Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fizik
Forum-lid

fizik 18 okt 2012 00:22

Dit vind ik persoonlijk overkomen als een ploeg met ballen...

Sky wil alleen nog ‘schone’ renners

17 oktober 2012 | Door fietsredactie | Geplaatst in Wielernieuws

LONDEN – De Britse wielerploeg Team Sky heeft een rigoureus besluit genomen in de strijd tegen doping.

Alle coureurs moeten zweren dat zij nimmer dope hebben genomen of anders worden ze per direct ontslagen.

”De komende weken moet elke coureur en begeleider een verklaring ondertekenen waarin ze bevestigen dat ze nooit betrokken zijn geweest bij dopingpraktijken”, meldde de ploeg.

”Indien iemand niet tekent, dan moet hij de ploeg verlaten. Dat geldt ook voor de mensen die tekenen, maar vervolgens blijken te hebben gelogen.”

Bij Team Sky rijden onder meer de nummers één en twee van de afgelopen Tour de France Bradley Wiggins en Chris Froome.

Geloofwaardigheid

Met de maatregel hoopt de ploeg de geloofwaardigheid van de sport terug te winnen. Na het schandaal rond Lance Armstrong worstelt de sport met zijn verleden.

”Net als iedereen zijn we verbijsterd door de onthullingen van een systematisch dopingsysteem in het wielrennen”, stelt Sky. ”Daarom hebben we deze stappen genomen om te onderstrepen dat we een schoon team willen zijn.”

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 18 okt 2012 01:02

fizik schreef:Dit vind ik persoonlijk overkomen als een ploeg met ballen...

LONDEN – De Britse wielerploeg Team Sky heeft een rigoureus besluit genomen in de strijd tegen doping.

Alle coureurs moeten zweren dat zij nimmer dope hebben genomen of anders worden ze per direct ontslagen.

”De komende weken moet elke coureur en begeleider een verklaring ondertekenen waarin ze bevestigen dat ze nooit betrokken zijn geweest bij dopingpraktijken”, meldde de ploeg.

”Indien iemand niet tekent, dan moet hij de ploeg verlaten. Dat geldt ook voor de mensen die tekenen, maar vervolgens blijken te hebben gelogen.”

Bij Team Sky rijden onder meer de nummers één en twee van de afgelopen Tour de France Bradley Wiggins en Chris Froome.

Geloofwaardigheid

Met de maatregel hoopt de ploeg de geloofwaardigheid van de sport terug te winnen. Na het schandaal rond Lance Armstrong worstelt de sport met zijn verleden.

”Net als iedereen zijn we verbijsterd door de onthullingen van een systematisch dopingsysteem in het wielrennen”, stelt Sky. ”Daarom hebben we deze stappen genomen om te onderstrepen dat we een schoon team willen zijn.”
Ik wil niet negatief overkomen maar hebben we deze pratijk in het verleden al niet tig keer meer gezien? Renners moesten jaarloon terug betalen etc. De renners 'an sich' zijn niet het probleem. Het is de hele cultuur en die houdt tevens UCI ed in maar zeer voornaam ok ploeg artsen/mangement. Door renners te straffen schakel je hooguit wat pionnen uit. Statement van Sky slaat in mijn optiek de plank dus helemaal mis en is een wassen neus.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fizik
Forum-lid

fizik 18 okt 2012 01:12

Deels heb je natuurlijk gelijk, maar hier gaat het om meer dan renners alleen. Het gaat ook om begeleiding. En dan heb je het dus ook juist over artsen en management. Ik ben wel benieuwd wat dit in de praktijk oplevert. Ik ben veel te veel buitenstaander om hier een zinnig woord over te zeggen, maar vind juist het signaal dat ook de begeleider een verklaring ondertekent een duidelijk verschil t.o.v. voorgaande voorvallen.

tennisser
Forum-lid

tennisser 18 okt 2012 01:44

zorroi schreef:Ik wil niet negatief overkomen maar hebben we deze pratijk in het verleden al niet tig keer meer gezien? Renners moesten jaarloon terug betalen etc. De renners 'an sich' zijn niet het probleem. Het is de hele cultuur en die houdt tevens UCI ed in maar zeer voornaam ok ploeg artsen/mangement. Door renners te straffen schakel je hooguit wat pionnen uit. Statement van Sky slaat in mijn optiek de plank dus helemaal mis en is een wassen neus.
Precies, een aantal jaar geleden lieten alle ploegen toch hun renners contracten ondertekenen, waarin stond dat ze in geval van doping per direct ontslagen werden en hun jaarsalaris moesten inleveren. En wat kwam daar (van vooral dat laatste) in de praktijk van terecht? :roll:
Als daarentegen nu echt alle medewerkers, dus ook management, ploegleiding, trainers, artsen, fysio's, verzorgers, mecaniciens, masseurs, e.a., dergelijke verklaringen gaan tekenen, dan is dat wel iets nieuws ......en zal er straks een aantal hun spullen moeten gaan pakken. Maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

simen
Forum-lid

simen 18 okt 2012 07:00

De grote kuis kan beginnen!

Trek heeft ook zijn knopen geteld zie ik net.

KNWU wil duidelijkheid en dat is een goed begin.

Het kan een blinde vlek van me zijn maar,
Wat blijft het toch stil in de redactionele hoek van de fiets sport gerelateerde redacties.
Een beetje nieuwtjes doorgeven en verder wat algemeen commentaar.
Ik verwacht op de websites van deze bladen een duidelijk statement zodat abonnees weten waar ze aan toe zijn.
Een vlammend betoog wat ze van doping en de huidige mentaliteit in de begeleiding vinden.
Zeker nu,op het moment dat de wielerwereld in razend tempo in twee delen uiteenvalt.
Als volger en beoefenaar van het fietsen lees ik diezelfde bladen inclusief allerlei adviezen ook uit medische hoek.
Daarom ik wil weten waar de redacties staan met hun standpunten.
Neutraliteit is geen optie meer in dit geval.
Zij is ook tegen

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2012 07:57

Oei oei oei, de brief van ome Hein naar de televaag....... 'Er is geen bewijs......bla bla'
'Er zijn heel, heel veel verhalen en verdachtmakingen. Maar wie de controleprocedures kent, weet dat er niks te regelen valt. Ik ben het 'moe'-stadium al langer voorbij', gaf Verbruggen te kennen.
Waar hebben we dat eerder gehoord, het ' ik reageer er niet meer op'....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 okt 2012 08:04

Ja Verbruggen, Bruyneel en Armstrong zijn straks de enige drie die nog in sprookjes geloven.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 okt 2012 08:05

fizik schreef:Dit vind ik persoonlijk overkomen als een ploeg met ballen...

Geloofwaardigheid

Lekker makkelijk voor Cavendish om onder zijn contract uit te komen zo, gewoon niks zweren en het geld wat hij b.v. Quickstep bespaart als extra salaris eisen. :lol:
Het kan een blinde vlek van me zijn maar,
Wat blijft het toch stil in de redactionele hoek van de fiets sport gerelateerde redacties.
Een beetje nieuwtjes doorgeven en verder wat algemeen commentaar.
Ik verwacht op de websites van deze bladen een duidelijk statement zodat abonnees weten waar ze aan toe zijn.
Een vlammend betoog wat ze van doping en de huidige mentaliteit in de begeleiding vinden.
Zeker nu,op het moment dat de wielerwereld in razend tempo in twee delen uiteenvalt.
Als volger en beoefenaar van het fietsen lees ik diezelfde bladen inclusief allerlei adviezen ook uit medische hoek.
Daarom ik wil weten waar de redacties staan met hun standpunten.
Neutraliteit is geen optie meer in dit geval.
Volgens mij heeft het blad Fiets al heel wat vlammende betogen op de site staan, hier in dit topic. Misschien is het een idee om daar een compilatie van te maken en aan te bieden aan de uci, het liefst in samenwerking met andere internetfora over wielrennen. Het gaat tenslotte om de de Supporter, de wielerliefhebber, zij betalen uiteindelijk de rekeningen van iedereen die in de professionele wielersport actief is.
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 okt 2012 08:24

Ernie C. schreef:Lekker makkelijk voor Cavendish om onder zijn contract uit te komen zo, gewoon niks zweren en het geld wat hij b.v. Quickstep bespaart als extra salaris eisen. :lol:
Ik had juist bedacht dat Sky dit had verzonnen om zo zonder gezichtsverlies van hem af te komen :mrgreen:

elefantino
Forum-lid

elefantino 18 okt 2012 08:44

Gastheerg schreef:Ja Verbruggen, Bruyneel en Armstrong zijn straks de enige drie die nog in sprookjes geloven.
Eens even kijken wie er nu nog achter Armstrong staan: Ricco, Rasmussen, Bruyneel en Verbruggen. Mooi rijtje! :lol: :lol:

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 okt 2012 09:04

elefantino schreef:Eens even kijken wie er nu nog achter Armstrong staan: Ricco, Rasmussen, Bruyneel en Verbruggen. Mooi rijtje! :lol: :lol:
Wie wil er nu niet zo'n fanclub :mrgreen:

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 18 okt 2012 09:19

daniel1975 schreef:Oei oei oei, de brief van ome Hein naar de televaag....... 'Er is geen bewijs......bla bla'
'Er zijn heel, heel veel verhalen en verdachtmakingen. Maar wie de controleprocedures kent, weet dat er niks te regelen valt. Ik ben het 'moe'-stadium al langer voorbij', gaf Verbruggen te kennen.
Waar hebben we dat eerder gehoord, het ' ik reageer er niet meer op'....
Dus Verbruggen geeft al een voorschot op het UCI besluit of is dit puur een persoonlijke opmerking?

Nog een 'Oei'. Trek breekt ook met Lance Armstrong. Het zal rustig worden op Lance zijn volgende verjaardag.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie