Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
csteenbe
- Forum-lid
csteenbe
08 jan 2010 17:04
danny1407 schreef:Wellicht ook een dummie vraag en buiten dat was de zin om de zoekfunctie te gebruiken even ver te zoeken.......
Je haalt je tubes van je carbon velg af en wil effe schoon schip maken.
Maw, wat gebruik je voor spulletje om de lijmresten te verwijderen?
Petroluem, Aceton, Diesel....Suc6. Oh ja en geduld

YFood !!!
-
danny1407
- Forum-lid
danny1407
08 jan 2010 17:06
Getver geduld, daar was ik al bang voor!

-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
31 jan 2010 19:00
Deze dummie heeft zich een paar carbon tubewielen aangeschaft maar had nog nooit een tube in zijn handen gehad. Ik heb één geluk, ik ben bevriend met een mecaniciën die al jaren in het profpeloton meedraait en waar ik op cursus mocht gaan. Het nieuwe seizoen komt eraan en om naar Qatar te vertrekken moest hij 200 sets tubes plakken en hij had er 5 overgehouden om het eens voor te tonen en mij zelf eens te laten proberen. Zijn manier van werken is de volgende:
- Tussen de spaakgaten een dotje lijm doen en dan met een borstel die in de fles wasbenzeen stond openwrijven. Zorgen dat je de randjes mooi mee hebt. Dit gebeurt in 3 keer want anders zou de lijm naar beneden druppen als je bovenaan bezig bent.
- 24 uur laten drogen en dan nogmaals hetzelfde als hierboven.
- Opnieuw 24 uur laten drogen en dan met een schuursponsje de opgedroogde lijm ruw zetten. Ontvetten met wasbenzeen, je opgedroogde lijm is daarna opnieuw een beetje plakkerig.
- Tube nemen (hij had een gigantische berg Vittoria's met enkel professional prototypes op) en die voor de helft een slakje lijm opdoen. Openwrijven met een borstel die in de fles wasbenzeen stond en dan de tweede helft idem. Tube staat op ongeveer 2 kg druk.
- Wiel dat je net ruw gezet hebt met een schuursponsje van een derde laag lijm voorzien op dezelfde manier als de eerste twee keer.
- Je tube die je net ingewreven had is nu al een beetje droog en nu komt het trickie stuk van het tubes leggen. Ventiel door de velg steken en een cm of 30 naar links je tube trekken en op de velg leggen, idem dan naar rechts en dan je tube goed trekken en op de velg leggen. Laatste stukje hef je de tube op de velg. Dan je tube overal mooi recht en in het midden leggen zodat je loopvlak perfect in het midden ligt.
- Tube op druk zetten en ze overal goed aandrukken door over de vloer te rijden en hard aan te drukken.
- Eventuele lijmresten verwijderen met wasbenzeen. Nachtje laten drogen en gebruiksklaar!!
En zo zal er een prof in de ronde van Qatar rijden met een tube die ik gekleefd heb onder toezicht uiteraard.
Moeilijk? Bwah, als je hem het ziet doen zo simpel als iets. Als je er zelf aan begint al veel minder maar het moet te doen zijn. Het moeilijkste is dat je maar enkele minuten hebt om je tube goed te leggen want de lijm begint al te pakken en je moet dat in één vloeiend proces doen zonder 10 keer de tube er te moeten aftrekken en herleggen.
Ik ga alvast beginnen oefenen met de tube erop te leggen zonder lijm, dat ik dat al onder de knie heb. Ik weet het, het zal makkelijker zijn zonder lijm maar het is een begin.
Tweede stap zal dan de tube eraf trekken zijn zonder de velg te beschadigen want je velg naar de kl*** helpen is blijkbaar niet onbestaande bij het verwijderen van een versleten of lekke tube.
Zo, misschien help ik andere tube dummies hier wat verder mee.
Prachtige Cole wieletjes trouwens, waren nog de 50mm's. Heel binnenkort moesten de nieuwe 2010 38 en 58 mm's af fabriekssetjes en lage carbon velgen toekomen. Van de lage carbonvelgen gingen ze handgespaakte setjes maken voor de vlaamse voorjaarsklassiekers en eens die voorbij waren schakelden ze opnieuw over op de fabriekssetjes.
Boeiende namiddag geweest!! En als hij wielen ging spaken moest ik maar langs gaan om te gaan kijken.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
tjb
- Forum-lid
tjb
31 jan 2010 20:44
Dat is een leuke dag geweest Ijzeren Briek, veel geleerd zie ik al
Ik hou het wel bij draadbandjes, maar altijd leuk te lezen hoe ze het doen. 3 keer plakken, schuren, etc. is wel veel voor je hobby rondjes, maar goed met wat sealant erin moet het een tijdje meegaan zonder te verwisselen toch?
Het enige wat eigenlijk mist aan je verhaal zijn een stel mooie foto's

Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
31 jan 2010 20:47
Wel, als ik mijn eigen tubes erop leg maak ik een fotoreportage. En nu zeker niet denken dat ik het kan hoor, ik sta meer dan open voor raad, opmerkingen etc maar ik denk dat het interessant kan zijn voor mensen die net als ik geen ervaring hebben ermee.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
31 jan 2010 21:49
Hoi,
Briek, wasbenzeen?
Bedoel je wasbenzine (wat in feite naftaline is) ?
Wat ik gebruik is een scheutje White Spirit wat direct in het potje lijm wordt gegoten.
Dat houdt de lijm soepel (voorkomt verharden) en vermakkelijkt de spreiding op de velg.
Leuk te horen dat je je hebt vermaakt.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
-
rene1
- Forum-lid
rene1
31 jan 2010 21:54
En White Spirit is dan weer Terpentine als ik goed onthouden heb?
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
31 jan 2010 22:13
Hoi,
Beiden worden als verfverdunner gebruikt maar White Spirit is geen echte terpentijn maar wordt wel kunstterpentijn genoemd vanwege het gelijkaardige gebruik ervan.
Ciao,

-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
31 jan 2010 23:04
fdegrove schreef:Hoi,
Briek, wasbenzeen?
Bedoel je wasbenzine (wat in feite naftaline is) ?
Wat ik gebruik is een scheutje White Spirit wat direct in het potje lijm wordt gegoten.
Dat houdt de lijm soepel (voorkomt verharden) en vermakkelijkt de spreiding op de velg.
Leuk te horen dat je je hebt vermaakt.
Ciao,
Ja, wasbenzine in zo een zelfde literfles als aceton, white spirit etc.
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
31 jan 2010 23:10
Hoi,
O.K.
D'as dus wat ik gebruik om de oude lijmresten van de velgen te verwijderen.
Het probleem met dat spul is dat het niet volledig verdampt (in tegenstelling tot b.v. White Spirit) en vettig is net als petroleum.
De lijm blijft daardoor te elastisch en je verandert hiermee ook de samenstelling van de lijm definitief wat toch niet de bedoeling mag zijn.
Ciao,

-
2bs
- Forum-lid
2bs
06 feb 2010 03:04
Daarstraks voor de eerste maal in mijn bestaan een paar tubes opgelegd volgens de 'fdegrove' en 'Ijzeren Briek' procedure...
het betreft een een dura ace 7850 c24 tu setje...
vooraan een conti GP4000 en achteraan een simpele traingstube, een conti giro...
wel, nu is er een probleempje... bij het achterwiel stel ik ter hoogte van het ventiel een 'bobbeltje' vast... bij het voorwiel is er niets op aan te merken... is dit gewoon het gevolg van het kwaliteitsverschil tussen beide tube types? De GP 4000 kost ruim 50€, de giro iets van een 17€...
toen ik mijn setjes de afgelopen weken wat heb laten uitrekken op de velg zag ik trouwens reeds dat bobbeltje opdoemen op de Giro's, terwijl het setje vittoria evo 320TPI het setje GP4000 er meteen perfect kaarsrecht oplag, zonder enige hoogteslag of wobbel...
denken jullie dat bij de conti dit wobbeltje zal verdwijnen na wat inrijden of bestaan er geen degelijke, perfect gevormde <20€ tubes om tijdens het voorjaar wat mee te trainen?
alvast bedankt voor jullie tips en tricks!
-
biker-sander
- Forum-lid
biker-sander
06 feb 2010 10:15
Wasbenzine, schuurpapier en een beitel voor de randen.