Goed aluminium of instap carbon
Ik zou je binnenbeen lengte voor de zekerheid ook nog een keer (laten) nameten. Afwijkende verhoudingen kunnen wel licht vervelend zijn. Ernie, als zijn maten kloppen, wat vind jij dan van de geo van de voorgestelde F5? Hier moet TS dan wel sportief op kunnen zitten, of niet?
Hoi Arnold, ik zou het kunnen laten doen voor de zekerheid. Ik sta nu niet bekent als iemand met korte pootjes namelijkarnolddew schreef:Ik zou je binnenbeen lengte voor de zekerheid ook nog een keer (laten) nameten. Afwijkende verhoudingen kunnen wel licht vervelend zijn. Ernie, als zijn maten kloppen, wat vind jij dan van de geo van de voorgestelde F5? Hier moet TS dan wel sportief op kunnen zitten, of niet?
Dien je dan niet heel erg te compenseren met andere onderdelen op de fiets om de frame lengte "op te blazen" ? Uiteindelijk wordt totale lichaamslengte door de romplengte gecompenseerd namelijk, toch ?Ernie C. schreef:Het nadeel is dat je met relatief korte benen meer rechtop komt te zitten. Een Caad10, Focus Cayo of Rose Xeon geven dan een sportievere zit. Dit is dus niet voor iedereen een nadeel maar ik begreep dat jij naar een sportieve geometrie op zoek bent.
Het verschil in lengte is maar een paar mm dus het zou kunnen dat voor een sportieve zit het nog net met een 56 kunt redden.
Maar klopt, ik ben op zoek naar een sportieve geometrie en een stijf frame waarbij de vraagstelling was inzake het verschil tussen kwalitatief goed alu of instap carbon
Nee. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Maar met korte beentjes kom je minder diep te zitten. Je kan dit soms prima compenseren met een kleiner frame. Wel heb je dan een langere stuurpen nodig. Daarom geeft Ernie aan dat een 56 net zou kunnen. Je zit dan misschien aan de max. van wat jij noemt ''opblazen''. Maar als het kan, dan is het prima en is er niks mis mee. Beter dan een te groot frame in dit geval.ruud_k schreef:
Dien je dan niet heel erg te compenseren met andere onderdelen op de fiets om de frame lengte "op te blazen" ? Uiteindelijk wordt totale lichaamslengte door de romplengte gecompenseerd namelijk, toch ?
Maar klopt, ik ben op zoek naar een sportieve geometrie en een stijf frame waarbij de vraagstelling was inzake het verschil tussen kwalitatief goed alu of instap carbon
Maar als je echt een afwijkende maten hebt, dan is het misschien reëler om uit te kijken naar een fiets die hier wel goed bij past. Je wilt racen. Je kunt de ''beste'' en mooiste racer nemen, naar volgens mij presteer je het beste op een frame waarop je comfortabel in een goede houding zit. Maar nogmaals, eerst een second opinion inzake de maten.
dat bedoelde ik met "opblazen" idd..., maar ik vat 'm nuarnolddew schreef:Maar als je echt een afwijkende maten hebt, dan is het misschien reëler om uit te kijken naar een fiets die hier wel goed bij past. Je wilt racen. Je kunt de ''beste'' en mooiste racer nemen, naar volgens mij presteer je het beste op een frame waarop je comfortabel in een goede houding zit. Maar nogmaals, eerst een second opinion inzake de maten.
Ik heb niet echt een emotionele binding met een merk oid, functionaliteit gaat voor idd.
Ja, als je beter op die rommel van Rose past moet je zo'n supersnelle Specialized of Cannondale laten staan 
Geometrie is misschien wel het belangrijkste aan een fiets. Dat is ook de reden waarom ikzelf die Allez heb gekocht en geen Caad10.
Geometrie is misschien wel het belangrijkste aan een fiets. Dat is ook de reden waarom ikzelf die Allez heb gekocht en geen Caad10.
De Felt F serie heeft ook een sportieve geometrie, ook bij de grotere maten. Het zou dus ook een prima optie zijn maar volgens mij is dat ook een 2014 model de oude 105 groep.arnolddew schreef:Ik zou je binnenbeen lengte voor de zekerheid ook nog een keer (laten) nameten. Afwijkende verhoudingen kunnen wel licht vervelend zijn. Ernie, als zijn maten kloppen, wat vind jij dan van de geo van de voorgestelde F5? Hier moet TS dan wel sportief op kunnen zitten, of niet?
Campagnolo Ultra Dork
Er zit 7mm verschil in lengte tussen de 56 en de 58 dat is inderdaad vaak met de stuurpen te compenseren. Als je op de 58 al een 13cm pen nodig hebt wordt het wat lastiger maar sommige profs rijden al met een 15cm stuurpen dus onmogelijk is het niet.arnolddew schreef:Nee. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Maar met korte beentjes kom je minder diep te zitten. Je kan dit soms prima compenseren met een kleiner frame. Wel heb je dan een langere stuurpen nodig. Daarom geeft Ernie aan dat een 56 net zou kunnen. Je zit dan misschien aan de max. van wat jij noemt ''opblazen''. Maar als het kan, dan is het prima en is er niks mis mee. Beter dan een te groot frame in dit geval.ruud_k schreef:
Dien je dan niet heel erg te compenseren met andere onderdelen op de fiets om de frame lengte "op te blazen" ? Uiteindelijk wordt totale lichaamslengte door de romplengte gecompenseerd namelijk, toch ?
Campagnolo Ultra Dork
Volgens mij heeft de Felt wel een heel korte stuurbuis14cm bij een 56 en 16cm bij een 58. De 105 groep zou een dingetje voor TS kunnen zijn? Ook zijn de wielen niet zo veel zag ik. De reden dat ik de Felt aanvoerde is dat ik denk dat het een goed frame is. De f5 kost normaal zo'n 2000,- de F3 3500 en de F1 bijna 8000. Volgens mij gebruikt Felt bij de F3 tot F1 hetzelfde frame.Bij de F4 - F5 is het frame hetzelfde alleen worden er alu dropouts gebruikt. Voor mij zou dit gezien het prijsverschil niet uitmaken.
Het (top?)frame heeft dus denk ik niet snel begrenzingen aan upgrades.
TS staat voor een niet makkelijke maar leuke keuze. Zelf zou ik er ook nachtje over moeten slapen.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik bij alu een andere keuze zou maken dan de CAAD10, tenzij zoals Tommeke aangeeft de geo echt niet zou passen. Maar de Felt met toekomstige upgrades zou ook door mijn achterhoofd spoken. Ik vind beide fietsen ook zeer aantrekkelijk, telt toch ook een heel klein beetje mee
.
Het (top?)frame heeft dus denk ik niet snel begrenzingen aan upgrades.
TS staat voor een niet makkelijke maar leuke keuze. Zelf zou ik er ook nachtje over moeten slapen.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik bij alu een andere keuze zou maken dan de CAAD10, tenzij zoals Tommeke aangeeft de geo echt niet zou passen. Maar de Felt met toekomstige upgrades zou ook door mijn achterhoofd spoken. Ik vind beide fietsen ook zeer aantrekkelijk, telt toch ook een heel klein beetje mee