Maar Kees heeft op de keper beschouwd wel een punt; er wordt zeer slordig omgegaan met de diverse benamingen.
Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Bredalp schreef:
Ik heb niet het gereedschap om de pedalen te wisselen. En ik weet verder ook niet hoe dat moet. Is er misschien iemand in Breda die mij zou willen helpen mijn trappers er af te halen en de pedalen erop te zetten? Zodat ik mee kan kijken en het zelf ook kan.
Nog nooit met pedalen gereden, vandaar. Maar dat was al wel duidelijk denk ik. Maar goed....
.
Bredalp schreef:Ja... Ok... Haha, dat dacht ik al na 2nd thoughts,Keezx schreef:Ja, ik bedoelde de hoek van de voet met de langsrichting, dat heeft veel invloed op de knie.Bredalp schreef:
Edit
Sorry hoor...
Maar die plaatjes kan je natuurlijk ook schuin zetten. En dan dat de tenen een beetje naar buiten wijzen en de hak dus richting crank gaat.
Is dat misschien wat je bedoelt Keesx?
Heel erg bedankt hoor, al is het reeds bij voorbaat,.
Gewoon wat expirimenteren totdat het beter wordt..
Knie wordt iets minder pijnlijk, maar heb dat bandje 'goed' aangepakt. Paar dagen even rustig aan doen denk ik. Hoop dat de plaatjes schuiven dit in het vervolg voorkomen.
Nogmaals bedankt Keesx.
Ik zou die FM maar even laten wat hij is, namelijk een fietsenmaker en geen bewegingswetenschapper of zoiets.Bredalp schreef:
Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.
Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?
Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....
Hoop dat mijn FM me kan helpen hiermee.
Sommigen fietsen ook als Donald Duck (stadsfiets), jammer voor hen dat de schoenplaatjes niet onder de hakken passen....Keezx schreef:Ik zou die FM maar even laten wat hij is, namelijk een fietsenmaker en geen bewegingswetenschapper of zoiets.Bredalp schreef:
Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.
Zag een youtube filmpje, over shoe fitting, en plaatjes afstellen. En dan zakt mijn zelfvertrouwen helemaal naar een dieptepunt. Hoe moet ik nu weten, zonder enkele ervaring of kennis, maar inmiddels wel met een pijnlijke knie, hoe ik die dingen goed moet afstellen?
Ik zag dat ook je balhoofd van je voet precies boven de pedaal moet zetten etc....
Ik heb hier wel een (niet onderbouwde) mening over:
Ieder mens heeft een voorkeursstand voor zijn voeten die je kan zien bij het lopen.
Sommigen lopen als Donald Duck en sommigen met de punten naar binnen.
Neem deze stand over op de fiets en de kans op klachten is minimaal.....
In ieder geval is het een bruikbaar uitgangspunt, finetunen moet altijd met dit soort dingen.
Ik had in het verleden ook wel eens problemen met het afstellen van de schoenplaatjes.Bredalp schreef: Hmm.... Dat afstellen is nog best tricky. Zet ik ze te schuin, komen de schoenen tegen de crank. Eigenlijk kan ik maar een klein beetje schuin afstellen hierdoor. En gaat dat het verschil maken? Geen idee.