Wie heeft tips voor goede, goedkope voeding op de fiets
Eerlijk gezegd denk ik dat je hiermee meer suikers binnen krijgt dan dat je verbrandt... Zeker smoothies klinken gezond, maar zijn gewoon een halve fles aan cola qua suiker.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Omdat ik zeker in de zomer (heb een hekel aan activiteiten in volle zon bij T° hoger dan 25°C) , maar vaak ook de rest van het jaar heel vroeg vertrek voor een tocht van 100 tot 150 km , dus zonder ontbijt neem ik zowat 250 gram havermoutvlokken mee die ik te beginnen na 75 minuten in 3 porties elke 45 minuten opeet of beter gezegd doorspoel. Na drie uur een half ga ik over op maltodextrose tabletten, 4 elke 15 minuten. 1 tablet is 3 gram koolhydraten (ik weeg 73 kg).
Dat is in elk geval heel goedkoop, maar of het ook goed is weet ik niet zeker, heb er geen merkbare last van, Nu wordt gezegd dat maltodextrose te snel wordt opgebrand, en dat het de bloedsuikerspiegel te veel verstoord. Men zou 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur kunnen opnemen, dus zou ik eigenlijk zelfs 6 tabletten per kwartier kunnen/moeten? slikken om voldoende energie te blijven hebben, maar dat lijkt me toch veel. Die trage havermoutsuikers zijn waarschijnlijk ook nog niet volledig uitgewerkt na die drie en een half uur denk ik.
Dat is in elk geval heel goedkoop, maar of het ook goed is weet ik niet zeker, heb er geen merkbare last van, Nu wordt gezegd dat maltodextrose te snel wordt opgebrand, en dat het de bloedsuikerspiegel te veel verstoord. Men zou 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur kunnen opnemen, dus zou ik eigenlijk zelfs 6 tabletten per kwartier kunnen/moeten? slikken om voldoende energie te blijven hebben, maar dat lijkt me toch veel. Die trage havermoutsuikers zijn waarschijnlijk ook nog niet volledig uitgewerkt na die drie en een half uur denk ik.
Laatst gewijzigd door WillemMTB op 07 aug 2018 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je dan teveel vanuit de 'macro's' denkt. Op eten moet je kauwen voor een betere verwerking en maltodextrose structureel als voedingsmiddel tijdens dat soort ritten is misschien ook wat extreem. Wat is je beweegreden om niet gewoon iets te happen en een beetje te kauwen mee te nemen?
-
- Forum-lid
Kruidvat heeft altijd wel leuke aanbiedingen, bijvoorbeeld de Isostar energierepen. Action verkoopt ook goede wheypoeder voor herstel.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
1 kg maltodextrine kost €2,95 kan je 20 bidons mee vullen.WillemMTB schreef: ↑06 aug 2018 20:13 Omdat ik zeker in de zomer (heb een hekel aan activiteiten in volle zon bij T° hoger dan 25°C) , maar vaak ook de rest van het jaar heel vroeg vertrek voor een tocht van 100 tot 150 km , dus zonder ontbijt neem ik zowat 250 gram havermoutvlokken mee die ik te beginnen na 75 minuten in 3 porties elke 45 minuten opeet of beter gezegd doorspoel. Na drie uur een half ga ik over op maltodextrose tabletten, 4 elke 15 munten. 1 tablet is 3 gram koolhydraten (ik weeg 73 kg).
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Tijdens inspanning valt dat mee: je darmen zijn slechter doorbloed dan in rust, dus de glucose komt minder snel in je bloed. En actieve spieren nemen glucose juist makkelijker op dan in rust.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Reden dat ik het zo simpel mogelijk houdt, ook buiten het fietsen is dat er nogal wat producten/ingrediënten zijn in bereide (sport)voeding (gels, koeken allerhande) die histamine bevatten of vrijmaken (kruiden, smaak- en bewaarmiddelen, etc...) wat ik zoveel mogeljk moet vermijden aangezien ik daar vervelende bijwerkingen van ondervind. Verder is alles wat niet voor quasi 100% KH is ook weer wat volumineuzer om mee te nemen, en meestal duurder. Dus indien men interesse heeft voor goedkope voeding onderweg dat de job doet kwam ik aardig in de buurt van het goedkoopst mogelijke dacht ik.
