Het grote domme vragen topic
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik gebruik niets extra,s bij de thule klemmen. Die mijne is er een keer afgeschoten ik vermoed door buisisolatie die ook indrukt en dunner wordt.
Gewoonmde klem er zo opzetten en zorgen dat je frame op die plek schoon is dat is het belangrijkst.
Gewoonmde klem er zo opzetten en zorgen dat je frame op die plek schoon is dat is het belangrijkst.
Is er een deskundige op dit gebied die hier wat over kan melden?synapse schreef: ↑05 jun 2024 13:59 Ik merk dat vergelijken erg lastig is en Reach en Stack niet alles lijken te zeggen.
Ik heb een fiets op het oog (waarbij het gevoel op de trainer goed is) waarvan de reach 6mm langer is dan mijn vorige fiets (waarop ik wel lekker zat) en de stack 15 mm hoger is. De zitbuis heeft dezelfde hoek. Het lijkt erop dat dit elkaar min of meer compenseert.
De vergelijking met mijn huidige fiets: reach gelijk en stack maar liefst 33 mm hoger. De zitbuis is 0,5 graad minder steil.
Zoals gezegd voelt de fiets goed, maar dat gevoel had ik bij mijn huidige fiets ook. Ook hierbij vraag ik mij af de hogere stack het gevoel van de te lange reach compenseert.
Volgens mij heeft de diepte van de stuurbocht ook veel invloed. Mijn gravelbike heeft langere reach (18mm) en hogere stack (26mm) dan mijn huidige fiets maar daar hou ik het wel uren op vol zonder nek- en hoofpijn. Meet ik de aftand tussen achterkant zadel en remgreep scheelt is die 25 mm korter.
Deze 25 mm vind ik ook terug bij de vergelijking van mijn huidige fiets en de fiets die ik op het oog heb.
Courir c'est mourir un peu
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
De Stack en Reach zijn richtlijnen. zeker als de hoeken van het balhoofd en zadelbuis ook nog eens verschillen.synapse schreef: ↑06 jun 2024 09:46Is er een deskundige op dit gebied die hier wat over kan melden?synapse schreef: ↑05 jun 2024 13:59 Ik merk dat vergelijken erg lastig is en Reach en Stack niet alles lijken te zeggen.
Ik heb een fiets op het oog (waarbij het gevoel op de trainer goed is) waarvan de reach 6mm langer is dan mijn vorige fiets (waarop ik wel lekker zat) en de stack 15 mm hoger is. De zitbuis heeft dezelfde hoek. Het lijkt erop dat dit elkaar min of meer compenseert.
De vergelijking met mijn huidige fiets: reach gelijk en stack maar liefst 33 mm hoger. De zitbuis is 0,5 graad minder steil.
Zoals gezegd voelt de fiets goed, maar dat gevoel had ik bij mijn huidige fiets ook. Ook hierbij vraag ik mij af de hogere stack het gevoel van de te lange reach compenseert.
Volgens mij heeft de diepte van de stuurbocht ook veel invloed. Mijn gravelbike heeft langere reach (18mm) en hogere stack (26mm) dan mijn huidige fiets maar daar hou ik het wel uren op vol zonder nek- en hoofpijn. Meet ik de aftand tussen achterkant zadel en remgreep scheelt is die 25 mm korter.
Deze 25 mm vind ik ook terug bij de vergelijking van mijn huidige fiets en de fiets die ik op het oog heb.
Bij racefietsen gaat het nog wel, maar ga je Gravel of MTB pakken, stop dan maar met je stack en reach verglijk.
Je moet dan echt veel meer meenemen en echt de setback, zadelhoogte gelijk hebben en naar het einde van het stuur gaan meten.
Hoe lang is de stuurpen op je gravel racer tov je racer bv. wat is de reach van je stuur? hoe breed is je stuur, hoe staat de shifter etc....
Ik verwacht bij racefietsen ook een trend dat we naar een behoorlijk langere reach van het frame gaan.
Afgelopen ritjes voelde ik telkens een hobbel in mn achterwiel. Leek een slag in te zitten maar heb nu de band er af gehaald en zie bijna geen speling. Ik rij nu met een tubeless ready velg (voorzien van tape) maar rijdt met biba’s. Zag dat op sommige plekken de tape wat los laat. Kan dit kwaad? Ben van plan over te stappen op tubeless wanneer de huidige bandenset op is (denk volgens seizoen). Kan ik de slechte stukken tape met een mesje bijwerken en dan er verder op rijden en voorzien van nieuwe tape als ik echt tubeless ga rijden of kan ik er beter nu al nieuwe tape opzetten? Of maakt diet totaal niet uit?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die trend is al ingezet, icm een lage stack. Terwijl 70% van de fietsers veel meer gebaat zouden zijn bij een iets hogere stack.wasbeer2006 schreef: ↑06 jun 2024 14:56
Ik verwacht bij racefietsen ook een trend dat we naar een behoorlijk langere reach van het frame gaan.
Bij mtb's is geo's vergelijken echt heel lastig geworden met al die aangepaste hoeken. Je moet echt heel goed kijken naar S/R, bovenbuislengte, hoek zitbuis, etc.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Of is dit een slag die je er uit kan halen? Nee toch?1094 schreef: ↑07 jun 2024 09:22Afgelopen ritjes voelde ik telkens een hobbel in mn achterwiel. Leek een slag in te zitten maar heb nu de band er af gehaald en zie bijna geen speling.
Ik rij nu met een tubeless ready velg (voorzien van tape) maar rijdt met biba’s. Zag dat op sommige plekken de tape wat los laat. Kan dit kwaad? Ben van plan over te stappen op tubeless wanneer de huidige bandenset op is (denk volgens seizoen). Kan ik de slechte stukken tape met een mesje bijwerken en dan er verder op rijden en voorzien van nieuwe tape als ik echt tubeless ga rijden of kan ik er beter nu al nieuwe tape opzetten? Of maakt diet totaal niet uit?
https://files.fm/u/tnzdd5mcat