Dura ace 9000 11 spd
-
kilometervreter
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ok, misschien draaf ik een beetje door. Ik wil onderweg alle risico's zoveel mogelijk uitsluiten. Ik ben een mekaniker, geen electricien.
Overigens is de bediening van een (semi-)automaat of variomatic misschien electronisch. Het ontkoppelen, schakelen en weer koppelen gebeurt nog steeds door directe overbrenging van de mechanische energie geleverd door de motor. Als de accu uitvalt wil je niet dat de auto in dezeflde versnelling blijft staan. Dat kan gevaarlijk zijn bij het stoppen tenzij je weer een koppelingspedaal hebt.
Bij een electrische auto zal er ook wel zo'n terugkoppeling zijn van het moment van de auto naar de transmissie.
Ik kan het natuurlijk allemaal bij het verkeerde eind hebben aangezien ik ook geen automonteur ben.
Overigens is de bediening van een (semi-)automaat of variomatic misschien electronisch. Het ontkoppelen, schakelen en weer koppelen gebeurt nog steeds door directe overbrenging van de mechanische energie geleverd door de motor. Als de accu uitvalt wil je niet dat de auto in dezeflde versnelling blijft staan. Dat kan gevaarlijk zijn bij het stoppen tenzij je weer een koppelingspedaal hebt.
Bij een electrische auto zal er ook wel zo'n terugkoppeling zijn van het moment van de auto naar de transmissie.
Ik kan het natuurlijk allemaal bij het verkeerde eind hebben aangezien ik ook geen automonteur ben.
Misschien Andy Schleck? Was de ketting eraf gelopen als hij Di2 gehad had?jsparie schreef: Eerlijk gezegd geloof ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm het verschil gaat maken tussen wel of niet de tour de france winnen.
Twitter: @rbruijns
-
kilometervreter
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43484
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ook die kun je verkeerd afstellen of door lomp schakelen eraf gooien.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Hij heeft die tour toch 'gewonnen'?rbr schreef:Misschien Andy Schleck? Was de ketting eraf gelopen als hij Di2 gehad had?jsparie schreef: Eerlijk gezegd geloof ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm het verschil gaat maken tussen wel of niet de tour de france winnen.
Allemaal leuk en aardig maar je moet nog steeds zelf trappen. Of je nu electronisch, mechanisch of op een andere manier schakelt. Daarom verwacht ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm echt het verschil gaat maken tussen wel of niet die tour winnen.kilometervreter schreef:Waar moeten we dan eindigen? Als DI nu wordt toegestaan rijdt iedereen (die het kan betalen) over een aantal jaar met een sensor in zijn brein die schakelt op het moment dat hij dat wil. Volgens mij moet er met de huidige stand van de techniek geen enkele belemmereing zijn dit niet te gaan bouwen. Geen gezeur meer met knopjes op het stuur. Gewoon meten wat de optimale cadans is bij een bepaald vermogen en de fiets zelf de versnelling laten kiezen. Dan hoeft de renner alleen maar te denken wanneer hij wil demareren. De sensor gaat wel piepen als het fysiek niet meer mogelijk is.
Kunnen we alle prof wedstrijden wel afschaffen.
Ik kan nu ook zonder sensor wel bedenken wanneer ik wil demarreren alleen gaan dan vaak heel snel mijn benen piepen
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een groep van 100 gram lichter win je de tour ook niet mee. Zo kunnen we nog wel meer opnoemen.
Technische vooruitgang heet dit. Wat zal een fiets van 2012 sneller rijden dan een uit 2000? 1%? en dat lijkt me al heeeeeel veel.
Technische vooruitgang heet dit. Wat zal een fiets van 2012 sneller rijden dan een uit 2000? 1%? en dat lijkt me al heeeeeel veel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43484
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die fietsen waren toen veel sneller: kijk maar naar de klimtijd van Pantani op de AdH 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Je kan het prijsverschil tussen de mechanische en DI2 ook investeren in een trainingskampje in het buitenland, in dat geval ga je van de mechanische variant harder fietsen dan met de DI2. Dit geldt uiteraard voor de amateurfietser (met een beperkt budget) en niet de professionals.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
Wiggens heeft toch van die ovale voorbladen... volgens mij loopt de ketting daardoor een stuk minder mooi waardoor kans dat ketting eraf loopt groter is. Daar is DI2 niet op berekend.kilometervreter schreef:Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou altijd met een chaincather rijden als ik mijn spullen zelf moest betalen. Het is me nog nooit gebeurt dat ie er aan de binnenkant afviel. maar gebeurt dat wel heb je wel meteen beschadigingen aan je frame.
Er zitten bij de meeste frames wel twee chainsuck plaatjes maar die houd ik lie
ver netjes
De proffietsen zijn soweiso lichter dan 6.8 dus waarom geen chaincather?
Er zitten bij de meeste frames wel twee chainsuck plaatjes maar die houd ik lie
De proffietsen zijn soweiso lichter dan 6.8 dus waarom geen chaincather?
De ketting loopt prima met ovale (rotor) bladen maar het risico is met DI2 wel iets groter van aflopen. Overigens is dat bij mij alleen op het grote blad (maar alleen met forse zijwind of minder strakke ketting (afdalingen bijvoorbeeld) nooit het kleine blad (ik fiets met beide; DI2 & rotor compact bladen)kxlight schreef:Wiggens heeft toch van die ovale voorbladen... volgens mij loopt de ketting daardoor een stuk minder mooi waardoor kans dat ketting eraf loopt groter is. Daar is DI2 niet op berekend.kilometervreter schreef:Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate