Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 13:44

havana schreef: 26 okt 2020 13:28 Het zou heel fijn zijn als we mensen die bewust en stelselmatig coronaregels overtreden kunnen uitsluiten van hun recht op medische zorg.

Te beginnen met al die kerkgangers en feestbezoekers.
Hear hear!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 26 okt 2020 13:52

Onderhand vraag ik me af of er al mensen nadenken over (economische) maatregelen die genomen moeten worden na deze semi apocalyptische ervaring.

Om mij heen hoor ik steeds meer signalen dat er substantieel banen verloren gaan.
Bedrijven lozen zoveel mogelijk personeel en gaan verder met hun vaste mensen.
Nieuwe projecten en zelfs lopende projecten worden stilgelegd of helemaal geschrapt. Investeringen worden stopgezet omdat dat geld nodig is als buffer om de omzetdaling te kunnen overleven met de huidige vaste lasten.

Als we straks door deze ellende heen zijn dan zijn veel bedrijven kwetsbaar en een interessante prooi voor buitenlandse overnames. Vooral bedrijven die wankelen kunnen dan voor een appel en een ei overgenomen worden.
Van mooie verhalen over behoud van banen blijkt later vaak weinig terecht gekomen.
Veel bedrijven worden leeggehaald, banen en kennis verdwijnen naar elders in de wereld.
Ook onroerend grond en landbouwgronden kunnen zo maar verkocht gaan worden aan partijen waar je achteraf spijt van krijgt als je nu niet oplet.

Ik ben benieuwd in hoeverre er nu beleidsmakers bezig zijn met een stuk broodnodige bescherming van de bedrijven die kwetsbaar uit deze periode komen.

Sulla
Forum-lid

Sulla 26 okt 2020 14:07

NicoNB schreef: 26 okt 2020 10:46
Sulla schreef: 26 okt 2020 09:44 1: keelpijn, snot en besmetting binnen het hockey team van dochter
2: snot, vage hoofd/keelpijn. en besmetting binnen de klas van dochter (en voor werk moest ik bij heel kwetsbaar oud vrouwtje langs).
3: Keelpijn, longen uit de lijf hoesten etc.

Maar (gelukkig) 3x negatief.
Heel flauw zou ik kunnen zeggen dat jij je jouw omgeving zich dus niet aan de maatregelen houden, Maar ik denk dat we met zijn allen iets over het hoofd zien.

Onderhand krijg ik namelijk het vermoeden dat we (en dan met name RIVM) ergens een enorme blinde vlek hebben. En die blinde vlek zou wel eens de supermarkt kunnen zijn.
Dat is namelijk de enige plek waar we met zijn allen vrijwel dagelijks samenkomen.

Supermarkten worden slecht geventileerd, besmette lucht blijft dus gewoon hangen. Airco's en heaters zijn allemaal van het type recirculeren.
Volgens mij is de bouwbesluit gedachte dat de deuren steeds open en dicht gaan en voor voldoende verversing zorgen.
Daarnaast is het idee even even handen ontsmetten en een maskertje op leuk maar het is natuurlijk amateuristisch gedoe. Het virus zit inmiddels overal en dus smeer je het gewoon uit over alle oppervlakten in een supermarkt.
Zo houd je dus geen virus tegen.
https://www.fiets.nl/
De enige manier om besmetting te voorkomen is mensen boodschappenlijstjes in te laten leveren en dat vervolgens een groep vrijwilligers de boodschappen voor ze doet en die weer bij de buitendeur aflevert. Of natuurlijk gewoon online bestellen en afhalen cq laten bezorgen,
Lijkt mij de moeite van een klein experiment waard om te kijken of dat in een dorp het aantal besmetting af doet nemen.
Ik houd me (tot nu toe) juist vrij behoorlijk aan de regeltjes. Geen grote bijeenkomsten (ook niet thuis), zoveel mogelijk afstand. Maar de kinderen gaan toch naar school, en naar de sport. En mijn werk gaat in beperkte mate ook door. Ik zeg alleen dat het steeds en steeds moeilijker gaat worden om je aan de regels te houden als je de hele winter continue met een verkoudheid rondloopt, omdat je je niet non stop kunt laten testen.

De super zou best de blinde vlek kunnen zijn (daarom laten wij ook zoveel mogelijk bezorgen). De afhaal balie bij supers zou ook een uitstekende optie zijn. Net zoals dat al jaren gebeurt bij het bestellen en afhalen van vuurwerk.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 26 okt 2020 15:00

Lijkt me sterk dat de supermarkt de blinde vlek is. Dan zouden die medewerkers die daar dagelijks meerdere uren zijn toch een significant hogere besmettingsratio moeten hebben dan de gemiddelde burger?

Is dat het geval?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 26 okt 2020 15:25

Het gros van de medewerkers in de super is een middelbare scholier van zestien....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Sulla
Forum-lid

Sulla 26 okt 2020 15:28

Daar heb je ook wel een puntje, maar veel supermarkt medewerkers zijn wel weer in de leeftijd waarin de meesten geen/nauwelijks klachten vertonen (en laten zich dus ook niet of nauwelijks testen).

Een andere blinde vlek (als daar echt sprake van is) zouden wel eens de huisdieren kunnen zijn. Nertsen zijn bijvoorbeeld extreem vatbaar, en hebben al aantoonbaar mensen besmet. Daarnaast blijken ook andere dieren, zoals de wasbeerhond, erg vatbaar te zijn, en die laatste is geen wasbeer, maar familie van de hond (en geen echte hond zoals Lubach het probeerde te framen).

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 okt 2020 15:37

afrit13 schreef: 26 okt 2020 13:37 En een wielrenner die wordt aangereden als ie door rood rijdt laten we ook langs de weg doodbloeden....
Waarom? Die wielrenner deed niets willens en wetens.

thestudent schreef: ↑26 okt 2020 15:25
Het gros van de medewerkers in de super is een middelbare scholier van zestien....

In de omgeving waar ik op het moment ben Brabant, helemaal niet. Daar lopen ook verschillende, vooral dames, van middelbare leeftijd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 okt 2020 15:47

Philippos schreef: 26 okt 2020 13:30 Niet uitsluiten. Maar opsluiten. Omdat zij anderen in gevaar brengen. Dat ze zelf de risico's willen nemen prima. Maar vervolgens gaan ze naar hun ouders die naar de winkel gaan. Of naar hun werk. En dan weer anderen kunnen besmetten. En zo blijf je bezig.
Die anderen houden zich toch netjes aan de regels? Hoe krijgen ze het dan?
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 26 okt 2020 15:56

Jans schreef: 26 okt 2020 15:37
afrit13 schreef: 26 okt 2020 13:37 En een wielrenner die wordt aangereden als ie door rood rijdt laten we ook langs de weg doodbloeden....
Waarom? Die wielrenner deed niets willens en wetens.

thestudent schreef: ↑26 okt 2020 15:25

In de omgeving waar ik op het moment ben Brabant, helemaal niet. Daar lopen ook verschillende, vooral dames, van middelbare leeftijd.
Ik zeg ook het gros, niet alle Jans. Mocht je nog wat cijfers willen vergelijken. Ik denk dat dames van middelbare leeftijd 4-5% van het personeelsbestand in de supermarkten uitmaakt. 56% is 20 of jonger.

oude cijfers maar t beeld veranderd niet.
http://www.supermanagerworden.nl/files/ ... rmarkt.pdf

Het ligt er natuurlijk ook aan op welke tijdstippen je in de supermarkt komt. Maar de supermarkt is echt het probleem niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 okt 2020 16:03

Ik ken ook supermarkten hoor, waar je als je 18 bent gelijk je laatste contractje krijgt

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2020 16:29

Ernie C. schreef: 26 okt 2020 15:47
Philippos schreef: 26 okt 2020 13:30 Niet uitsluiten. Maar opsluiten. Omdat zij anderen in gevaar brengen. Dat ze zelf de risico's willen nemen prima. Maar vervolgens gaan ze naar hun ouders die naar de winkel gaan. Of naar hun werk. En dan weer anderen kunnen besmetten. En zo blijf je bezig.
Die anderen houden zich toch netjes aan de regels? Hoe krijgen ze het dan?
ja maar, ja maar, ja maar, hullie benne de sguldigen!!!1!!1!!1!

Internetlogica: voorkomen dat mensen de regels overtreden door de regels NOG strenger te maken.

"LOCKDOWN!"
"HANDHAVEN!!"
"KIJK NAAR CHINA!!!"
etc
roepen is besmettelijker dan Corona. Op internet dan hè? In mijn real-life bubble (best een klein bubbeltje momenteel trouwens) is werkelijk niemand die mening toegedaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 16:50

Handhaven kan ik het alleen maar mee eens zijn; regels zonder handhaving hebben geen waarde. (Zonder te zeggen dat ik het met alles eens ben).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gesloten