Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TUBES vs CLINCHERS

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 08 mei 2008 12:37

Ik ga me ook maar even in de discussie mengen, aangezien ik binnenkort ook voor het eerst op tubes ga rijden:

1. Waarom is de Vittoria lijm beter dan de conti (vogens fdegrove)?
2. In hoeverre moet je lijmresten eraf halen van vorige tubes? Helemaal niet of alleen de grotere "brokken"?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7336
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 mei 2008 12:48

mensma schreef:Ik ga me ook maar even in de discussie mengen, aangezien ik binnenkort ook voor het eerst op tubes ga rijden:

1. Waarom is de Vittoria lijm beter dan de conti (vogens fdegrove)?
2. In hoeverre moet je lijmresten eraf halen van vorige tubes? Helemaal niet of alleen de grotere "brokken"?



1. Antwoord weet ik niet , wel dat ik de Vittoria besteld heb. Heb wel ergens gelezen dat Vittoria erg veilig is voor de carbon velg , terwijl vlgs een test de kleefkracht onovertroffen is .

2. Bedoel je van de velgen of van de banden ?? Ik denk niet dat er veel grote brokken zullen zijn als je netjes gelijmd hebt.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden door DRS. Ir. F De Grove. Ik heb n.l. een setje tubewielen staan waar morgen de tubes opgaan. Ik heb er veel over gelezen , en van partool de manual doorgelezen met foto's erbij....zou moeten lukken.

Wat ik wel heb gedaan zijn de velgen helemaal ontdaan van alle lijm die erop zat , en nu zijn de velgen weer als nieuw , en ga nieuwe lijm aanbrengen.


P.S. Hoe bevallen de ADA wielen Mensma ?? Er zitten toch al tubes op of ga je ze er opnieuw oplijmen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 08 mei 2008 13:03

Er zaten (niet gelijmde) tubes op, maar dat was alleen om even te zien hoe het eruit zag. Binnenkort krijg ik Conti's binnen en dan zal ik voor het eerst op de ADA's rijden.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 13 jun 2008 05:37

mensma schreef:Ik ga me ook maar even in de discussie mengen, aangezien ik binnenkort ook voor het eerst op tubes ga rijden:

1. Waarom is de Vittoria lijm beter dan de conti (vogens fdegrove)?
2. In hoeverre moet je lijmresten eraf halen van vorige tubes? Helemaal niet of alleen de grotere "brokken"?



Hoi,

1. Vittoria Mastik One is naar verluidt (testen gepubliceerd op internet e.d.) de beste lijm zeker icm carbon velgen.

2. Als de lijm op de bestaande tubes dezelfde is als die je voor je velgen gebruikt dan laat je de lijmresten voor wat ze zijn. Door het opnieuw verlijmen activeer je gewoon de solventen/agenten weer in de oude lijm waardoor opnieuw een goede hechting ontstaat.
Mengen van verschillende soorten lijm leidt vaak tot een minderwaardige hechting.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 13 jun 2008 12:16

Ik heb tot nu toe altijd met Tubasti mijn tubes op mijn LW´s gelijmd en moet zeggen dat dit met het wisselen wel eens tot problemen gaf,dan trok je het linnen van de tube conti comp los en dan moest ik kloten om het linnen van het velgbedte krijgen.
Is dat met Vittoria Mastik ook het geval of gaat dat een stukje makkelijker met andere tubes had ik minder moeite Veloflex record bv,ook met het lijmen op Ambrosio nemensis velgen icm dugast ook geen problemen met het wisselen van de tubes.
I live to ride,I ride Passoni

kaouki
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2010 13:12

kaouki 17 apr 2010 13:16

Wat zijn de verschillen voor al die merklijmen. Kan men niet gewoon neopreenlijm gebruiken. Beide te lijmen vlakken eerste insmeren 10-20 min laten drogen en dan plakken.

stevenvl
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2007 21:53

stevenvl 11 mei 2010 16:36

Voor diegenen die het eens willen zien en ongeveer hoe het hier is uitgelegd:
http://www.youtube.com/watch?v=93-ND_wX ... re=related

works for me...:)

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 13 mei 2010 17:34

Erg duidelijke video, thx! Inmiddels heb ik met tubes redelijk opzitten (kan met losse handjes fietsen ;-)) en heb 2 ritjes gemaakt. Wat me opvalt is dat het comfort erg verbetert t.o.v. de SLR's met Conti SS BuBa en BiBa is vooral op korte richels. Natuurlijk wat lastig te vergelijken want de Ultimate's zijn ook nieuw voor me. Gek genoeg vind ik dat de velgen niet erg recht zijn (ik kan de remmen veel minder strak zetten dan bij mijn SLR's) en de velgen zelf zijn een stuk breder. De Veloflexen nemen vrij veel vuil "op" doordat ze nogal sticky zijn maar dat levert geen problemen op. Ik heb overigens ook een Recon Cassette gemonteerd (gewicht he; scheelt maar liefst 80 gram maar is even duur)) maar da's geen succes; schakelt een stuk matiger dat de originele DA cassette. Wellicht beter afstellen?
Aeroad
Grail
Ultimate

smoothly
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:44

smoothly 13 mei 2010 23:47

foto van die canyon please ;-)

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 14 mei 2010 16:12

Your wish is my command sir :-)!

Afbeelding
Aeroad
Grail
Ultimate

grev047
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 aug 2008 09:14

grev047 16 mei 2010 10:51

Complimenenten. Strakke bak. Ondanks dat de groep DA is...lichte voorkeur voor Sram Red. Misschien nog een Pro Stealthevo stuurtje.

Ben benieuwd naar de rijeigenschappen.

Plaats reactie