Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dura ace 9000 11 spd

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 12 jun 2012 10:00

Ok, misschien draaf ik een beetje door. Ik wil onderweg alle risico's zoveel mogelijk uitsluiten. Ik ben een mekaniker, geen electricien.

Overigens is de bediening van een (semi-)automaat of variomatic misschien electronisch. Het ontkoppelen, schakelen en weer koppelen gebeurt nog steeds door directe overbrenging van de mechanische energie geleverd door de motor. Als de accu uitvalt wil je niet dat de auto in dezeflde versnelling blijft staan. Dat kan gevaarlijk zijn bij het stoppen tenzij je weer een koppelingspedaal hebt.

Bij een electrische auto zal er ook wel zo'n terugkoppeling zijn van het moment van de auto naar de transmissie.

Ik kan het natuurlijk allemaal bij het verkeerde eind hebben aangezien ik ook geen automonteur ben.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 12 jun 2012 10:19

jsparie schreef: Eerlijk gezegd geloof ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm het verschil gaat maken tussen wel of niet de tour de france winnen.
Misschien Andy Schleck? Was de ketting eraf gelopen als hij Di2 gehad had?
Twitter: @rbruijns

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 12 jun 2012 10:31

Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43484
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2012 10:32

Ook die kun je verkeerd afstellen of door lomp schakelen eraf gooien.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
Twiks
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 jan 2012 14:37

Gebruikersavatar Twiks 12 jun 2012 10:53

rbr schreef:
jsparie schreef: Eerlijk gezegd geloof ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm het verschil gaat maken tussen wel of niet de tour de france winnen.
Misschien Andy Schleck? Was de ketting eraf gelopen als hij Di2 gehad had?
Hij heeft die tour toch 'gewonnen'?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3123
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 jun 2012 00:21

kilometervreter schreef:Waar moeten we dan eindigen? Als DI nu wordt toegestaan rijdt iedereen (die het kan betalen) over een aantal jaar met een sensor in zijn brein die schakelt op het moment dat hij dat wil. Volgens mij moet er met de huidige stand van de techniek geen enkele belemmereing zijn dit niet te gaan bouwen. Geen gezeur meer met knopjes op het stuur. Gewoon meten wat de optimale cadans is bij een bepaald vermogen en de fiets zelf de versnelling laten kiezen. Dan hoeft de renner alleen maar te denken wanneer hij wil demareren. De sensor gaat wel piepen als het fysiek niet meer mogelijk is.
Kunnen we alle prof wedstrijden wel afschaffen.
Allemaal leuk en aardig maar je moet nog steeds zelf trappen. Of je nu electronisch, mechanisch of op een andere manier schakelt. Daarom verwacht ik niet dat electronisch schakelen in de huidige vorm echt het verschil gaat maken tussen wel of niet die tour winnen.

Ik kan nu ook zonder sensor wel bedenken wanneer ik wil demarreren alleen gaan dan vaak heel snel mijn benen piepen ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14989
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jun 2012 10:42

Een groep van 100 gram lichter win je de tour ook niet mee. Zo kunnen we nog wel meer opnoemen.
Technische vooruitgang heet dit. Wat zal een fiets van 2012 sneller rijden dan een uit 2000? 1%? en dat lijkt me al heeeeeel veel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43484
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2012 12:34

Die fietsen waren toen veel sneller: kijk maar naar de klimtijd van Pantani op de AdH ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 14 jun 2012 10:04

Je kan het prijsverschil tussen de mechanische en DI2 ook investeren in een trainingskampje in het buitenland, in dat geval ga je van de mechanische variant harder fietsen dan met de DI2. Dit geldt uiteraard voor de amateurfietser (met een beperkt budget) en niet de professionals.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 14 jun 2012 10:20

kilometervreter schreef:Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.
Wiggens heeft toch van die ovale voorbladen... volgens mij loopt de ketting daardoor een stuk minder mooi waardoor kans dat ketting eraf loopt groter is. Daar is DI2 niet op berekend.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14989
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jun 2012 12:05

Ik zou altijd met een chaincather rijden als ik mijn spullen zelf moest betalen. Het is me nog nooit gebeurt dat ie er aan de binnenkant afviel. maar gebeurt dat wel heb je wel meteen beschadigingen aan je frame.
Er zitten bij de meeste frames wel twee chainsuck plaatjes maar die houd ik lie :D ver netjes

De proffietsen zijn soweiso lichter dan 6.8 dus waarom geen chaincather?

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 14 jun 2012 21:26

kxlight schreef:
kilometervreter schreef:Keek laatst op cyclingnews naar de fiets van Wiggins en volgens mij rijdt hij rond met Dura Ace Di en een chaincatcher.
Wiggens heeft toch van die ovale voorbladen... volgens mij loopt de ketting daardoor een stuk minder mooi waardoor kans dat ketting eraf loopt groter is. Daar is DI2 niet op berekend.
De ketting loopt prima met ovale (rotor) bladen maar het risico is met DI2 wel iets groter van aflopen. Overigens is dat bij mij alleen op het grote blad (maar alleen met forse zijwind of minder strakke ketting (afdalingen bijvoorbeeld) nooit het kleine blad (ik fiets met beide; DI2 & rotor compact bladen)
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie