kunnen besmetten. En zo blijf je bezig.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 okt 2020 13:37

En een wielrenner die wordt aangereden als ie door rood rijdt laten we ook langs de weg doodbloeden....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 okt 2020 13:39

havana schreef: 26 okt 2020 13:28 Het zou heel fijn zijn als we mensen die bewust en stelselmatig coronaregels overtreden kunnen uitsluiten van hun recht op medische zorg.

Te beginnen met al die kerkgangers en feestbezoekers.
Kijk, jij zegt het idd wat ik eerder al eens gezegd had over als er gekozen moet worden voor de behandeling op de IC tussen iemand die zich aan de regels heeft gehouden en iemand die bewust de coronaregels heeft overtreden.! Ik zou het wel weten. ;) :x
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38291
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 13:44

havana schreef: 26 okt 2020 13:28 Het zou heel fijn zijn als we mensen die bewust en stelselmatig coronaregels overtreden kunnen uitsluiten van hun recht op medische zorg.

Te beginnen met al die kerkgangers en feestbezoekers.
Hear hear!
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3283
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 okt 2020 13:52

Onderhand vraag ik me af of er al mensen nadenken over (economische) maatregelen die genomen moeten worden na deze semi apocalyptische ervaring.

Om mij heen hoor ik steeds meer signalen dat er substantieel banen verloren gaan.
Bedrijven lozen zoveel mogelijk personeel en gaan verder met hun vaste mensen.
Nieuwe projecten en zelfs lopende projecten worden stilgelegd of helemaal geschrapt. Investeringen worden stopgezet omdat dat geld nodig is als buffer om de omzetdaling te kunnen overleven met de huidige vaste lasten.

Als we straks door deze ellende heen zijn dan zijn veel bedrijven kwetsbaar en een interessante prooi voor buitenlandse overnames. Vooral bedrijven die wankelen kunnen dan voor een appel en een ei overgenomen worden.
Van mooie verhalen over behoud van banen blijkt later vaak weinig terecht gekomen.
Veel bedrijven worden leeggehaald, banen en kennis verdwijnen naar elders in de wereld.
Ook onroerend grond en landbouwgronden kunnen zo maar verkocht gaan worden aan partijen waar je achteraf spijt van krijgt als je nu niet oplet.

Ik ben benieuwd in hoeverre er nu beleidsmakers bezig zijn met een stuk broodnodige bescherming van de bedrijven die kwetsbaar uit deze periode komen.

Gesloten