Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beste energie drank

niel
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2006 02:55

niel 10 nov 2006 21:11

Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 08 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 November 2006

Gewone kristalsuiker zou ik vanaf blijven tijdens het fietsen, ook als het opgelost is. Van die enkelvoudige suikers krijgt je een enorme piek je bloedsuikers en daarna stort die waarde nog harder naar beneden en heb je allemaal insuline in je lichaam.

Dit is één van de redenen waarom ik voor sportdrank maltpodextrines preferereer. En je kunt er meer van gebruiken zonder dat de concentratie te hoog oploopt. De oplossing blijft hierdoor toch hypotoon ondanks meer dan 50 grammen per liter. En hytotoon wordt beter opgenomen dan water of isotone oplossing of hoger.


je mag de gewone suiker niet zo onderschatten. Die kan zeker en vast zijn nut hebben indrank. toegegeven, je zal topsporters waarschijnlijk geen gewone suiker zien nemen, maar die mannen/vrouwen worden gesponserd en houden zich aan een strikt dieet. als je daarmee bezig bent zal je idd geen aandacht aan mijn receptje besteden (hoewel). dat die enkelvoudig is, is toch ook geen ramp. het effect is idd minder lang dan bij maltodextrine, maar is heb nog niet veel mensen horen klagen over glucose, dextrine, druivensuiker (allemaal enkelvoudig en allemaal hetzelfde trouwens). je moet ook geen schrik hebben dat je bloedsuiker gaat schommelen, anders heeft iedereen die een blikje cola drinkt een serieus probleem.
- nog even toevoegen aan mijn recept:  als je 40 gr suiker per 500 ml gebruikt heb je een isotoon drankje, maar je kan ook 40 gr per 1000ml gebruiken. en je mag er gerust een extra citroen aan toevoegen. (en een theelepel is ongeveer 1.5 gr)

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 11 nov 2006 02:32

Quoten: Origineel geplaatst door niel op 10 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 08 November 2006


je mag de gewone suiker niet zo onderschatten. Die kan zeker en vast zijn nut hebben indrank. toegegeven, je zal topsporters waarschijnlijk geen gewone suiker zien nemen, maar die mannen/vrouwen worden gesponserd en houden zich aan een strikt dieet. als je daarmee bezig bent zal je idd geen aandacht aan mijn receptje besteden (hoewel).


hoewel...... ja precies, wat zei Thomas Dekker ook alweer over af en toe een Pizza eten, daar in Italië?....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 nov 2006 23:39

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 November 2006
Gewone kristalsuiker zou ik vanaf blijven tijdens het fietsen, ook als het opgelost is. Van die enkelvoudige suikers krijgt je een enorme piek je bloedsuikers en daarna stort die waarde nog harder naar beneden en heb je allemaal insuline in je lichaam.




De glycemische index van maltodextrine is net zo hoog als van sucrose. Bovendien heb je tijdens het fietsen veel minder snel last van een reactieve hypoglycemie dan in rust.

De voornaamste reden om voor een sportdrank maltodextrine te kiezen is de lagere osmotische waarde en de minder zoete smaak.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2006 12:29

Als ik 2 blokjes dextro eet dan merk ik heel duidelijk het effect als ik aardig aan het einde van m'n latijn ben. Alleen als ik er mee begonnen ben om het te eten moet ik er ook gewoon mee door gaan omdat ik anders stil kom  te staan, waarschijnlijk door de insuline. Maar voor een finale is het wel fijn spul, ik heb het idee dat het sneller wordt opgenomen dan gelletjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie