Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
lvgh
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21
lvgh
19 okt 2011 15:01
amclassic-fan schreef:De lengte bovenbuis + stuurpen moet bij een crossfiets een centimeter of 1,5-4 korter zijn dan je wegfiets, afhankelijk hoe je op de wegfiets zit.
De balhoofdbuis lengte varieert zeer veel tussen de verschillende merken. Bijv Ridley heeft hele lange balhoofdbuizen, waar Empella inimini balhoofdbuisjes heeft. Op een Empella pas ik zelf daardoor niet, bij Ridley is het alleen bijna de andere kant op. Veel crossers rijden op een hele kleine frame maat bij Ridley met een zeer lange stuurpen.
Hanteer jij nog een correctie voor de hoger uitkomende vork? Je hoort wel eens dat de balhoofden daarom kleiner zijn dan je zou verwachten. Maar t.o.v. de grond ligt het bracket ook wat hoger..
Ik vond het lastig op papier een goede positie te kiezen en heb een beetje getrial-and-errord. Als pure recreant zit ik nu op de crosser ong. 2,5 cm korter en dat voelt voor mij goed aan. Terwijl de bovenbuis maar 1 cm korter is dan mijn racefiets en de stuurpenlengte gelijk. De hoek van het balhoofd maakt een hoop uit (71 vs 73,5 uit m'n hoofd), en het feit dat het stuur veel hoger staat en dus verder naar achteren komt.
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
20 okt 2011 12:05
Ik hoop dat de lezers van dit topic mij kunnen helpen:
Ik heb het gekke id opgevat om Egmond - Pier - Egmond met een crosser te doen. Voornamelijk omdat vrienden van mij deze gaan doen met een mountainbike en ik er geen heb. Daarnaast ga ik over het algemeen toch harder dan zij alleen op het strand is dat mij een raadsel. De natte harde stukken zal wel lukken maar het zachte mulle zand wordt moeilijk = lopen. Heb een paar weken geleden met de crosser over het harde zand gereden en dat ging met wind 5 mee aardig hard (voor mij) tussen 40-45kmh. Met de wedstijd mag het niet maar wel met de prestatierit. Mijn volgende vragen:
- Verklaren jullie mij voor gek of kan het prima?
- Wat voor banden met welke druk?
- Andere specifieke crossertips voor het strand?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
macho_pino
- Forum-lid
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 jul 2008 21:24
macho_pino
20 okt 2011 16:58
Mag je wel meedoen op een veldrijfiets?
Niet te weinig druk ik je banden, anders kost het ongelovelijk veel kracht en je hebt toch niet veel last van objecten waardoor je stootlek kan krijgen.
Door het mulle zand lukt goed met een crossfiets als je maar door blijft trappen. Oefen dat anders van te voren in een speciaal aangelegde zandbak.
-
robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
robbebopper
20 okt 2011 17:07
Los zand is op een crosser juist erg lastig in vergelijking met een mountainbike. Ik weet niet hoe de verhouding van harde stukken strand en los zand ligt in die race, maar ik weet zeker dat je bij echt los zand heel veel tijd gaat inleveren. Ik merk het bij ATB tochten in mijn regio al. En dan gaat het hooguit over stukken van enkele tientallen meters.
Mocht er geen los zand aan te pas komen, dan ben je uiteraard sneller!
-
franklin
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16
franklin
20 okt 2011 18:21
Los zand is het wel het lastigste voor een crosser. Korte stukken zijn goed te doen als je er met een flinke snelheid in kunt rijden, maar lange stukken val je waarschijnlijk te ver terug in snelheid en zul je moeten lopen. Op een strand kun je in het algemeen het beste zo dicht mogelijk langs de waterlijn gaan rijden, daar is de ondergrond meestal wat steviger/compacter. Beste is om de route te verkennen en gewoon uit te proberen.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
-
fizik
- Forum-lid
- Berichten: 2262
- Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
- Locatie: Staphorst
fizik
20 okt 2011 19:12
Ik zou een goedkope mtb op de kop tikken met een paar strandbanden.
-
benvdv
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13
benvdv
21 okt 2011 09:52
Bedankt voor de tips,
Ik hou het bij mijn crosser, een MTB aanschaffen zie ik niet zitten bovendien voel ik me goed op de crosser. Zal de route even goed inlezen en aan de hand daarvan banden en bandendruk bepalen. Als iemand dit leest die het al gedaan heeft hou ik me graag aanbevolen voor adviezen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
frenkie
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09
frenkie
21 okt 2011 13:13
stuur eens een berichtje naar
forumlid amro
Hij rijdt volgens mij nog wel eens een strandrace op zijn crosser. Ik kan me herinneren dat ik tenminste eens zoiets had gelezen op zijn blog
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
-
immo
- Forum-lid
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37
immo
22 okt 2011 17:05
dmmdzm schreef:Hierbij mijn crosser.

Ik zag jou vandaag rijden in de nationale wedstrijd in Rhoon, opvallende fiets.

-
zorba
- Forum-lid
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
- Locatie: West Brabant
zorba
29 okt 2011 07:40
Zoals ik al voorspelde, ik ben ook over. Heb de MTB verkocht en heb sinds twee weken deze crosser.
Mijn eerste reactie is louter positief, alhoewel het wel eerst even zoeken was naar de juiste bandenspanning. (schwalbe RR) Ze stonden eerst
op 3,0 maar daarmee begon ik aardig te glijden in platte bochten...Heb ze daarna op ongeveer 2,2 gezet en dat was al stuk beter heb ook gelijk een PR gereden op Dorst

. Heb ook gelijk een setje Grifo's besteld daar lees ik alleen maar goeie dingen over bij droog terrein. Kan ik met de Grifo's zo'n beetje dezelfde spanning aanhouden trouwens?

Do not CROSS the road!
-
ArPo1995
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 18 aug 2011 07:56
ArPo1995
29 okt 2011 08:47
zorba schreef:Zoals ik al voorspelde, ik ben ook over. Heb de MTB verkocht en heb sinds twee weken deze crosser.
Mijn eerste reactie is louter positief, alhoewel het wel eerst even zoeken was naar de juiste bandenspanning. (schwalbe RR) Ze stonden eerst
op 3,0 maar daarmee begon ik aardig te glijden in platte bochten...Heb ze daarna op ongeveer 2,2 gezet en dat was al stuk beter heb ook gelijk een PR gereden op Dorst

. Heb ook gelijk een setje Grifo's besteld daar lees ik alleen maar goeie dingen over bij droog terrein. Kan ik met de Grifo's zo'n beetje dezelfde spanning aanhouden trouwens?

Normaal geen enkel probleem om spanning aan te houden
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
gaisdergerman
29 okt 2011 10:57
Bandenspanning kan zelfs nog wel lager (bij de grifo's dan). Mooie crosser trouwens!