Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

110 kilo

ciclista
Forum-lid

ciclista 22 sep 2009 12:21

Een Madone van Trek gaat absoluut geen moeite hebben met 110 kg.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 22 sep 2009 13:38

Het negatief advies komt er eigenlijk op neer dat "men" vindt dat iets niet kan of er niet uitziet?

Boeie zou ik zeggen! Gewoon de fiets kopen waar je je lekker op voelt en een lange neus trekken naar de rest van de wereld. Die bekijkt het maar (en anders maar niet) :p

Waar men wel een punt heeft is de sterkte van de wielen. Ik heb zelf de nodige velgen krom gereden toen ik boven de 100kg was. Nu een paar (heel oude) Mavic velgen en geen problemen.

Ook banden moet je met zorg uitkiezen. Spanning op 8 bar of iets hoger, anders blijf je banden plakken.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 22 sep 2009 15:02

ajhoff schreef:Het negatief advies komt er eigenlijk op neer dat "men" vindt dat iets niet kan of er niet uitziet?

Boeie zou ik zeggen! Gewoon de fiets kopen waar je je lekker op voelt en een lange neus trekken naar de rest van de wereld. Die bekijkt het maar (en anders maar niet) :p

Waar men wel een punt heeft is de sterkte van de wielen. Ik heb zelf de nodige velgen krom gereden toen ik boven de 100kg was. Nu een paar (heel oude) Mavic velgen en geen problemen.

Ook banden moet je met zorg uitkiezen. Spanning op 8 bar of iets hoger, anders blijf je banden plakken.

De beste wielen komen toch echt van de vakman, mooie Mavic met double butted Sapim/DT/Hoshi spaken en je krijgt in principe nooit problemen.
Ben zelf ook niet de lichtste, maar wielen blijven recht. Er zijn rijders die krijgen ook alles kapot (wat bomproof zou moeten zijn)!!!
Maar als jij je lekker gaat voelen op een carbon, moet je dat niet laten.
Maar een Wilier....., dan zou ik toch voor een ander carbon frame gaan wat geen gewichtslimiet opgeeft (bv. Trek/Specialized/Giant).
En geen 10/11 speed kiezen. Dan maar een tandje minder.
In dit geval spaar je een hoop frustratie en kosten.
Ik rijdt nog op 7/8 speed, maar dit blijft HEEL.

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 22 sep 2009 15:19

MiketheBike schreef:
ajhoff schreef:

Leg eens verder uit, dit lijkt mij niet iets waar het lichaamsgewicht van invloed op is?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 22 sep 2009 15:33

MiketheBike schreef:Maar een Wilier....., dan zou ik toch voor een ander carbon frame gaan wat geen gewichtslimiet opgeeft (bv. Trek/Specialized/Giant).

Kun je vertellen waar je deze gewichtlimiet kunt vinden? Ben geen 100+ meer, maar wel erg geïnteresseerd in een Wilier frame. Wil dan toch graag weten welke limieten gelden.

foosho
Forum-lid

foosho 22 sep 2009 15:47

Tsja limieten, kijk zo'n carbonframe breekt echt niet zomaar. Waar het om gaat is dat als je met 80 km/u aan het dalen bent je fiets niet gaat zwabberen, of als je aanzet je de energie zo je frame in voelt gaan, ik fiets nu even op een oude stalen fiets en dat voel je wel.
Hoewel niet iedereen even overtuigd is van de klinische testen van de Duitse bladen kun je zulk soort mankementen daar wel vaak zien.

Ik snap overigens niet dat iemand een Madone aanraadt als zijnde stijf, nog dat er 7/8/9 speed aangeraden wordt, een Cavendish bijv produceert wel even 'iets' meer kracht op de pedalen, breekt z'n ketting steeds?

zweef
Forum-lid

zweef 22 sep 2009 16:08

Foosho schreef:Waar het om gaat is dat als je met 80 km/u aan het dalen bent je fiets niet gaat zwabberen

Gaat het daarom? Hoeveel mensen doen dat nou helemaal?

Ik heb meer de indruk dat TS gewoon een leuke fiets wil om wat woon-werk te doen en lekker te toeren in deze platte pannenkoek die Nederland heet. Daar heb je geen afdalingen van die magnitude, en dus geen duur Carbonmonster voor nodig, een redelijk stijve alufiets is prima, ik red me ook heel aardig met mijn Concorde Mistral en Bianchi Nirone.
You should see me go downhill...

foosho
Forum-lid

foosho 22 sep 2009 16:17

Dat komt natuurlijk niet alleen tot uiting bij hoge snelheden.. Het is gewoon stabiliteit die je mist bij iedere bocht en alles wat je doet. Een zwaar iemand heeft daar logischer wijs veel meer last van, dus als je 100 zou ik toch kritisch zijn.

80km/u was ook wat overdreven, het treedt al veel eerder op.

gast
Forum-lid

gast 22 sep 2009 16:19

MiketheBike schreef:En geen 10/11 speed kiezen.

Wat heeft dat nou met gewicht te maken (uberhaupt een onzinadvies).

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 22 sep 2009 20:07

gast schreef:
MiketheBike schreef:En geen 10/11 speed kiezen.

Wat heeft dat nou met gewicht te maken (uberhaupt een onzinadvies).

Foosho schreef:
Ik snap overigens niet dat iemand een Madone aanraadt als zijnde stijf, nog dat er 7/8/9 speed aangeraden wordt, een Cavendish bijv produceert wel even 'iets' meer kracht op de pedalen, breekt z'n ketting steeds?

vincent75 schreef:
MiketheBike schreef:
ajhoff schreef:

Leg eens verder uit, dit lijkt mij niet iets waar het lichaamsgewicht van invloed op is?

Een Madone lijkt mij ook niet geschikt voor een zware fietser van +100 kg!
Deze heeft een torsiestijfheid van plm. 76 Nm. Terwijl je beter naar een fiets kunt kijken waar de stijfheid van +100Nm kunt aanschaffen (Ligt er ook aan waar je voorkeur naar uit gaat).

Maar bij een veel hoger gewicht slijten bepaalde onderdelen hard, zo niet harder.
Mijn ervaring is dat wanneer je zwaar(der) bent, je beter en goedkoper af zult zijn met een 7/8/9 speed dan met een 10/11. Buiten de issues welke ik hier vaak lees wanneer je iets wilt vernieuwen (je dan geen spare onderdelen kunt aanschaffen behalve 11 sp.).

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 22 sep 2009 20:43

Dit is echt gelul. Campa heeft zelfs op de 11sp onderdelen de garantie met een jaar vehoogd.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 23 sep 2009 02:21

japie carbon schreef:Dit is echt gelul. Campa heeft zelfs op de 11sp onderdelen de garantie met een jaar vehoogd.

Geef mij maar een 8 speed!
De natuurkrachten en wetten geven aan dat slijtage groter is bij gelijke krachten
bij een minder groot oppervlakte (lees smallere kettingen en cassettes/tandwielen).

MtB

Plaats reactie