Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

basissnelheid verhogen

elefantino
Forum-lid

elefantino 15 jun 2013 20:21

TumTumTum schreef: Tips?
Ideeën (anders dan je moet harder fietsen)
Niet meer met dat soort gasten gaan fietsen. Sorry hoor, wat een lompe gasten.

Precies hierom rijd ik niet graag in groepjes: Of je moet je inhouden, of je kunt nauwelijks volgen. Niks voor mij, ik rijd graag m'n eigen tempo. Daarnaast vind ik alleen fietsen prettig omdat je nog eens ergens over na kunt denken. :)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 jun 2013 20:29

Ik heb een tijdje in groepsverband ge-mountainbiked. Ook daar was het zo dat het tempo van langzaamste bepalend was, én samen uit, samen thuis. Dat werkte goed Wel viel het me altijd op dat er een soort sociale controle was. Dus dat als de kopman te hard ging, en iemand dreigde af te haken, anderen uit de groep aan de bel trokken. Hiermee hoefde diegene die dreigde achter te blijven, niet steeds zelf aan de bel te trekken (als die daar al lucht voor had...). Dat werkte erg prettig. Moet met racefietsers toch ook kunnen?

Overigens rijd ik zelf vrijwel altijd alleen op de racefiets. maar merk langzamerhand ook wel eens behoefte te krijgen een een groepje (voor af en toe). Ga eens proberen een prettig fietsgroepje te vinden.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 jun 2013 20:46

elefantino schreef:Niet meer met dat soort gasten gaan fietsen. Sorry hoor, wat een lompe gasten.

Precies hierom rijd ik niet graag in groepjes: Of je moet je inhouden, of je kunt nauwelijks volgen.
Tja, ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat het vervelend moet zijn om je steeds in te houden terwijl je een snel ritje wilde. Die lui zijn mij uiteindelijk ook niks verplicht. Alleen maak dan geen opmerkingen als "we kunnen sociaal rijden" en "samen uit, samen thuis" als je dat toch niet van plan bent.

Ik vind alleen fietsen ook prettig. Je kunt gewoon je eigen tempo fietsen en even afstappen als je bijvoorbeeld je beenstukken uit wil doen ofzoiets zonder dat het gelijk vervelend is voor de hele groep. Plus je kunt er een lekker muziekje bij luisteren.:)

Wat ik wel een voordeel vind aan in een groep fietsen;
- ik heb al moeite genoeg me op verkeerssituaties te concentreren, pijltjes, lintjes, emmers of vossen (vossenjacht) zoeken lukt me gewoon niet goed. Rij dus constant de verkeerde kant op, soms gewoon even geen zin in.
- vind het toch wel fijn om niet alleen te staan in geval van lekke band of nare valpartij
- de gezelligheid
- in je eentje heb je minder de neiging je wat extra in te spannen. Ik heb op dit forum ook wel eens gelezen dat je juist sterker en beter wordt door met anderen mee te fietsen, maar die moet je dan natuurlijk wel bij kunnen benen.
Veni. Vidi. Fietsie.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 15 jun 2013 23:50

Windkracht 7 mee dan moet 38-40 toch ook geen probleem zijn.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jun 2013 07:15

Op een startbaan van vliegveld Zestienhoven niet nee. Maar op een landelijk fietspad met bochten, wildroosters, schapen, fietspaaltjes en overige verkeersdeelnemers wel ja. We zijn niet allemaal Fabian Cancellara. Jij wel uiteraard.
Veni. Vidi. Fietsie.

jcvoo
Forum-lid
Contact

jcvoo 16 jun 2013 09:36

@ tumtumtum

Op woensdagavond rijden we altijd met een groep fietsers vanaf Bergeschenhoek. Vaak fietsen er ook vrouwen mee. Principe is altijd samen uit samen thuis en dat is ook echt zo in de praktijk. Gemidd snelheid is zo'n 28-30 km/u.

Deze woensdagavond tochten worden georganiseerd door onze plaatselijke fietsenmaker Martin van der Wel Tweewielers in samenwerking met toerclub Zevenhuizen.
Afbeelding

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 16 jun 2013 11:07

Misschien slaat het nergens op, maar ik ben sinds kort weer begonnen met hardlopen en zit daarbij nog maar in de opbouwende fase, maar zie dit terugkomen in mijn fiets gemiddeldes. Die liggen nu ca 1-2 km/u hoger.

Goede kans dat dit bij mij gewoon komt door een slechte basisconditie oid, die is nu beetje beter ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 16 jun 2013 12:04

Ben gen fabian maar wat mij heeft geholpen is de cadans te verhogen en goed in het wiel zitten.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jun 2013 12:40

Dank jullie vriendelijk voor alle input. Ik geloof echter dat ik niet helemaal duidelijk kan maken wat mijn probleem is. Ik raak mensen kwijt in bochten, op smalle dorpsweggetjes en (voor mij onoverzichtelijke) verkeerssituaties. Daar hebben de meesten van jullie geen last van, want jullie
a; zijn vaak automobilist, dus hebben ervaring in het supersnel reageren
b; zijn niet bang om op volle snelheid bochten te nemen
c; getraind in het rijden in groepen, c.q. in wielen zitten

Deels is dit op te lossen door ervaring, ervaring en nog meer ervaring. Deels komt dit door mijn handicap waardoor mijn hersenen veel te veel tijd nodig hebben om informatie te verwerken, dit is ook zeer vermoeiend voor mij wat me veel energie kost. Mede hierdoor kan ik niet leren autorijden. De achterstand die ik heb met andere mensen los ik zo even niet snel op waardoor het rijden in kleine groepjes voor mij heel erg zwaar is. In een groot peloton gaat het weer wel goed, want dat hoef ik nergens op te letten, dat doet de motorpolitie die alle verkeersdrukte, Vietnamese loempiastalletjes, schaapskuddes en andere chaos voor mij in de berm drukt.;)

Heeft dus niets met cadans en al helemaal niet met conditie te maken. Ik kan 155 km op een dag fietsen en een klimtraining op de Posbank aan dus mijn conditie zal wel ok zijn.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 16 jun 2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

elefantino
Forum-lid

elefantino 16 jun 2013 12:43

TumTumTum schreef:Dank jullie vriendelijk voor alle input. Ik geloof echter dat ik niet helemaal duidelijk kan maken wat mijn probleem is. Ik raak mensen kwijt in bochten, op smalle dorpsweggetjes en (voor mij onoverzichtelijke) verkeerssituaties.
Ook wel engiszins herkenbaar. Een paar jaar terug heb ik wel eens met een groepje gefietst dat vol gas door dorpjes en onoverzichtelijke situaties jakkerde, waardoor ditzelfde probleem ontstond. Tijdens het fietsen heeft veiligheid voor mij de grootste prioriteit, dus ik neem gas terug bij zijweggetjes van rechts, dorpsstraatjes etc. Zij waren helaas voornamelijk met hun gemiddelde snelheid bezig... :roll:

Overigens rijd ik auto en ben ik ook niet bang om een (overzichtelijke) bocht op hoge snelheid te nemen. ;) Imho staat dat een beetje los van jouw probleem, aangezien niet iedereen zich realiseert (jij blijkbaar wel) hoe kwetsbaar je op een (race)fiets bent.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 16 jun 2013 12:47

Rij je zeker altijd in laatste positie? Dan zou ik meer in het midden/vooraan gaan zitten.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 16 jun 2013 13:40

In goede fietsgroepjes zit vaak 'een wegkapitein' die de groep, maar ook het verkeer in de gaten houdt.

Deze kapitein geeft ook tips aan minder ervaren groep fietsers om efficiënt gebruik te maken van het rijden in een groep en houdt achterblijvers in de gaten en laat zich regelmatig terugzakken om te kijken of iedereen in het gekozen tempo mee kan.

Het rijden in een groep moet je vooral leren. Je moet soms lef hebben, maar ook vertrouwen hebben in de andere groepsleden. Zij moeten je doorgeven met kreten of signalen dat er gevaarlijke situaties op de weg zijn of dat er een onoverzichtelijke bocht of kruising nadert. Een kwestie van ervaring en vaak oefenen. De laatste fietser moet het achteropkomende verkeer in de gaten houden en doorgeven als er verkeer langs wil.

Het belangrijkste in een groep vind ik dat iedereen een rechte lijn aanhoudt. Dat wil zeggen: niet spontaan een putdeksel gaan ontwijken, waardoor er een slinger door de hele groep gaat, of erger, waardoor je elkaar raakt.
Als de wind bijvoorbeeld links op kop staat, wat meer naar de linkerkant van de weg rijden, zodat de rest uit de wind blijft. Hierdoor verdeel je de krachten beter en houd je de snelheid vast en hoeft niet iedereen de longen uit zijn lijf te fietsen om in de slipstream te blijven.

In een groep zitten altijd mindere goden, maar door elkaar te wijzen op deze 'regeltjes' kun je al heel snel verbetering zien in je fietsresultaten.

Plaats reactie