Ik denk eigenlijk dat schijfremmen wel binnen enkele jaren (zeker binnen 5) de standaard zullen zijn. Het hoge gewicht zie ik niet echt als een probleem, misschien alleen op topniveau wedstrijden. Meer remkracht betekent later kunnen remmen dus je wint ook iets terug. Er komen steeds meer crossers met schijfremmen, bijv. in Duitsland en de USA (kijk maar op de fora) zie je ze steeds meer opduiken.dmmdzm schreef:Voor de toerders zijn schijfremmen ideaal (maximaal rem-effect), zeker voor de toerders die overstappen van een mtb naar een cyclocrosser.foxx schreef:Ik ben een beetje aan het orienteren voor een crosser. Ik wil het voor toertochten en trainingen gebruiken. Laatste zie ik ook crossers met schijfremmen. Is dat wat? Heeft dat toekomst?
Besluit je er ook wedstrijden mee te rijden dan zal ik niet aan schijfremmen beginnen. Met name het hoge gewicht is daar het probleem.
Ik vermoed ook niet dat het de toekomst heeft (binnen nu en 5 jaar), anders zag je er nu ook wel profs mee rijden.
Het hele schijfrem-gebeuren staat nog in de kinderschoenen (bij de cross) en zal eerst doorontwikkeld moeten worden.
Dus, maak de keuze nu voor jezelf.
Oja, ik weet niet of je ook trainingswedstrijden op de weg rijdt en weet ook niet of het is toegestaan op de weg...in het voorjaar rijden mensen vaak op hun cyclocrosser i.v.m. pekel (zo houden ze hun 'zomer' fiets netjes).
Cyclocross fietsen
In hoeverre zijn bredere velgen een voordeel voor crossfietsen (met clinchers)? Mij lijkt dat de band dan beter past, minder zal 'rollen' in de bochten waardoor je ook harder de bocht door kunt. En ook minder snel van de velg afloopt..? Heb je ook minder snel een stootlek, dus kun je met een lagere druk rijden?
Ik zou toch voor de bredere binnnenbanden gaan ofschoon de latex banden zeer rekbaar zijn. De Challenge latex biba's zijn zeer dun en ik vind het geen sinecure om deze goed onder de buitenband te krijgen, deze komt n.l. snel tussen de rand van de buitenband en de velg te liggen, goed controleren dus....
Heb zowel de grifo's als de Fango's en moet eerlijk bekennen dat ik weinig verschil merk.....ook niet in slijtage...
Heb zowel de grifo's als de Fango's en moet eerlijk bekennen dat ik weinig verschil merk.....ook niet in slijtage...
-
GBJ Hillman 2
- Forum-lid
Idem.epotheker schreef:Ik zou toch voor de bredere binnnenbanden gaan ofschoon de latex banden zeer rekbaar zijn. De Challenge latex biba's zijn zeer dun en ik vind het geen sinecure om deze goed onder de buitenband te krijgen, deze komt n.l. snel tussen de rand van de buitenband en de velg te liggen, goed controleren dus....
Heb de latex challenge biba's vervangen door butyl (continental cross versie, zijn iets breder) en tot op heden nog niet lek er mee.
Had juist met de latex biba's steeds lek, waarschijnlijk door het "wringen" bij lagere bandenspanning.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.
Het was een vraag omdat ik geen ervaring heb met crossen maar dit wel graag wil gaan doen. Met een goedkope crosser doet de pekel niet zo'n zeer aan mijn mtb en racer tijdens toertochten in de winter. Tubes ga ik zeker niet kopen. Dan word crossen net zo duur als mtb-en en racen nu is.dmmdzm schreef:Wat is daar het voordeel van?raiju schreef:Misschien is het in afgelopen 40 pagina's al gevraagd en heb ik er overheen gelezen maar.....
Zijn er ook mensen die tubeless rijden met hun crosser. Dus geen binnenband wel met vloeistof erin. Met de lage bandenspanning zou dat eventueel wel kunnen.
Als je met die lage bandenspanning wil rijden is de enige optie rijden met tubes.
Doe je dit namelijk met (draad/ vouw) bandjes dan gaat 9/10 keer de band eraf. Dit komt namelijk door het wrikken in de bochten. Is dit niet het geval, dan heb je alsnog teveel lucht in de banden en kan je net zo goed met (latex) binnenbanden rijden.
Ik zag als voordeel:
-geen binnenband die nog stuk gaat door stootlek. Buitenband kapot stoten is toch moeilijker.
-geen lek meer door kleine gaatjes, doorns, splinters e.d.
-op de mtb werkt het wel heel goed.
-ik ging er van uit dat je net als met de mtb op lagere druk kon rijden.
Tis slechts een kwestie van tijd voordat je je MTB het pekel toevertrouwd of zelfs aan de wilgen hangt en je crosser trakteert op wat katoenen tubes........raiju schreef:Het was een vraag omdat ik geen ervaring heb met crossen maar dit wel graag wil gaan doen. Met een goedkope crosser doet de pekel niet zo'n zeer aan mijn mtb en racer tijdens toertochten in de winter. Tubes ga ik zeker niet kopen. Dan word crossen net zo duur als mtb-en en racen nu is.dmmdzm schreef:Wat is daar het voordeel van?raiju schreef:Misschien is het in afgelopen 40 pagina's al gevraagd en heb ik er overheen gelezen maar.....
Zijn er ook mensen die tubeless rijden met hun crosser. Dus geen binnenband wel met vloeistof erin. Met de lage bandenspanning zou dat eventueel wel kunnen.
Als je met die lage bandenspanning wil rijden is de enige optie rijden met tubes.
Doe je dit namelijk met (draad/ vouw) bandjes dan gaat 9/10 keer de band eraf. Dit komt namelijk door het wrikken in de bochten. Is dit niet het geval, dan heb je alsnog teveel lucht in de banden en kan je net zo goed met (latex) binnenbanden rijden.
Ik zag als voordeel:
-geen binnenband die nog stuk gaat door stootlek. Buitenband kapot stoten is toch moeilijker.
-geen lek meer door kleine gaatjes, doorns, splinters e.d.
-op de mtb werkt het wel heel goed.
-ik ging er van uit dat je net als met de mtb op lagere druk kon rijden.
Helaas heb ik nu nog 2 mtb's en 1 racer. Hiervoor deed ik alles op de mtb in de winter. Sinds 3 jaar een racer erbij. Redelijk ongetraind de marmotte gedaan en dat is goed bevallen. Ik wil nu 1 mtb verkopen en daarvoor in de plaats een crosser kopen. Die heb ik nu nog niet. Het lijkt mij leuk om te doen. Handig om mijn trainingen af te werken.
Vooral als het straks echt modderig is ben ik van plan met de crosser te gaan. De onderdelen tussen mijn nieuwe mtb en oude zijn niet goed uitwisselbaar, onderhoud aan een mtb is ook wat duurder denk ik. Vork service, schijfremmen high-end onderdelen. Dit komt nog bovenop de lagers, kabels en aandrijving. Voor de prijs van lagers en body koop ik een nieuwe CXwielset bijvoorbeeld.
Een cross wiel verschilt niet veel van een racewiel dus mocht ik met mijn racewiel problemen hebben.....
Als ik op vakantie ga naar bijvoorbeeld frankrijk met de tent dan kan de crosser achterop de auto te staan en kan ik hem gewoon buiten opslot zetten. Hij wordt namelijk niet zo duur.
De mtb zal er de komende jaren nog wel blijven ik train namelijk met mijn racer voor mtb-marathons. Dat vind ik in de zomer het mooiste om te doen. Dat ik met mijn racer op mooie plekken zoals italie en frankrijk kom is mooi meegenomen.
Crossen word hoofdzakelijk voor in de winter en de korte trainingen in de pekel tevens wil ikhem meenemen op vakantie Dan hoef ik ook niet zo voorzichtig te zijn met dat ding. Ik zou een wegtraining kunnen doen van rond de 100 km. Mijn grote vraag is de crosser toereikend om op de weg te rijden. GBJ Hillman heeft me al via PB zijn persoonlijke ervaring met de crossremmen laten weten. Dat het ongeveer 90% procent vergleken met remhoeven. Ik zou zelfs voor in de zomer even remhoeven kunnen monteren.
Vooral als het straks echt modderig is ben ik van plan met de crosser te gaan. De onderdelen tussen mijn nieuwe mtb en oude zijn niet goed uitwisselbaar, onderhoud aan een mtb is ook wat duurder denk ik. Vork service, schijfremmen high-end onderdelen. Dit komt nog bovenop de lagers, kabels en aandrijving. Voor de prijs van lagers en body koop ik een nieuwe CXwielset bijvoorbeeld.
Een cross wiel verschilt niet veel van een racewiel dus mocht ik met mijn racewiel problemen hebben.....
Als ik op vakantie ga naar bijvoorbeeld frankrijk met de tent dan kan de crosser achterop de auto te staan en kan ik hem gewoon buiten opslot zetten. Hij wordt namelijk niet zo duur.
De mtb zal er de komende jaren nog wel blijven ik train namelijk met mijn racer voor mtb-marathons. Dat vind ik in de zomer het mooiste om te doen. Dat ik met mijn racer op mooie plekken zoals italie en frankrijk kom is mooi meegenomen.
Crossen word hoofdzakelijk voor in de winter en de korte trainingen in de pekel tevens wil ikhem meenemen op vakantie Dan hoef ik ook niet zo voorzichtig te zijn met dat ding. Ik zou een wegtraining kunnen doen van rond de 100 km. Mijn grote vraag is de crosser toereikend om op de weg te rijden. GBJ Hillman heeft me al via PB zijn persoonlijke ervaring met de crossremmen laten weten. Dat het ongeveer 90% procent vergleken met remhoeven. Ik zou zelfs voor in de zomer even remhoeven kunnen monteren.
Heb ook altijd de MTB (Scalpel) gebruikt in de winter maar sinds vorig jaar (na aanschaf van een crosser) staat hij werkeloos in de schuur. Doe hem niet weg omdat de dolomieten en de Alpen erg leuk zijn om per MTB te rijden. Maar de beleving van toertochten die ik elke week rijd is gewoon leuker op een crosser, geeft meer voldoening, je moet allerter rijden en volgens mij zorgt het voor een betere basis voor de zomer... Het is overigens niet voor niets dat het MTB onderhoud voor de FM de grootste melkkoe is. De onderdelen zoals vering, aandrijf en veerssystemen zijn aanzienlijk duurder dan de simpele Cross-0nderdelen.
Overigens zal het niet mogelijk zij om remhoeven op de crosser te monteren aangezien het frame een aantal essentiele "gaten" mist. Mocht je remkracht te weinig hebben dan kun je altijd voor een paar tientjes wat mini-v-brakes monteren.
Met mijn crosser rijd ik met mijn trainingsgroep zomers gemakkelijk op (op crossbanden) al wordt het wel moeilijk wanneer de snelheid dan duurzaam boven de 40 komt.
Van alle fietsen die ik heb, Scalpel, SuperSixen geeft geen enkele fiets mij zoveel voldoening als mijn SuperX.
Overigens zal het niet mogelijk zij om remhoeven op de crosser te monteren aangezien het frame een aantal essentiele "gaten" mist. Mocht je remkracht te weinig hebben dan kun je altijd voor een paar tientjes wat mini-v-brakes monteren.
Met mijn crosser rijd ik met mijn trainingsgroep zomers gemakkelijk op (op crossbanden) al wordt het wel moeilijk wanneer de snelheid dan duurzaam boven de 40 komt.
Van alle fietsen die ik heb, Scalpel, SuperSixen geeft geen enkele fiets mij zoveel voldoening als mijn SuperX.
Laatst gewijzigd door epotheker op 10 nov 2011 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou de remkracht van mijn cantilevers toch dichter bij 40-50% plaatsen t.o.v. wegremmen. Maar daar zal ieder z'n eigen gedachtes over hebben, e.e.a. is ook vrij afhankelijk van de afstelling van de remmen, iets wat je bij een crosser veel vaker moet doen dan bij een racefiets.
Wanneer je veel op de weg rijdt (of woon werk) monteer je beter Voor een mini V brake (Tektro bv) evt. met adjuster voor STI's. Dan rem je veel beter in noodgevallen, achter werkt een canti rem goed genoeg daar je achterwiel eerder blokkeerd.
Allereerst: respecteer de crosser, anders leer je er nooit mee om te gaanraiju schreef: Voor de prijs van lagers en body koop ik een nieuwe CXwielset bijvoorbeeld.
Een cx wielset is een marketingtruc. Meestal zijn het 24/28 gaats wielen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ga liever voor een handgespaakte wielset, die makkelijk (en goedkoop) te repareren is.
Verder ben ik redelijk begaafd met een crosser, maar ik zal nooit van mijn leven een berg afrijden met mijn crosser. Als er wordt aangegeven dat het ongeveer 90% remt tov remhoeven, dan wil ik niet weten wat deze man op zijn racer heeft liggen
Wat hieronder al is aangegeven is het niet meer dan 40 a 50%
Moet je je eens voorstellen als je hiermee de Alpe d' Huez afgaat
Bedenk dat er heel wat meer techniek bij komt kijken dan bij een MTB.
Succes ermee!
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
Ik ben blij met jullie reacties. Waaronder een hoop goede tips. Zo gauw mijn mtb verkocht is ga ik voor een crosser kijken. Lukt dat niet probeer ik mijn mtb in te ruilen op een crosser.
Mijn techniek op een fiets vind ik zelf al redelijk goed. Ik denk dat ik wel veel beter kan worden door te trainen met een crosser. Nog een goede reden om dit te gaan doen.
@ epotheker: ik hoop dat door deze aanschaf de mtb niet definitief in de schuur verdwijnt. 's Winters in de dikke modder en pekel zal dat wel het geval zijn want ik vind het inderdaad zonde om zoveel geld uit te geven aan onderhoud als het ook anders kan. Ik zal informeren voor die shorty v brakes. Dan durf ik de alpe d huez wel af gok ik. Anders ga ik toch iets minder hard op de bocht af.
De rest van dit forum heeft wel wat last van modder ophopen als ze met v brakes rijden begreep ik. Schijven wil ik expres niet want dan zou ik nooit in noodgevallen mijn wielen uit de crosser voor de racer kunnen gebruiken. Wanneer de crosser iets mankeert pak ik waarschijnlijk alsnog de mtb.
Nu ga ik 3 uurtjes fietsen.
Mijn techniek op een fiets vind ik zelf al redelijk goed. Ik denk dat ik wel veel beter kan worden door te trainen met een crosser. Nog een goede reden om dit te gaan doen.
@ epotheker: ik hoop dat door deze aanschaf de mtb niet definitief in de schuur verdwijnt. 's Winters in de dikke modder en pekel zal dat wel het geval zijn want ik vind het inderdaad zonde om zoveel geld uit te geven aan onderhoud als het ook anders kan. Ik zal informeren voor die shorty v brakes. Dan durf ik de alpe d huez wel af gok ik. Anders ga ik toch iets minder hard op de bocht af.
De rest van dit forum heeft wel wat last van modder ophopen als ze met v brakes rijden begreep ik. Schijven wil ik expres niet want dan zou ik nooit in noodgevallen mijn wielen uit de crosser voor de racer kunnen gebruiken. Wanneer de crosser iets mankeert pak ik waarschijnlijk alsnog de mtb.
Nu ga ik 3 uurtjes fietsen.