Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakt vs Fabriekswielen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 nov 2013 20:28

kees0251 schreef:Dus een fabrieksspaak heeft draad met grotere spoed?
Aan de fantasie van sommige mankeert in ieder geval niets :lol:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 07 nov 2013 23:59

Suntoro schreef:Ik ben juist voor handgebouwd gegaan omdat je voor mijn gewicht lichter kon construeren dan de fabriekssets doen. Daardoor weegt mijn wielset onder de 1500gr, maar ook onder de prijs van een set FCR1... Of het een beter of slechter is dan het ander weet ik niet want heb de FCR1 nooit gereden.... Maar de handgebouwde set is zeker erg sterk en stijf voor mijn 68kg. Achteraf vraag ik me af of 16/20 spaaks ook niet gekund in plaats van 20/24, zo degelijk vind ik mijn wielen aanvoelen ondanks de lage Kinlin velg... Qua duurzaamheid geloof ik ook niet dat Hope Pro 3's slecht zijn, maar voor minder geld had ik wel nog lichter kunnen gaan...

Maar ik denk dat FCR 1's me ook prima hadden kunnen bevallen... ;)

Verder zijn de prijs/kwaliteit vergelijkingen niet zo eerlijk, omdat handgebouwde sets vaak worden vergeleken met wielen uit de dezelfde prijsklasse (welke vaak aanbiedingssets zijn). Als voorbeeld. Een FCR1 wielset hoort gewoon op ruim 800,- euro te zitten, maar veel winkels zitten daar ruim onder...

Bij handgebouwde wielen betaal je vaak de volle mep voor onderdelen plus het arbeidsloon.

Voor wat betreft research voor fabriekswielen.
Op zich ben ik daar ook wel gevoelig. Om die reden vind ik het toch ook mooi om een setje DT Swiss Tricon XM 1550 in mijn mtb te hebben. Net even anders dan een "normaal" gespaakt wiel. Ook erg sterk en licht. En ik heb al wat mooie Alpentripjes meegemaakt met deze wielen. Maar als ik mijn wiel had gesloopt tijdens een van die trips had ik wel een probleem, want reparatie vereist speciaal gereedschap, speciale spaken en nippels en velg...

Overigens laat men bij het mountainbiken vaker de fabriekswielen links liggen. Met enige grote uitzondering die van Mavic, terwijl dat nou ook niet bepaald de beste wielen zijn. Met name door de komst van tubeless zijn ZTR velgen daar erg populair. Maar was daar zelf toch wel tevreden over Shimano en DT Swiss fabriekswielen...
Da's een goeie. Mijn Tricon 1450's laten mij ook nooit in de steek, supersterk, gelijmde verbindingen. Stel dat er iets misgaat, dan heb ik ook geen torx sleutel of reservespaak bij de hand.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie