Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2014

agentcrabtree
Forum-lid

agentcrabtree 01 mei 2014 15:39

daniel1975 schreef:Ehmm....de solos van FC van paar jaar geleden waren wel andere koek dan wat NT nu deed hoor. Als je dat verschil niet ziet.....
Maar goed, jij bent niet te overtuigen en dat is je goed recht. Ieder zijn mening. Maar dan ook niet alle anderen hier willen bekeren dat PR alleen mooi was door de overwinning van NT, want dat is bullshit.
100% correct.

Blijkbaar zitten we hier op het Terpstra-, Boonen-, OPQS-fanclub forum. Enige objectiviteit wordt niet geapprecieerd. Ofwel zijn die mensen gewoon zo enorme fans met zo mega oogkleppen aan dat ze de realiteit niet kunnen vatten, ofwel kennen ze niks van de koers. Iedereen die ooit op een fiets heeft gezeten op verschillende soorten terrein weet goed genoeg welke wedstrijden er echt toe doen, en welke manier van winnen indrukwekkend is. Behalve de overwinningen van Cancellara en De Volder in het recente verleden moet ik al heel ver teruggaan in de tijd om me een echt heroïsche RVV of PR te herinneren. Ik kom dan zowaar uit bij de eerst van Edwig Vanhoydonck. Blijft één van de allermooiste samen met Erik Vanderaerden in 1985 als ik me niet vergis. Maar zelfs toen was de internationale tegenstand in de vlaamse koersen al tamelijk slap...

elefantino
Forum-lid

elefantino 01 mei 2014 15:46

Ik zou eigenlijk niet meer op jou moeten reageren, maar kan het niet laten: Boonen, Parijs-Roubaix, 2012.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 mei 2014 16:15

Ik blijf er bij: Boonen is een keer met z'n lief een blokkie wezen maken in die dikke Lambo van hem. Toen ze thuis kwam kon ze nog maar 1 dingen zeggen: ik wist niet dat het zo lekker kon wezen!

Zinloze discussie want objectief heeft Boonen (been geen uitgesproken fan van de man) gewoon een zeer indrukwekkende erelijst

bve
Forum-lid

bve 01 mei 2014 18:10

agentcrabtree schreef:
100% correct.

Blijkbaar zitten we hier op het Terpstra-, Boonen-, OPQS-fanclub forum. Enige objectiviteit wordt niet geapprecieerd. Ofwel zijn die mensen gewoon zo enorme fans met zo mega oogkleppen aan dat ze de realiteit niet kunnen vatten, ofwel kennen ze niks van de koers. Iedereen die ooit op een fiets heeft gezeten op verschillende soorten terrein weet goed genoeg welke wedstrijden er echt toe doen, en welke manier van winnen indrukwekkend is. Behalve de overwinningen van Cancellara en De Volder in het recente verleden moet ik al heel ver teruggaan in de tijd om me een echt heroïsche RVV of PR te herinneren. Ik kom dan zowaar uit bij de eerst van Edwig Vanhoydonck. Blijft één van de allermooiste samen met Erik Vanderaerden in 1985 als ik me niet vergis. Maar zelfs toen was de internationale tegenstand in de vlaamse koersen al tamelijk slap...
Terpstra was gewoon de beste in Dwars door Vlaanderen en Boonen de sterkste in P-R. :)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 01 mei 2014 18:32

agentcrabtree schreef: 100% correct.
Blijkbaar zitten we hier op het Terpstra-, Boonen-, OPQS-fanclub forum.
Discussiëren op een forum deel 1:
Ik ben van mening dat ... het hier lijkt op een OPQS forum (onderscheid mening / feit brengt je een heel eind op de sociale ladder)
agentcrabtree schreef:Behalve de overwinningen van Cancellara en De Volder in het recente verleden moet ik al heel ver teruggaan in de tijd om me een echt heroïsche RVV of PR te herinneren. Ik kom dan zowaar uit bij de eerst van Edwig Vanhoydonck. Blijft één van de allermooiste samen met Erik Vanderaerden in 1985 als ik me niet vergis. Maar zelfs toen was de internationale tegenstand in de vlaamse koersen al tamelijk slap...
Even over Parijs-Roubaix en heroïsche edities:
'94 Tchmil, '98 Ballerini, '99 Tafi, 2002 Museeuw. Deze solos zijn alle ofwel langer, ofwel met meer tijdsverschil dan Cancellara, maar jouw geheugen is (*naar mijn mening ;-) *) blijkbaar gatenkaas (of selectief).
De ronde is net van parcours veranderd, maar is historisch altijd al meer 'gesloten' dan Roubaix, met minder solos en meer renners samen sprintend voor de zege.

tot slot: iedereen die Roubaix haalt is een held (iedereen die start is dat eigenlijk ook), en dat geldt voor geen enkele andere wedstrijd. Ik heb net zelf Carrefour de l'arbre gereden, en ik begrijp waarom bepaalde renners gewoon niet durven starten.
De Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix zijn de eendagskoersen met meest aantal TV kijkers, meeste supporters langs de weg en grootste prijzenpot. Kom dus niet meer af met de afgezaagde plaat dat het maar kleine koersjes zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 mei 2014 22:02

Elke koers heeft zijn bijzonderheden. Wie de tour wint hoeft de giro nog niet te kunnen winnen. Het weer is bv 9 van de 10 keer al heel anders, dat moet je maar liggen. Hetzelfde met de eendagskoersen. Lombardije heeft misschien minder aanzien maar je moet in oktober maar goed kunnen zijn.

Heel simpel degene die wint heeft het het beste gedaan. Je kan altijd de andere 179 wel voor sukkels uitmaken, maarja das ook wel weer makkelijk. De sterkste hoeft van mij niet te winnen. Dan kunnen ze net zo goed in een hal op een hometrainer gaan zitten en kijken wie het meeste watt levert.

elefantino
Forum-lid

elefantino 01 mei 2014 22:14

Met dat laatste ben ik het zo ontzettend eens. Dat niet altijd de sterkste wint, is nu juist wat wielrennen voor mij zo mooi maakt.

agentcrabtree
Forum-lid

agentcrabtree 01 mei 2014 23:04

de zwarten schreef:
agentcrabtree schreef: 100% correct.
Blijkbaar zitten we hier op het Terpstra-, Boonen-, OPQS-fanclub forum.
Discussiëren op een forum deel 1:
Ik ben van mening dat ... het hier lijkt op een OPQS forum (onderscheid mening / feit brengt je een heel eind op de sociale ladder)
agentcrabtree schreef:Behalve de overwinningen van Cancellara en De Volder in het recente verleden moet ik al heel ver teruggaan in de tijd om me een echt heroïsche RVV of PR te herinneren. Ik kom dan zowaar uit bij de eerst van Edwig Vanhoydonck. Blijft één van de allermooiste samen met Erik Vanderaerden in 1985 als ik me niet vergis. Maar zelfs toen was de internationale tegenstand in de vlaamse koersen al tamelijk slap...
Even over Parijs-Roubaix en heroïsche edities:
'94 Tchmil, '98 Ballerini, '99 Tafi, 2002 Museeuw. Deze solos zijn alle ofwel langer, ofwel met meer tijdsverschil dan Cancellara, maar jouw geheugen is (*naar mijn mening ;-) *) blijkbaar gatenkaas (of selectief).
De ronde is net van parcours veranderd, maar is historisch altijd al meer 'gesloten' dan Roubaix, met minder solos en meer renners samen sprintend voor de zege.

tot slot: iedereen die Roubaix haalt is een held (iedereen die start is dat eigenlijk ook), en dat geldt voor geen enkele andere wedstrijd. Ik heb net zelf Carrefour de l'arbre gereden, en ik begrijp waarom bepaalde renners gewoon niet durven starten.
De Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix zijn de eendagskoersen met meest aantal TV kijkers, meeste supporters langs de weg en grootste prijzenpot. Kom dus niet meer af met de afgezaagde plaat dat het maar kleine koersjes zijn.
Als je een beetje goed leest, merk je dat ik zowat in ieder bericht duidelijk zeg dat het 'maar om mijn persoonlijke mening gaat'.

Er zijn inderdaad nog mooie edities van PR geweest: Die van Tchmil was er inderdaad ook eentje om duimen en vingers van af te likken, naar mijn mening ;-) Wat was die Andrej een zalige coureur!!!

En dan was ik met mijn slecht geheugen ook nog 'de alles in perspectief plaatsende' overwinning van Bernard Hinault vergeten.

Dat de verschillen en solo's rond de eeuwwisseling groter waren, is niet moeilijk te verklaren. Mooie winnaars, maar toen reden ze zo 'geprepareerd' dat als werd uitvergroot. Geef mij dan maar de strooptochten van Cancellara en De Volder.

Het parcours van RVV is inderdaad veranderd. Ze rijden nu inderdaad in een ander volgorde over dezelfde 5 molshopen in dezelfde paar dorpjes.

Om iedereen die PR rijdt dan weer als een held te bestempelen, gewoon omdat het een beetje technisch en gevaarlijk is, lijkt me dan weer heel kort door de bocht. Dan zijn de, vaak zo verguisde en gebagateliseerde, veldrijders en mtb'ers nog veel grotere helden,om nog maar te zwijgen van de trialmannen of de wegrenners die met gevaar voor lijf en leden de afdaling van een col nemen. De coureurs die PR rijden zitten daar gewoon op het einde van de belangrijkste periode in hun seizoen, en riskeren (sportief gezien)heel weinig bij een val. Vandaar het extra schrale deelnemersveld. Ben wel blij dat Wiggo erbij was. Echt veel respect voor wat hij heeft getoond in PR 2014. Dit soort renners kunnen terug wat meer cachet geven aan de voorjaarskoersen in vlaanderen en noord-frankrijk.

Dat de koersen tussen OHN en PR zoveel exposure krijgen is nu net het probleem voor de perceptie van de modale wielerfan. Het komt mooi en lang in beeld (chapeau trouwens voor de reportages van de VRT), dus het zal wel wielersport van de hoogste plank zijn. Niet dus. Het zijn zeker geen 'kleine koerskes' en ze worden lokaal commercieel goed uitgespeeld, maar op modiaal vlak in het hedendaagse wielrennen stellen deze wedstrijden heus niet zoveel voor als we wel zouden willen geloven in de lage landen. Dan wordt er stiefmoederlijk gedaan over de cross, maar in deze wedstrijden gaat het er al niet veel beter aan toe. Maar ho, daar mag niks over gezegd worden, want RVV en PR zijn de belangrijkste koersen van het jaar waarop de toppers zich volledig toeleggen. En volgend jaar komen sinterklaas en de paashaas op dezelfde dag... dream on jongens. Renners die beter kunnen gaan echt voor hogere doelen.

Samenvattend (natuurlijk gewoon mijn mening): Als ik een mooie captatie van een middagvullend volksevenement wil zien, kijk ik naar de uitzending van RVV of PR op de vrt, inclusief het smakelijk commentaar van Michel Wuyts en José de Cauwer. En je zou het haast niet geloven, maar ik geniet enorm van die uitzendingen. Maar als ik topsport wil zien dan kijk ik toch naar ander koersen. Desnoods enkel een samenvatting van de eerste 200 km en dan integraal de finale.

dario
Forum-lid

dario 02 mei 2014 10:54

Wat is jouw definitie van topsport dan precies?

En wat stelt (buiten de Tour de F.) dan wel veel voor in het gemondialiseerde wielrennen? De ronde van Peking?

Natuurlijk zijn koersen als de E3-prijs of Omloop het Nieuwsblad koersen van een minder belangrijk en groots allooi; die volg ik zelf ook nauwelijks, en ik vrees zelfs dat de overdaad van de "Vlaamse wielerweek" voor een zekere inflatie zorgt die misschien ook ten koste van het prestige de R.V.V. en P.-R. gaat.
Wat niet wegneemt dat die laatste twee tot nader order onmiskenbare monumenten zijn en blijven, dit in tegenstelling tot pakweg de ronde van Californië, en ik niet inzie waarom een zege daar minder hoog zou in te schatten zijn dan een zege in L.B.L. (misschien omdat in die laatste ook klassementsrenners van het grote rondewerk meedingen?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 03 mei 2014 17:51

Wonderbaarlijk genoeg geeft iedereen altijd zijn eigen mening op fora. Gelukkig wordt het er toch nog regelmatig bij geschreven omdat ik na het lezen van sommige stukjes nonsens verwacht dat er wordt afgesloten met; 'tot zover de mening van mijn tante Truus'.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 mei 2014 17:59

Voor degene die het aardig vinden als Cav voorbijgereden wordt door Viviani. Die hadden de ronde van Turkije vandaag moeten kijken.

En die man van opqs mag nou echt wel even een flinke boute krijgen zo laat je je niet uitzaken.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 03 mei 2014 18:19

paulwindtegen schreef:Wonderbaarlijk genoeg geeft iedereen altijd zijn eigen mening op fora. Gelukkig wordt het er toch nog regelmatig bij geschreven omdat ik na het lezen van sommige stukjes nonsens verwacht dat er wordt afgesloten met; 'tot zover de mening van mijn tante Truus'.
En nu in begrijpelijk Nederlands graag. Er klopt geen hout van die zinsopbouw: 'Gelukkig wordt het er toch nog regelmatig bij geschreven omdat ik na het lezen van sommige stukjes nonsens verwacht dat er wordt afgesloten met; 'tot zover de mening van mijn tante Truus'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie