Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 jan 2023 15:09

gede schreef: 06 jan 2023 14:49
fiedoo schreef: 06 jan 2023 14:44
gede schreef: 06 jan 2023 14:39

Wat ben je er toch altijd héééél graag bij om in een discussie waar je niet bij betrokken was je in te mengen en wat olie op het vuur te gooien.

En nee, dat heb ik niet gezegd inderdaad. Ik heb alleen gezegd dat wielrenners heel eenzijdig trainen, met (vaak terecht) weinig aandacht voor het bovenlichaam, wat u écht persé weer moest ontkennen. En ja, in dit geval weet ik het blijkbaar beter, want wat ik zeg, klopt gewoon.
Zelfs bij de jeugd doen ze tegenwoordig in de winter al core stabilityoefeningen en powertrainingen. Denk je nu echt dat de profs hun stages bvb enkel bestaan uit gewoon een beetje fietsen?
* Zucht * vermoeiend forum :-).

Ik heb NERGENS geschreven: Renners doen nooit aan core stability.

Ik heb WEL geschreven: Renners trainen heel eenzijdig.

In het voorjaar op stage wordt daar zeker ook tijd en plaats voor gemaakt. In het seizoen is daar echter weinig mogelijkheid toe. VDP gaat tussen zo'n drukke crossweken tussendoor vooral rusten niet 2 uur aan een elastiek hangen (even negatief uitgedrukt). Zoals jullie weten, spieren die je niet specifiek traint, zijn ook heel snel weer weg...
Euh, heb ik dan gezegd dat jij dat gezegd hebt dat renners "nooit" aan rug- en buikoefeningen doen? En wie zegt behalve jij dat renners tijdens het crossseizoen niet 2 uur aan de elastiek hangen? ( voor dat je begint te muggeziften, ik maak hier van dat ze geen of weinig tijd besteden aan rugoefeningen tijdens het seizoen). Misschien geen 2 uur maar toch. Het zijn "PROFS", begrijp je? Core stability is trouwens heel wat meer dan aan een elastiek hangen.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 06 jan 2023 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jan 2023 15:11

scottpch schreef: 06 jan 2023 15:08 Zou misschien een verende zadelpen de klachten van Mathieu wat kunnen verlichten?
Canyon heeft die VCLS 2.0 CF zadelpen in hun assortiment, proberen kan geen kwaad lijkt me....
Dat hangt er toch allemaal vanaf wat de oorzaak is? Je gaat er nu van uit dat dit de schokken zijn, maar het kan net zo goed zijn dat het gewoon de positie is die de last veroorzaakt.

Bovendien, alles wat verend is, zorgt voor energieverlies. Dus, hij gaat dat m.i. nooit overwegen.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 06 jan 2023 15:13

Kwetsuur aan de rug kan een lange onvoorspelbare nasleep hebben. Geen idee of MvdP daar last van heeft. Ik denk dat WvA gewoon sterker is op het moment.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jan 2023 15:13

fiedoo schreef: 06 jan 2023 15:09
Euh, heb ik dan gezegd dat jij dat gezegd hebt dat renners "nooit" aan rug- en buikoefeningen doen? En wie zegt behalve jij dat renners tijdens het crossseizoen niet aan de elastiek hangen? Misschien geen 2 uur maar toch. Het zijn "PROFS", begrijp je? Core stability is trouwens heel wat meer dan aan een elastiek hangen.
1) Je zei: Denk je nou echt dat ze tijdens stages alleen maar wat fietsen? Waarmee je dus suggereert dat ik zou denken dat ze inderdaad alleen maar fietsen.

2) Neen, ik betwijfel dat enorm (wat geen bewijs is) dat er binnen een zwaar crossseizoen plaats is voor andere types van training.

3) Zucht, ik zei het er zelf nog bij dat het te negatief uitgedrukt was en dan ga je er nog op in dat ik het 'aan een elastiek hangen' noemde.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 jan 2023 15:21

gede schreef: 06 jan 2023 15:13
fiedoo schreef: 06 jan 2023 15:09
Euh, heb ik dan gezegd dat jij dat gezegd hebt dat renners "nooit" aan rug- en buikoefeningen doen? En wie zegt behalve jij dat renners tijdens het crossseizoen niet aan de elastiek hangen? Misschien geen 2 uur maar toch. Het zijn "PROFS", begrijp je? Core stability is trouwens heel wat meer dan aan een elastiek hangen.
1) Je zei: Denk je nou echt dat ze tijdens stages alleen maar wat fietsen? Waarmee je dus suggereert dat ik zou denken dat ze dat nooit doen.

2) Neen, ik betwijfel dat enorm (wat geen bewijs is) dat er binnen een zwaar crossseizoen plaats is voor andere types van training.

3) Zucht, ik zei het er zelf nog bij dat het te negatief uitgedrukt was en dan ga je er nog op in dat ik het 'aan een elastiek hangen' noemde.
Als je echt altijd absoluut iets anders wil verstaan dan wat bedoeld wordt, moet je ook best je eigen woorden ook eens onder de loupe leggen zo kun je 187 pagina's een ja - neespelletje blijven spelen).
Er zijn de stages en de dagen buiten de stages, dus buiten de stages kunnen ze eventueel hun rug misschien trainen, dus heb ik niet beweerd dat jij zegt dat ze het nooit doen, begrijp je?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jan 2023 16:07

gede schreef: 06 jan 2023 14:39
Jans schreef: 06 jan 2023 14:09 Ach @Gede, gelukkig is er hier maar eentje die alles beter weet. Gewoon mee door gaan. En vinden dat er na 6 uur trainen ook nog 4 uur core stability gedaan moet worden. Oh sorry dat heb je niet gezegd.
Wat ben je er toch altijd héééél graag bij om in een discussie waar je niet bij betrokken was je in te mengen en wat olie op het vuur te gooien.

En nee, dat heb ik niet gezegd inderdaad. Ik heb alleen gezegd dat wielrenners heel eenzijdig trainen, met (vaak terecht) weinig aandacht voor het bovenlichaam, wat u écht persé weer moest ontkennen. En ja, in dit geval weet ik het blijkbaar beter, want wat ik zeg, klopt gewoon.
Ik weet het, ik mag geen mening hebben van jou. Speculeren over trainen naast de fiets???

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1425
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 jan 2023 16:07

Ik zou verwachten dat in een goed trainingsschema van eender welke topsporter ruimte gemaakt wordt voor kracht, stabiliteit en flexibiliteit.
Uit eigen ervaring: bij de atletiekclub waar ik atletiek deed was stabiliteit/flexibiliteit standaard "huiswerk" in de trainingsschema's van (recreatieve) wedstrijdatleten.
Dat een atleet die oefeningen dan thuis niet doet, kan natuurlijk niet gecontroleerd worden. Hiermee wil ik niet insinueren dat specifiek Van Der Poel zijn oefeningen niet gedaan heeft, maar gewoon al de makkelijke binnekopper ondervangen "dat er een verschil is tussen schema en uitvoering".

Toch vrij wereldvreemd om te denken dat een topsporter anno 2023 overal procentjes winst gaat zoeken, maar dan wel stabiliteit en flexibiliteit met momenten links zou gaan laten liggen...

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jan 2023 16:14

Jans schreef: 06 jan 2023 16:07
gede schreef: 06 jan 2023 14:39
Jans schreef: 06 jan 2023 14:09 Ach @Gede, gelukkig is er hier maar eentje die alles beter weet. Gewoon mee door gaan. En vinden dat er na 6 uur trainen ook nog 4 uur core stability gedaan moet worden. Oh sorry dat heb je niet gezegd.
Wat ben je er toch altijd héééél graag bij om in een discussie waar je niet bij betrokken was je in te mengen en wat olie op het vuur te gooien.

En nee, dat heb ik niet gezegd inderdaad. Ik heb alleen gezegd dat wielrenners heel eenzijdig trainen, met (vaak terecht) weinig aandacht voor het bovenlichaam, wat u écht persé weer moest ontkennen. En ja, in dit geval weet ik het blijkbaar beter, want wat ik zeg, klopt gewoon.
Ik weet het, ik mag geen mening hebben van jou. Speculeren over trainen naast de fiets???
Dat mag je wel, maar als de mening fout is, is ze gewoon fout.

Dus, jij wil bij hoog en laag beweren dat renners niet eenzijdig trainen? Is het dat wat je beweert?

Als je dat wil blijven beweren, zal ik je nog een anekdote vertellen over de betreurde Rob Goris.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jan 2023 16:15

bartdr schreef: 06 jan 2023 16:07 Ik zou verwachten dat in een goed trainingsschema van eender welke topsporter ruimte gemaakt wordt voor kracht, stabiliteit en flexibiliteit.
Uit eigen ervaring: bij de atletiekclub waar ik atletiek deed was stabiliteit/flexibiliteit standaard "huiswerk" in de trainingsschema's van (recreatieve) wedstrijdatleten.
Dat een atleet die oefeningen dan thuis niet doet, kan natuurlijk niet gecontroleerd worden. Hiermee wil ik niet insinueren dat specifiek Van Der Poel zijn oefeningen niet gedaan heeft, maar gewoon al de makkelijke binnekopper ondervangen "dat er een verschil is tussen schema en uitvoering".

Toch vrij wereldvreemd om te denken dat een topsporter anno 2023 overal procentjes winst gaat zoeken, maar dan wel stabiliteit en flexibiliteit met momenten links zou gaan laten liggen...
Dat heeft met wereldvreemdheid niets te maken, misschien ken ik gewoon de wielersport van binnenuit nét iets beter dan jullie.

In zware periodes van wedstrijden rusten atleten tussendoor en is er geen ruimte voor andere 'oefeningen'.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1425
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 jan 2023 16:22

Kan je tijdens het maken van wilde claims als "misschien ken ik gewoon de wielersport van binnenuit nét iets beter dan jullie" dat staven met waarom je ze beter zou kennen? Ik zal het alvast voor mezelf zeggen: ik ken de wielersport van binnenuit niet goed en baseer me dan maar vooral op wat ik meemaakte als trainingspartner van subtop europese atletiek in België zag en extrapoleer van daaruit.
Daarbovenop werken gezagsargumenten sowieso niet goed in discussies...

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jan 2023 16:31

bartdr schreef: 06 jan 2023 16:22 Kan je tijdens het maken van wilde claims als "misschien ken ik gewoon de wielersport van binnenuit nét iets beter dan jullie" dat staven met waarom je ze beter zou kennen? Ik zal het alvast voor mezelf zeggen: ik ken de wielersport van binnenuit niet goed en baseer me dan maar vooral op wat ik meemaakte als trainingspartner van subtop europese atletiek in België zag en extrapoleer van daaruit.
Daarbovenop werken gezagsargumenten sowieso niet goed in discussies...
Mijn vader was prof en zelf ben ik na de jeugdreeksen gestopt (wel nog in het nationale team gezeten). Bovendien heb ik nog steeds wel wat contacten met renners die terug komen van de profs naar de amateursport of die nog timmeren aan de weg richting de profsport.

Dus het is vrij frustrerend wanneer mensen als Jans dat persé willen tegenspreken dat renners eenzijdig trainen. Het is gewoon zo. Wielersport vergt uren duurtraining en veel rust. Bovendien is het veelal ongewenst om een bovenlichaam 'te ontwikkelen'. Zeker in het tussenseizoen is er ruimte om andere dingen te doen en ook algemene ontwikkeling, maar zoals ik al zei, verdwijnt dat ook weer erg snel als je die specifieke training achterwege laat.

Zeg nou zelf: als je die renners in bloot bovenlijf ziet, heb je dan meteen zoiets van: nou, die zit heel wat uurtjes in de krachthonk...

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1425
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 jan 2023 16:42

Maar als ik die benen zie, dan denk ik dat weer wel.
Een marathonloper ziet er ook niet uit als een krachthonk bezoeker, maar je bereikt de nationale top niet zonder de nodige krachttraining. Die krachttraining is gewoon heel specifiek opgebouwd.

Plaats reactie