Wat natuurlijk kan is die tabletten vervangen door ;poeder, zoals werd opgemerkt hieboven. Ook rozijnen doen het goed, zitten daarenboven nog vol magnesium ook, maar zijn dan weer duurder, (en staan, in mijn geval, op de histamine verbodslijst).
Waarom dan niet de hele rit op malrodextrose, inderdaad om toch de eerste uren wat solieds in de maag te hebben. Havermout is een onbereid product en naar ik vermoed daarom goedkoper dan de alternatieven aan vaste voeding. Alleen moet je er wel voor stoppen onderweg. Ik doe het in een 500cl plastic flesje met brede opening, past goed in de achterzak. Ik heb wel gepoogd al rijdend dit te eten maar de tijd die je met dat geklungel verliest kan je beter stoppen. Omdat ik voor vertrek zeker een liter water drink zijn er de eerste uren toch wat plasstops nodig.
Kortere ritten doe ik vaak enkel op maltrodextrose, vooral met de club , ritten van 65-80 km, maar die vertrekken nooit vroeger dan 8u/8u30, en dan heb ik al ontbeten ook.
Enfin, indien wat scepticus schriijft klopt, of is dit te sceptisch?, valt het met de verwerking van die snelle suikers tijdens langere inspanningen nog goed mee.
Wat natuurlijk kan is die tabletten vervangen door ;poeder, zoals werd opgemerkt hieboven. Ook rozijnen doen het goed, zitten daarenboven nog vol magnesium ook, maar zijn dan weer duurder, (en staan, in mijn geval, op de histamine verbodslijst).
Waarom dan niet de hele rit op malrodextrose, inderdaad om toch de eerste uren wat solieds in de maag te hebben. Havermout is een onbereid product en naar ik vermoed daarom goedkoper dan de alternatieven aan vaste voeding. Alleen moet je er wel voor stoppen onderweg. Ik doe het in een 500cl plastic flesje met brede opening, past goed in de achterzak. Ik heb wel gepoogd al rijdend dit te eten maar de tijd die je met dat geklungel verliest kan je beter stoppen. Omdat ik voor vertrek zeker een liter water drink zijn er de eerste uren toch wat plasstops nodig.
Kortere ritten doe ik vaak enkel op maltrodextrose, vooral met de club , ritten van 65-80 km, maar die vertrekken nooit vroeger dan 8u/8u30, en dan heb ik al ontbeten ook.
Enfin, indien wat scepticus schriijft klopt, of is dit te sceptisch?, valt het met de verwerking van die snelle suikers tijdens langere inspanningen nog goed mee.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Alle commerciële sportvoeding zit helemaal vol met snelle suikers. Droge havermout eten gaat mij overigens toch wel wat te ver, er gaat hier genoeg havermout doorheen, maar dan wel verwerkt in ander eten (pannenkoeken, koekjes, etc). Havermout kopen we vermalen in bulk, bijv: Hier, ook biologisch leverbaar voor een beperkte meerprijs.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik neem bij lang tochten gewoon een paar boterhammen mee. Meestal met suiker
of stroop. In mijn bidon doe ik water.
Bij het rijden van een lange tijdrit vul ik mijn bidon met water met maltodextrine. Maar alleen omdat ik dan geen tijd (en adem) heb om op een boterham te kauwen.
Voor recreanten is het over het algemeen erg overdreven om voor “ sportvoeding” te gaan.

Bij het rijden van een lange tijdrit vul ik mijn bidon met water met maltodextrine. Maar alleen omdat ik dan geen tijd (en adem) heb om op een boterham te kauwen.
Voor recreanten is het over het algemeen erg overdreven om voor “ sportvoeding” te gaan.
Ik heb nog nooit iets van sportvoeding genuttigd.
Vroeger in een amateurklassieker altijd 2 bananen + water mee en tegenwoordig op een lange rit, met name in het buitenland in de bergen dito.
Heb ik geen bananen, dan een broodje met chocopasta o.i.d., wat ik maar in huis heb.
Voor < 80 km neem ik alleen water mee.
Vroeger in een amateurklassieker altijd 2 bananen + water mee en tegenwoordig op een lange rit, met name in het buitenland in de bergen dito.
Heb ik geen bananen, dan een broodje met chocopasta o.i.d., wat ik maar in huis heb.
Voor < 80 km neem ik alleen water mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig