De teloorgang van Campagnolo
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17264
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het is niet omdat een artikel een erg hoge adviesverkoopprijs heeft dat de "fabriek" verkoopt met erg hoge marges.
De grootste winst zit bij de detailhandel.
De grootste winst zit bij de detailhandel.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dat durf ik toch sterk te betwijfelen.
In de OEM markt hebben ze nauwelijks nog een voet tussen de deur. In tegenstelling tot bv 15 jaar geleden hebben ze dus nauwelijks contracten waarmee ze groepsets per 100 of 1000 verkopen. In de "opbouw-markt" moeten ze de groepsets stuk voor stuk verkopen, daar kunnen ze dus moeilijk grote volumes verkopen.
En er zijn op dit moment ook minder groepsets: nog 2 à 3 (Ekar, Super Record WRL, Super Record 13), je hebt nog een paar wielen in de line-up maar al de rest is sterk verouderd en zullen ze dus niet meer veel van verkopen. Een 15-tal jaar geleden had je nog Super Record, Record, Chorus, Athena, Centaur, Veloce, alle wielen en het merk Fulcrum dat je vaak zag.
Dan kun je geen grote volumes verkopen. Hoe kun je dan veel omzet maken? En ze richting zich de laatste jaren op het luxesegment van de markt (dus kleinere volumes met grote marges). Als je dan voldoende omzet zou draaien en winst maken zou je niet 40% van je personeel moeten ontslaan.
Nu, het bedrijf is in familiehanden dus exacte cijfers zullen we als buitenstaanders niet te weten komen.
Maar wat ga je produceren in het lage en midden segment want volgens mij is dat er momenteel niet? het is een beetje Italiaans en zeker in familiebedrijven afwachten en daarna aan de slag gaan. Kijk naar laadpalen, zonnepanelen etc wel geen familie bedrijven . Waar ze wel in vooroplopen is design bijvoorbeeld.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ach de mensen die 10-12.000 euro of nog beduidend meer aan een fiets uitgeven, maakt het dan toch ook niet meer? Ik denk, maar misschien blijkt over een jaar het tegendeel, dat het bij een groep het merk blijft waar ze bij blijven. En wie weet komt er nog wel iets in het middensegment.
Zo'n 20 jaar geleden begreep ik dat Shimano in elk geval een aardig groot belang had gekocht in Campa. Ik weet niet of dat nog zo is maar wellicht wordt zo het merk nog enigzins overeind gehouden. Ik hoop het toch in elk geval. Verder is het natuurlijk een drama voor al die toch vaak bevlogen mensen die nu hun baan verliezen. Ik weet niet welke functies het betreft maar er zal toch wel een hoop kennis en kunde verloren gaan.
Beste Jans, als je stelling klopt dan zou Campa toch al niet zover afgezakt zijn. Ik zie dit meer als een laatste strohalm, arbeidskosten omlaag en hopen dat we dan weer winst maken.Jans schreef: ↑30 nov 2025 16:19 Ach de mensen die 10-12.000 euro of nog beduidend meer aan een fiets uitgeven, maakt het dan toch ook niet meer? Ik denk, maar misschien blijkt over een jaar het tegendeel, dat het bij een groep het merk blijft waar ze bij blijven. En wie weet komt er nog wel iets in het middensegment.
Ik geef veel geld uit aan een fiets, vind Campa er fantastisch uitzien, maar gezien de laatste ontwikkelingen toch maar Shimano gekocht. Je moet straks ook nog reserveonderdelen moeten kunnen kopen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43449
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik ben ook als groot Campa fan naar Shimano. Even Sram geprobeerd, maar totaal geen klik mee en nu Shimano. Eigenlijk is alleen de DA groep echt mooi, maar vind Campa echt onbetaalbaar en een risico als ik ergens op vakantie met stukken kom te zitten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
De mensen die 10-12.000 euro aan een fiets uitgeven kopen vooral de compleet afgemonteerde Pinarello, Colnago, Specialized, Canyon, Trek.... noem maar op en die zijn meestal afgemonteerd met Red of Dura-Ace en uitzonderlijk met Super Record.Jans schreef: ↑30 nov 2025 16:19 Ach de mensen die 10-12.000 euro of nog beduidend meer aan een fiets uitgeven, maakt het dan toch ook niet meer? Ik denk, maar misschien blijkt over een jaar het tegendeel, dat het bij een groep het merk blijft waar ze bij blijven. En wie weet komt er nog wel iets in het middensegment.
En de mensen die in het middensegment kopen, kopen dan ook compleet afgemonteerde fietsen en daar is Campagnolo helemaal afwezig.
Heb er een mailtje naar Bike24 aan gewaagd. Wel de moeite inderdaad. Vindt die “S” groepset verrassend mooi in dat mat carbon dus wil die het liefste houden.Ivo W schreef: ↑28 nov 2025 14:14denk dat wanneer je een mailtje stuurt naar bike24 dat ze jou de wielen wel voor het verschil gaan opsturen. Anders kan je binnen de 30dgn termijn ook nog jouw groep terugsturen en alsnog de combi deal bestellen. Tis een gouden aanbieding imho.Joris schreef: ↑28 nov 2025 09:45 Ja, die had ik eigenlijk moeten lopen. Heb die WRL S groep gekocht voor bestaande fiets of “misschien” nieuwe fiets. Wordt uiteraard nieuwe fiets en kijk nu naar Bora’s. Die WRL S groep leek inderdaad hard te gaan, maar er zijn weer wat verse cranks bijgekomen mocht je nog in de verleiding zijn.
Dat snap ik helemaal. Ik vind dat matte ook echt gaaf. Nu ik aan het kijken ben om de Blade ook om te zetten zie ik echter dat de glimmende 'normale' versie ondertussen goedkoper te krijgen is dan de 'S'. En aangezien ik ook glimmende Bora wielen erin heb ga ik denk ik wel voor de normale als ik echt door ga zetten. Dan maar alles glimmend behalve de remgrepen.
Ride bikes, not tanks!