Hoi,
Me dunkt dat je een en ander niet goed begrijpt of misschien druk ik me verschrikkelijk slecht uit.
- Rolweerstand als getal geeft je een idee van de relatieve verhouding tussen de geteste banden. De waarde speelt niet zo'n rol wel de verhouding.
- Het belang van die rolweerstand neemt af bij toenemende snelheid.
Voetnota: de kwaliteit van die band neemt niet af met toenemende snelheid!
- Rolweerstand is diect relateerbaar aan de soepelheid van de band en het volume lucht dat voor vervorming beschikbaar is. Een 23 mm band ( niet een tube, daar is het volume gebonden aan de inhoud van de tube zelf)) heeft meer aan beschikbaar volume comprimeerbare lucht als de velg de velg minstens zo breed is als de band zelf.
- Om de rolweerstand laag te houden moet de band in zijn breedte kunnen vervormen. In de lengte (radiaal) neemt de vervorming toe omdat je dat je loopvlak meer gaat vervormen wat stugger is dan de wanden.
- Het belang van aero neemt toe met toenemende snelheid.
Voetnota: dat is niet noodzakelijkerwijs de snelheid die je van je metertje afleest!
- Luchtweerstand van een aerovelg optimaliseer je door velg en band goed te laten aansluiten om turbulentie te vermijden.
Smaller frontaal oppervlak is meer aero als je aan bovenvermelde voorwaarden voldoet.
Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
-Anderzijds, je kan bewust een groot frontaal oppervlak gaan creeren om andere negatieve turbulenties te gaan omzeilen. Voert ons even te ver....
- Last but not least. Hekel punt.... Inertie bepaalt reactiesnelheid. O.K?
En dan als kers op de taart: niks is wat het lijkt, zelden is iets of zwart of wit. Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...