Ik heb weer iets geleerd...
Nieuw frame huis, derailleur monteren en regelen en het schakelt niet goed. Dus derailleurpad controleren. Verschillende keren bijplooien maar ze blijft verkeerd staan. Zeer bizar, andere keren ging het zeer snel...
En dan voel ik dat er speling op de richter zit. Ik kan de richter gewoon een paar mm heen en weer bewegen.
Blijkt dat de richter met een soort stelschroef moet/kan bijgeregeld worden...
Walter
En dan voel ik dat er speling op de richter zit. Ik kan de richter gewoon een paar mm heen en weer bewegen.
Blijkt dat de richter met een soort stelschroef moet/kan bijgeregeld worden...
Walter
-
klassiekeracefiets
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26
Ik ging nieuwe cranks monteren op mijn forensfiets (een oudere Giant Tracker), blijken de kettingbladen (Shimano Altus FC-M2000) aan de framezijde uitsteeksels te hebben die tegen de plastic ring van het bottom bracket komen.
Weet iemand of er ook "moderne", op een vierkante as passende kettingblad /cranksets zijn zonder deze uitsteeksels? En theorieën waar die uitsteeksels voor dienen zijn ook welkom
Weet iemand of er ook "moderne", op een vierkante as passende kettingblad /cranksets zijn zonder deze uitsteeksels? En theorieën waar die uitsteeksels voor dienen zijn ook welkom
De plaatjes van de schoen verwijderen: met de hand en de schroevendraaier draai ik de kop van de vijs bijna stuk.
Met de slagboormachine komen ze zonder problemen los en overleeft de kop zonder problemen.
Waarom had ik een slagboormachine niet eerder?
Het ging zo goed dat ik op de oudste paar mtb schoenen ook eens teste. De schroefkop overleefde. Maar de draad in de schoen is losgekomen...
Met de slagboormachine komen ze zonder problemen los en overleeft de kop zonder problemen.
Waarom had ik een slagboormachine niet eerder?
Het ging zo goed dat ik op de oudste paar mtb schoenen ook eens teste. De schroefkop overleefde. Maar de draad in de schoen is losgekomen...
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6376
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En mij wat een slagboormachine is...,
Klinkt als klopboormachine, maar dat zie ik dan weer niet te gebruiken om schoenplaatjes os te draaien
Klinkt als klopboormachine, maar dat zie ik dan weer niet te gebruiken om schoenplaatjes os te draaien
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het is blijkbaar slagschroefmachine
.
Een slagschroefmachine is bv de boormachine die gebruikt wordt om de bouten van de wielen van je auto los te draaien.
Het gekke daaraan is dat je iets dat zeer vast zit lost krijgt zonder dat je als gebruiker veel tegenkracht (beter moment) moet ontwikkelen. Met de slagschroefmachine houdt je de boormachine losjes in je hand en toch krijg je een bout los die zeer vast zit. Of omgekeerd; je kan iets zeer vast zetten zonder zelf kracht te moeten zetten.
Bij een gewone boormachine draait de motor en die beweging gaat over op je boormachinekop.
Bij de slagboormachine maakt je motor een slagende beweging die omgezet wordt in een draaiende beweging.
Die werkt initieel als een gewone boormachine behalve als ze 'hard' moet werken. Bij een groot moment wordt de slag van de motor niet helemaal meer in beweging omgezet maar krijg je enkel een soort slag in een draairichting op het voorwerp dat je vast of los schroeft. Dat slagen wordt snel herhaalt wat het karakteristieken ratelen geeft van een slagschroefmachine .
Zo heb ik een relatief simpele accuslagschroefmachine die 300Nm levert (de stand 100Nm is al meer dan genoeg om je schroef van schoenplaatjes te lossen).
Met een gewone accuschroefmachine of met de hand moet je veel kracht in de richting van schroef geven terwijl je hard draait. En je loopt dan toch relatief veel kans de kop kapot te draaien. Met een slagschroefmachine blijft je bitje goed in de schroefkop zitten en met kleine slagjes klopt ze de schroef los.
Best grappig om dat verschil een eerste keer te ervaren.
Een slagschroefmachine is bv de boormachine die gebruikt wordt om de bouten van de wielen van je auto los te draaien.
Het gekke daaraan is dat je iets dat zeer vast zit lost krijgt zonder dat je als gebruiker veel tegenkracht (beter moment) moet ontwikkelen. Met de slagschroefmachine houdt je de boormachine losjes in je hand en toch krijg je een bout los die zeer vast zit. Of omgekeerd; je kan iets zeer vast zetten zonder zelf kracht te moeten zetten.
Bij een gewone boormachine draait de motor en die beweging gaat over op je boormachinekop.
Bij de slagboormachine maakt je motor een slagende beweging die omgezet wordt in een draaiende beweging.
Die werkt initieel als een gewone boormachine behalve als ze 'hard' moet werken. Bij een groot moment wordt de slag van de motor niet helemaal meer in beweging omgezet maar krijg je enkel een soort slag in een draairichting op het voorwerp dat je vast of los schroeft. Dat slagen wordt snel herhaalt wat het karakteristieken ratelen geeft van een slagschroefmachine .
Zo heb ik een relatief simpele accuslagschroefmachine die 300Nm levert (de stand 100Nm is al meer dan genoeg om je schroef van schoenplaatjes te lossen).
Met een gewone accuschroefmachine of met de hand moet je veel kracht in de richting van schroef geven terwijl je hard draait. En je loopt dan toch relatief veel kans de kop kapot te draaien. Met een slagschroefmachine blijft je bitje goed in de schroefkop zitten en met kleine slagjes klopt ze de schroef los.
Best grappig om dat verschil een eerste keer te ervaren.
Heb al weken last van een krakende fiets en al van alles geprobeerd.
Dacht eerst dat de balhoofdlagers aan gort waren.
Die vervangen... niète.
Verder zoeken bracht me bij de bracketlagers BB30!!. Ook vervangen, noppes.
Vervolgens alles losgehaald en schoon gemaakt daar waar nodig het "juiste" vet erop en weer terug zetten.
Het werd alleen maar erger, vanmorgen ten lange leste maar bij de FM binnen gelopen en het probleem voorgelegd.
De chef ging even fietsen en vermoedde dat het iets met de zadelpen te maken had.
Los gehaald en al snel werd duidelijk dat ik dat niet volgens de regels van de kunst gedaan heb.
Namelijk zat er ook rondom de strop carbon pasta en dát is zo foud als 't maar kan.
Kan me wel voor de kop slaan dat ik dat niet zelf door had. Terug gezet en nu is alles weer bij het oude.
Ja, Keesz krijgt gelijk niet alle vet is hetzelfde. en niet alle vet lost dit zoort problemen op.
Oeeeffff..
Prettige Peasdays gewenst en blijf gezond.
Dacht eerst dat de balhoofdlagers aan gort waren.
Die vervangen... niète.
Verder zoeken bracht me bij de bracketlagers BB30!!. Ook vervangen, noppes.
Vervolgens alles losgehaald en schoon gemaakt daar waar nodig het "juiste" vet erop en weer terug zetten.
Het werd alleen maar erger, vanmorgen ten lange leste maar bij de FM binnen gelopen en het probleem voorgelegd.
De chef ging even fietsen en vermoedde dat het iets met de zadelpen te maken had.
Los gehaald en al snel werd duidelijk dat ik dat niet volgens de regels van de kunst gedaan heb.
Namelijk zat er ook rondom de strop carbon pasta en dát is zo foud als 't maar kan.
Kan me wel voor de kop slaan dat ik dat niet zelf door had. Terug gezet en nu is alles weer bij het oude.
Ja, Keesz krijgt gelijk niet alle vet is hetzelfde. en niet alle vet lost dit zoort problemen op.
Oeeeffff..
Prettige Peasdays gewenst en blijf gezond.
...
Hhaha Ik durfde het niet te vragen. Heb het even aan google gevraagd. En ik kwam op het stuk waar het zadel aan de zadelpen vast zit.
Gr Roos
-
Deleted_User
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Dat is wat jij er mee bedoelt. Maar zoek je op (zadel)strop dan krijg je toch echt het ouderwetse ding waarmee een zadel aan de zadelpen vast zit.
Jij bedoelt wat meestal een zadelpenklem wordt genoemd.
Jij bedoelt wat meestal een zadelpenklem wordt genoemd.