Pinarello
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote: Origineel geplaatst door mkramers op 24 Juli 2006
he maar pina wil geen super lichte frames maken daar staan ze niet voor ze willen een goed sterk frame maken met uitstraling en wat niet breekt na een jaar ofoz. En de kronkels in het frame is voor het comfort.
Nou dat niet breken valt behoorlijk tegen bij Pina....
Een clubgenoot heeft in 1,5 jaar 2!! Dogma's gescheurd. Hij heeft nu zijn derde Dogma maar hij rijd enkel nu nog op een Dogma omdat hij gratis een nieuwe krijgt. Zijn volgende frame word in elk geval geen Pina meer heeft hij mij gezegd.
Een andere clubgenoot reed rond op een Marvel ook die van hem was vorig jaar gescheurd.
he maar pina wil geen super lichte frames maken daar staan ze niet voor ze willen een goed sterk frame maken met uitstraling en wat niet breekt na een jaar ofoz. En de kronkels in het frame is voor het comfort.
Nou dat niet breken valt behoorlijk tegen bij Pina....
Een clubgenoot heeft in 1,5 jaar 2!! Dogma's gescheurd. Hij heeft nu zijn derde Dogma maar hij rijd enkel nu nog op een Dogma omdat hij gratis een nieuwe krijgt. Zijn volgende frame word in elk geval geen Pina meer heeft hij mij gezegd.
Een andere clubgenoot reed rond op een Marvel ook die van hem was vorig jaar gescheurd.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Juli 2006
Bij een voorvork is dit zeer zeker het geval, vooral als die gemaakt is van carbon en niet van bijv alu. Een achtervork kan echter totaal niet meegeven doordat het een driehoeksconstructie is.
Ik denk dat je gelijk hebt als alle zijdes van de driehoek perfect stijf zijn. Als je echter één van de zijdes (de achtervork) verend maakt, door bijvoorbeeld een licht gebogen vorm, dan denk ik dat er wel degelijk sprake is van enige vering.Trek heeft een vorm van vering toegepast in de frames voor Parijs Roubaix. Deze vering zat in de achtervork. Zonder dat er sprake was van een scharnier bij het bracket gaf dit blijkbaar toch wat extra schokdemping. Waarom zou dit niet bereikt kunnen worden met een slim gevormde achtervork?
Bij een voorvork is dit zeer zeker het geval, vooral als die gemaakt is van carbon en niet van bijv alu. Een achtervork kan echter totaal niet meegeven doordat het een driehoeksconstructie is.
Ik denk dat je gelijk hebt als alle zijdes van de driehoek perfect stijf zijn. Als je echter één van de zijdes (de achtervork) verend maakt, door bijvoorbeeld een licht gebogen vorm, dan denk ik dat er wel degelijk sprake is van enige vering.Trek heeft een vorm van vering toegepast in de frames voor Parijs Roubaix. Deze vering zat in de achtervork. Zonder dat er sprake was van een scharnier bij het bracket gaf dit blijkbaar toch wat extra schokdemping. Waarom zou dit niet bereikt kunnen worden met een slim gevormde achtervork?
Harde wind is meestal tegen.
Ehmm,
een vork van een dogma veert net zomin als een rechte achtervork (heb nog meer vertrouwen in de spagetti draadjes van een R3 als het om comfort gaat. Persoonlijk denk ik dat pinarello de laatste jaren wat de weg kwijt is, lijkt meer op een italiaans kledingmerk dat elk jaar een nieuwe lijn uit moet brengen om toch te verkopen (en je frame is na een jaar volledig verouderd). Nieuwe ontwerpen voegen in mijn ogen weinig toe en de frames krijgen een iets te groot speelgoed gehalte mee. Wat mij betreft moet iedereen gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt (prima zelfs houd het tenminste kleurig) maar ik zou er zelf niet met een moderne pinarello met kreukelzone willen rijden.
een vork van een dogma veert net zomin als een rechte achtervork (heb nog meer vertrouwen in de spagetti draadjes van een R3 als het om comfort gaat. Persoonlijk denk ik dat pinarello de laatste jaren wat de weg kwijt is, lijkt meer op een italiaans kledingmerk dat elk jaar een nieuwe lijn uit moet brengen om toch te verkopen (en je frame is na een jaar volledig verouderd). Nieuwe ontwerpen voegen in mijn ogen weinig toe en de frames krijgen een iets te groot speelgoed gehalte mee. Wat mij betreft moet iedereen gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt (prima zelfs houd het tenminste kleurig) maar ik zou er zelf niet met een moderne pinarello met kreukelzone willen rijden.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Juli 2006
Ehmm,
een vork van een dogma veert net zomin als een rechte achtervork (heb nog meer vertrouwen in de spagetti draadjes van een R3 als het om comfort gaat. Persoonlijk denk ik dat pinarello de laatste jaren wat de weg kwijt is, lijkt meer op een italiaans kledingmerk dat elk jaar een nieuwe lijn uit moet brengen om toch te verkopen (en je frame is na een jaar volledig verouderd). Nieuwe ontwerpen voegen in mijn ogen weinig toe en de frames krijgen een iets te groot speelgoed gehalte mee. Wat mij betreft moet iedereen gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt (prima zelfs houd het tenminste kleurig) maar ik zou er zelf niet met een moderne pinarello met kreukelzone willen rijden.
Ik denk dat, na de Pina site nog eens goed doorgespit te hebben, dat het verhoogde comfort van een onda vork t.o.v. een rechte vork niet zo zeer uit de vering komt. Volgens Pina is er een klein beetje vering (een heel klein beetje kan ik me iets bij voorstellen als de onda vork en de liggende achtervork beiden iets meegeven) maar neemt de vorm van de vork en de structuur van het matriaal vooral trillingen weg waardoor het frame comfortabeler wordt.
Ehmm,
een vork van een dogma veert net zomin als een rechte achtervork (heb nog meer vertrouwen in de spagetti draadjes van een R3 als het om comfort gaat. Persoonlijk denk ik dat pinarello de laatste jaren wat de weg kwijt is, lijkt meer op een italiaans kledingmerk dat elk jaar een nieuwe lijn uit moet brengen om toch te verkopen (en je frame is na een jaar volledig verouderd). Nieuwe ontwerpen voegen in mijn ogen weinig toe en de frames krijgen een iets te groot speelgoed gehalte mee. Wat mij betreft moet iedereen gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt (prima zelfs houd het tenminste kleurig) maar ik zou er zelf niet met een moderne pinarello met kreukelzone willen rijden.
Ik denk dat, na de Pina site nog eens goed doorgespit te hebben, dat het verhoogde comfort van een onda vork t.o.v. een rechte vork niet zo zeer uit de vering komt. Volgens Pina is er een klein beetje vering (een heel klein beetje kan ik me iets bij voorstellen als de onda vork en de liggende achtervork beiden iets meegeven) maar neemt de vorm van de vork en de structuur van het matriaal vooral trillingen weg waardoor het frame comfortabeler wordt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
wat Pinarello met de onda vork doet, doen andere merken met een iets gebogen staande buis. Naar mijn idee heeft dat precies hetzelfde effect.
Doordat de buis al gebogen is zal hij bij belasting dus verder buigen, en dus energieopnemen. Een rechte buis zal rechtblijven en dus minderenergie opnemen en de kracht directer in de bovenbuis en zitbuis afgeven.
Wat het verschil werkelijk is, is lastig te zeggen. Dan zou je eigenlijk de staande buizen moeten kunnen verwisselen.
Doordat de buis al gebogen is zal hij bij belasting dus verder buigen, en dus energieopnemen. Een rechte buis zal rechtblijven en dus minderenergie opnemen en de kracht directer in de bovenbuis en zitbuis afgeven.
Wat het verschil werkelijk is, is lastig te zeggen. Dan zou je eigenlijk de staande buizen moeten kunnen verwisselen.
Quote: Origineel geplaatst door mkramers op 24 Juli 2006
hoe rijd hij ermee dan door het bos ofoz
Nee, crossen doet hij op een Ridley... Hij rijd wel wedstrijden op zijn Dogma. Maar beide keren waren ze gescheurd aan de rechterzijde van de staande achtervork. (weet niet of je dat zo noemt.)
hoe rijd hij ermee dan door het bos ofoz
Nee, crossen doet hij op een Ridley... Hij rijd wel wedstrijden op zijn Dogma. Maar beide keren waren ze gescheurd aan de rechterzijde van de staande achtervork. (weet niet of je dat zo noemt.)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43544
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door Stefan op 25 Juli 2006
Nee, crossen doet hij op een Ridley...
Ah, dus wellicht nog meer ervaring met breken
Nee, crossen doet hij op een Ridley...
Ah, dus wellicht nog meer ervaring met breken
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
