Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bedrieger...

nietszonderfiets
Forum-lid

nietszonderfiets 06 nov 2012 07:39

Hoi Tennisser Leuk dat je met een voorbeeld uit het voetbal komt. Bij het voetbal is het maken van afspraken aan de orde van de dag.
Kijk maar naar de Champions League. Straks zie je weer allemaal weer "wedstrijden" van clubs die allenbei aan een gelijk spel genoeg hebben. Gewoon afspreken, we gaan voor 'n gelijk spel, dan pakken we allebei de miljoenen van de volgender ronde CL. Het is zo oud als de sport zelf. Zelfs in het schaken, waar we het woord "salonremise" aan te danken hebben.

Het blijft heel eenvoudig Kolobnev heeft het geld geaccepteerd, ik heb hem niet horen klagen.

Uit de Telegraaf:
LUIK - Alexandr Kolobnev en Alexandre Vinokourov vochten zondagmiddag zij aan zij een boeiend duel uit op weg naar de finish in Luik. Met een splijtende demarrage in de slotkilometer besliste Vino de 98e editie van Luik-Bastenaken-Luik in zijn voordeel

Twaalf kilometer voor de finish wisten Alexandr Kolobnev en Alexandre Vinokourov een gaatje te slaan. Het duo maakte daar in rap tempo een flink gat van. De Rus van de Katouchaploeg en de Astanarenner uit Kazachstan bleven ook in de buitenwijken van Luik uit de greep van het peloton.

Vinokourov liet het in de 258e kilometer niet op een eindsprint aankomen. De Kazach, die van 2007 tot 2009 geschorst was, bleek aan een felle jump genoeg te hebben om de Rus ruim voor de streep achter zich te laten.

Misschien heeft Vinokolobnev wel betaalt voor de goede samenwerking in de ontsnapping 12km voor het einde. Misschien was het wel een wederzijdse afspraak: "We wereken samen en rijden allebei de ballen uit de broek en de winnaar betaald"

Ik heb er geen moeite mee. Vino is een groot wielrenner en Olympisch Kampioen, met een geweldig palmares

nietszonderfiets
Forum-lid

nietszonderfiets 06 nov 2012 07:39

Hoi Tennisser Leuk dat je met een voorbeeld uit het voetbal komt. Bij het voetbal is het maken van afspraken aan de orde van de dag.
Kijk maar naar de Champions League. Straks zie je weer allemaal weer "wedstrijden" van clubs die allenbei aan een gelijk spel genoeg hebben. Gewoon afspreken, we gaan voor 'n gelijk spel, dan pakken we allebei de miljoenen van de volgender ronde CL. Het is zo oud als de sport zelf. Zelfs in het schaken, waar we het woord "salonremise" aan te danken hebben.

Het blijft heel eenvoudig Kolobnev heeft het geld geaccepteerd, ik heb hem niet horen klagen.

Uit de Telegraaf:
LUIK - Alexandr Kolobnev en Alexandre Vinokourov vochten zondagmiddag zij aan zij een boeiend duel uit op weg naar de finish in Luik. Met een splijtende demarrage in de slotkilometer besliste Vino de 98e editie van Luik-Bastenaken-Luik in zijn voordeel

Twaalf kilometer voor de finish wisten Alexandr Kolobnev en Alexandre Vinokourov een gaatje te slaan. Het duo maakte daar in rap tempo een flink gat van. De Rus van de Katouchaploeg en de Astanarenner uit Kazachstan bleven ook in de buitenwijken van Luik uit de greep van het peloton.

Vinokourov liet het in de 258e kilometer niet op een eindsprint aankomen. De Kazach, die van 2007 tot 2009 geschorst was, bleek aan een felle jump genoeg te hebben om de Rus ruim voor de streep achter zich te laten.

Misschien heeft Vinokolobnev wel betaalt voor de goede samenwerking in de ontsnapping 12km voor het einde. Misschien was het wel een wederzijdse afspraak: "We wereken samen en rijden allebei de ballen uit de broek en de winnaar betaald"

Ik heb er geen moeite mee. Vino is een groot wielrenner en Olympisch Kampioen, met een geweldig palmares

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2012 07:43

nietszonderfiets schreef:Vino is een groot wielrenner en Olympisch Kampioen, met een geweldig palmares
Correctie: Vino is een van de rotste appels in het wielrennen bedoel je? Even buiten het mogelijk kopen van de OS en LBL om is hij ook gewoon gepakt met bloeddoping op een moment waarin er al zoveel herrie was rondom dope in het wielrennen. Een lifetime ban voor die man uit de wielersport!!!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 06 nov 2012 08:43

+1 nietszonderfiets

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 06 nov 2012 09:06

Vino is een valsspeler, zowel op het gebied van doping als overwinningen organiseren. Naar dat soort types kijken ben ik niet van plan, misschien toch eens rondkijken voor een andere (kijk)sport. Het is altijd hetzelfde, waar je ook komt; als het om veel geld gaat wordt er vals gespeeld. Verontrustender is het dat zoveel mensen dat inmiddels als normaal beschouwen, en zelfs aangeven dat ook te zullen doen als ze de kans krijgen. Ik hoop dat ik nooit zaken met hen hoef te doen (al zal dat beslist om minder geld gaan ;) ). Maar het feit dat de moraal zo achteruit holt baart me zorgen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

huibm
Forum-lid

huibm 06 nov 2012 09:09

Hoeveel van dit soort "rotte appels" moeten er nog boven komen voor er echt iets veranderd? VInd het een beetje vreemd dat dit soort dingen altijd door journalisten aangeslingerd moeten worden en wanneer alles open en bloot ligt de UCI zegt dat er eigenlijk niets aan de hand is, het is alleen die ene keer gebeurd.
WIe moet zijn verantwoording nemen?
Be Blessed with my bik

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2012 09:10

+1 Voor nog meer afhakende sponsors.
+1 Voor afhakende kijkers.
+1 Voor Organisatoren en ploegen die het budget niet meer rond krijgen.
+1 Voor onvoldoende draagvlak om koersen op de openbare weg te organiseren.
+1 Voor het einde van de wielersport!
Campagnolo Ultra Dork

elefantino
Forum-lid

elefantino 06 nov 2012 09:12

Het klinkt misschien gek, maar een aantal reacties in dit topic geeft precies aan waarom er nooit iets zal veranderen in het wielrennen. Niet op het gebied van omkoping, maar ook niet op het gebied van doping. Het conservatisme, het aloude mantra "zo is het altijd gegaan", wat krom is wordt allemaal recht geluld met nietszeggende argumenten. Blijkbaar hebben veel mensen in het wielerwereldje (renners, begeleiding, bobo's en fans) er geen enkele moeite mee om besodemieterd te worden (of het nu is d.m.v. omkoping of d.m.v. doping). Kijk alleen niet raar op wanneer er een moment komt dat de rest van de maatschappij niets meer te maken wil hebben met deze door en door verrotte sport.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 nov 2012 09:18

Ernie C. schreef:Kan er iemand van de pro-omkopers mij een echt argument geven waarom dit zou moeten mogen behalve dan 'omdat het hoort' en 'het gebeurt al jaren zo'.
Ik wordt voor het gemak ook op de stapel voorstanders gegooid. Goed lezen (of niet willen) maakt het lastig een sportieve discussie te voeren. Vreemd als sportiviteit juist het issue van dit topic is.

Ik ben wel tegen omkoping maar veel wordt heel makkelijk op omkoping gegooid. Het ontbreekt aan nuancering.
Kopman laat ploegmaat winnen. Is gewoon loon in natura! Dus omkoping?
Ik geel jij de etappe?
En hoe om te gaan met een criterium? 6 daagse?
150k voor LBL? Dream on!

Daarnaast blijf ik van menig dat dissonantie een persoon, een sport, een merk, een wedstrijd kleur geven. Braaf is toch wel een beetje synoniem aan saai. En hoe we het ook wenden of keren...............het zijn niet de brave jongetjes die de wielersport kleur hebben gegeven.
Dat heeft niks te maken met dat het al jaren zo gaat. We hebben hier gewoon met een natuurwet te maken.

Als ik tien keer een appel los laat flikkert hij gewoon 10 keer omlaag. Dat is een wetmatigheid. Het is ook een wetmatigheid dat als je 10 brave jongetjes in een hok zet er na verloop van tijd zich 1 niet braaf gaat gedragen. Haal je die weg gaat de volgende dat doen. Er is altijd iemand die die rol gaat spelen. Is het een heel grote groep dan zijn er wat meer niet brave jongetjes. Gewoon groepsdynamiek!

Dit dicht willen timmeren met regels heeft geen enkel nut. Extreme (LBL is dat niet) gevallen per keer bestuderen en een ethische commissie een straf uit laten speken. Verder het verschijnsel als UCI verwerpen maar nog veel belangrijker is het belonen van sportief gedrag.

Tot slot: ik gruwel heel wat meer van drie ploegmaten die niet sprinten voor een overwinning in Parijs-Roubaix dan van een Uran die zich wat sukkelig laat inpakken. Iemand al eens bedacht dat hij niet verwachte weg te blijven? Hij misschien niet verwachte al zo dicht bij de streep te zijn. Best een ongewone aankomst. Maar hij vooral veel minder ervaring dan Vino heeft?

dbo
Forum-lid

dbo 06 nov 2012 10:55

Wanner is het omkoping en wanneer niet. Je hebt bij het wielrennen de hulp van een ander nou eenmaal nodig. Als er twee vooruit zijn in de finale waarvan de één een goede eindsprint heeft en de ander niet dan zal diegene met de goede eindsprint de ander toch proberen over te halen om volle bak door te rijden. Dat dan wordt afgesproken het prijzengeld te delen o.i.d. lijkt mij dan wel door de beugel kunnen.

materialist
Forum-lid

materialist 06 nov 2012 11:00

Het lijken veel eerder zakelijke transacties, geheel vrijwillig, zonder dwang waar beide voordeel van hebben
Do kin der mar druk mei weze

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2012 13:55

Gastheerg schreef:
Ernie C. schreef:Kan er iemand van de pro-omkopers mij een echt argument geven waarom dit zou moeten mogen behalve dan 'omdat het hoort' en 'het gebeurt al jaren zo'.
Ik wordt voor het gemak ook op de stapel voorstanders gegooid. Goed lezen (of niet willen) maakt het lastig een sportieve discussie te voeren. Vreemd als sportiviteit juist het issue van dit topic is.

Ik ben wel tegen omkoping maar veel wordt heel makkelijk op omkoping gegooid. Het ontbreekt aan nuancering.
Kopman laat ploegmaat winnen. Is gewoon loon in natura! Dus omkoping?
Ik geel jij de etappe?
En hoe om te gaan met een criterium? 6 daagse?
150k voor LBL? Dream on!

Daarnaast blijf ik van menig dat dissonantie een persoon, een sport, een merk, een wedstrijd kleur geven. Braaf is toch wel een beetje synoniem aan saai. En hoe we het ook wenden of keren...............het zijn niet de brave jongetjes die de wielersport kleur hebben gegeven.
Dat heeft niks te maken met dat het al jaren zo gaat. We hebben hier gewoon met een natuurwet te maken.

Als ik tien keer een appel los laat flikkert hij gewoon 10 keer omlaag. Dat is een wetmatigheid. Het is ook een wetmatigheid dat als je 10 brave jongetjes in een hok zet er na verloop van tijd zich 1 niet braaf gaat gedragen. Haal je die weg gaat de volgende dat doen. Er is altijd iemand die die rol gaat spelen. Is het een heel grote groep dan zijn er wat meer niet brave jongetjes. Gewoon groepsdynamiek!

Dit dicht willen timmeren met regels heeft geen enkel nut. Extreme (LBL is dat niet) gevallen per keer bestuderen en een ethische commissie een straf uit laten speken. Verder het verschijnsel als UCI verwerpen maar nog veel belangrijker is het belonen van sportief gedrag.

Tot slot: ik gruwel heel wat meer van drie ploegmaten die niet sprinten voor een overwinning in Parijs-Roubaix dan van een Uran die zich wat sukkelig laat inpakken. Iemand al eens bedacht dat hij niet verwachte weg te blijven? Hij misschien niet verwachte al zo dicht bij de streep te zijn. Best een ongewone aankomst. Maar hij vooral veel minder ervaring dan Vino heeft?
Ik kan natuurlijk bij mijn vraagstelling niet iedere nuance die er in alle posts staat apart gaan vermelden. Dit heeft niks met niet goed lezen te maken maar meer met de grote hoeveelheid mensen die vindt dat het (ver)kopen van koersen de normaalste zaak van de wereld is en het onzin vinden dat Vino voor de rechter moet komen. Ik denk dat je het je te persoonlijk aantrekt.
De betekenis van ploegmaat en kopman hoef ik jou niet uit te leggen dus daar reageer ik verder niet op. Het maken van afspraken tussen renners en ploegen hoort bij de wielersport, en is zelfs een van de interessante factoren. Alleen ik ben van mening dat dit altijd met gesloten portemonnee moet gebeuren, dus als beide er sportief voordeel uit kunnen halen.
Ik heb nog steeds geen geldig argument gelezen waarom de wielersport beter af zou zijn als er geen onderzoek naar het (ver)kopen van koersen wordt gedaan. Zelf geef je al aan ook tegen omkoping te zijn (je wordt hiermee dan ook direct naar de hoop van anti-omkopers verplaatst ;) ) maar je vindt LBL niet extreem genoeg.
Voor mij is 150000 euro toch best een extreem bedrag (ik besef mij dat dat voor Kolobnev iets anders is maar ik heb mijn huis voor dat bedrag gekocht) en het lijkt mij dan ook legitiem dat daar onderzoek naar gedaan wordt en dat de uitkomst daarvan door een rechter getoetst wordt.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie