Buizenset is van Oria denk ik. Heb zelf ook een Van Tuyl met geprofileerde buizen en daar zitten Oria stickers op.
Ervaring met staal
Tja, een '92 frame kan natuurlijk makkelijk opgebouwd zijn met een mix van spullen uit 1991/1992.
Hierboven staan de '91 en '92 groepen afgebeeld van zowel Chorus als Athena.
Wat bedoel je met "bolle achterkant"?
Deze? Die is van 1990 en ouder:


Hierboven staan de '91 en '92 groepen afgebeeld van zowel Chorus als Athena.
Wat bedoel je met "bolle achterkant"?
Deze? Die is van 1990 en ouder:


-
Livio Livius
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.
What makes the boat go faster?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Livio Livius schreef:Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.
En vergeet ook de afwerking niet! Als ik de achterplaat van de kooi m'n huidige Chorus achterderailleur bekijk: gewoon een gestanst stuk zwart gemaakt alu. Dat was vroeger in die prijsklasse toch wel anders!
60 x Ventoux
Le Grimpeur schreef:Livio Livius schreef:Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.
En vergeet ook de afwerking niet! Als ik de achterplaat van de kooi m'n huidige Chorus achterderailleur bekijk: gewoon een gestanst stuk zwart gemaakt alu. Dat was vroeger in die prijsklasse toch wel anders!
Ja,
Met weemoed kijken we allemaal terug naar wat voor moois we in de loop der jaren op de vuilbelt hebben gekieperd
Ik denk dat als je het nu net zo mooi en degelijk wil laten maken (zelfs in Taiwan) het dubbele betaald ivgm die "carbon troep" van nu.
En laat het maar wat zwaar zijn allemaal, ik zie het toch liever op mijn fiets staan dan het huidige spul.
Ik heb het afgelopen jaar best wel wat uitgegeven op o.a. Ebay aan "old Campy"
want als het er nog gaaf uitzag moest het best nog wat kosten, maar heb er nog geen moment spijt van gehad, integendeel ik ben zelfs blij dat ik nog wat van dat ongeschonden mechaniek heb kunnen bemachtigen.
Ik heb ook het idee dat het aanbod steeds schaarser word, met gevolg dat er woekerprijzen voor word gevraagd en ook grif voor word betaald.
Mijn stalen Bianchi is al weer een paar weken terug van de lakker maar heb helaas nog geen tijd kunnen vrij maken voor de opbouw .
Zal iets voor na de vakantie worden denk ik (september) en zal dan ook wat beeldmateriaal posten.
Ondertussen kijk ik elke dag even stiekem naar al dat moois wat Tullio Campagnolo ons in de jaren 70-80-90 gebracht heeft.................
Grtz,
Morel.
-
theodorocampagnolo
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
2008 grens Italie-Zwitserland. Hans en ik gaan weer 's een weekje fietsen in Italie en hebben de streek bij Biella uitgekozen. Daartoe rijden we met 't bijna lege bussie door Zwitserland en gaan bij Olgia de grens over waar we aan de Italiaanse kant met een bezoekje van de grenswachters worden vereerd. Wat we komen doen, waar precies, hoe lang en wat er in 't bussie zit. Welnu, ik maak 't bussie open en laat de jongeman zijn werk doen.
Hij staat maar een beetje te kijken, en haalt er dan zijn superieur bij.
Daar moet ik natuurlijk 't mijne van weten en vraag de heren wat er aan de hand is. Ze staan met een melancholische blik in de ogen een te kijken naar de inhoud van 't laadruim: Batavus Professional uit mid jaren 70 naast een Giant Peleton Light uit eind jaren 80. Beide blauwe fietsen blinkend gepoetst en geprepareerd voor 't betere klim en daal werk.
'Siamo appassionati' legt de superieur uit. De heren hebben zelf -uiteraard want daar zijn 't Italianen voor- 't nieuwste van 't nieuwste in hun schuurtjes staan maar deze aanblik heeft veel impact op de heren.
Dit maak je volgens mij alleen mee met lugs- gesoldeerd stalen fietsen. En dan niet alleen omdat die lekker oud zijn maar gewoon omdat die stalen fietsen veel mooier zijn dan alles wat daarna verzonnen is: Ook Tig gelaste stalen fietsen kunnen wat mij betreft niet tippen aan de schoonheid van de traditie.
'Technology alone is a poor substitute for experience' zoals Richard Sachs (Richard wie? http://www.richardsachs.com/ ) stelt.
Beroepshalve kom ik wel eens in aanraking met moderne fietsen en die hebben ook wel wat. Qua comfort staat carbon dan op een 2de plek direct na een goed gemaakt gesoldeerd stalen frame. Wat ik vooral goed vind aan moderne fietsen zijn de versnellingen. Een Koga uit 78 ziet er wel leuk uit maar wat heb je in vredesnaam aan 48-22? Nee dan die full carbon waar ik even een rondje op mocht... 2 x 11 versnellingen met 34-28 als kleinste: Ben je overal klaar voor, zó uit de skuur de Dolomiten in; geen gedoe van een ander crankstel en andere ketting en tandwielen.
Wat mij wel tegenvalt is 't gewicht van moderne fietsen. Mijn Batavus van Columbus pijp weegt incl. Brooks professional en Speedplay pedalen nog geen 10500 g. Volgens mij effe ruim een kilo meer dan een moderne alu racer. Ik had 't verschil groter verwacht.
Steel = Real zoals Jan van Dalen stelt. 't Kan een stootje hebben, als 't krom is buig je 't gewoon weer recht. Je kan 't eindeloos upgreaden. 't Is licht, sterk, sierlijk. De verf glimt als een botervloot in de maneschijn. Je kan ermee klimmen, dalen, op vlak terrein tegen de wind in beuken. Eddy Merckx won er Giro's en Tour de Frances mee, Bartali en Coppi hadden 't onder hun reet, Er worden Keirin wedstrijden mee gereden. Greg Lemont versloeg er Laurent Fignon mee etc etc.
Je vraagt je zowaar af waarom 't allemaal zonodig anders moest.
Hij staat maar een beetje te kijken, en haalt er dan zijn superieur bij.
Daar moet ik natuurlijk 't mijne van weten en vraag de heren wat er aan de hand is. Ze staan met een melancholische blik in de ogen een te kijken naar de inhoud van 't laadruim: Batavus Professional uit mid jaren 70 naast een Giant Peleton Light uit eind jaren 80. Beide blauwe fietsen blinkend gepoetst en geprepareerd voor 't betere klim en daal werk.
'Siamo appassionati' legt de superieur uit. De heren hebben zelf -uiteraard want daar zijn 't Italianen voor- 't nieuwste van 't nieuwste in hun schuurtjes staan maar deze aanblik heeft veel impact op de heren.
Dit maak je volgens mij alleen mee met lugs- gesoldeerd stalen fietsen. En dan niet alleen omdat die lekker oud zijn maar gewoon omdat die stalen fietsen veel mooier zijn dan alles wat daarna verzonnen is: Ook Tig gelaste stalen fietsen kunnen wat mij betreft niet tippen aan de schoonheid van de traditie.
'Technology alone is a poor substitute for experience' zoals Richard Sachs (Richard wie? http://www.richardsachs.com/ ) stelt.
Beroepshalve kom ik wel eens in aanraking met moderne fietsen en die hebben ook wel wat. Qua comfort staat carbon dan op een 2de plek direct na een goed gemaakt gesoldeerd stalen frame. Wat ik vooral goed vind aan moderne fietsen zijn de versnellingen. Een Koga uit 78 ziet er wel leuk uit maar wat heb je in vredesnaam aan 48-22? Nee dan die full carbon waar ik even een rondje op mocht... 2 x 11 versnellingen met 34-28 als kleinste: Ben je overal klaar voor, zó uit de skuur de Dolomiten in; geen gedoe van een ander crankstel en andere ketting en tandwielen.
Wat mij wel tegenvalt is 't gewicht van moderne fietsen. Mijn Batavus van Columbus pijp weegt incl. Brooks professional en Speedplay pedalen nog geen 10500 g. Volgens mij effe ruim een kilo meer dan een moderne alu racer. Ik had 't verschil groter verwacht.
Steel = Real zoals Jan van Dalen stelt. 't Kan een stootje hebben, als 't krom is buig je 't gewoon weer recht. Je kan 't eindeloos upgreaden. 't Is licht, sterk, sierlijk. De verf glimt als een botervloot in de maneschijn. Je kan ermee klimmen, dalen, op vlak terrein tegen de wind in beuken. Eddy Merckx won er Giro's en Tour de Frances mee, Bartali en Coppi hadden 't onder hun reet, Er worden Keirin wedstrijden mee gereden. Greg Lemont versloeg er Laurent Fignon mee etc etc.
Je vraagt je zowaar af waarom 't allemaal zonodig anders moest.
Tsja jongen, dat heet vooruitgang en is over het algemeen niet te stuiten.....
En een moderne alu-racer weegt zo een kilo'tje of zeven, zeven-en-een-half, dus dat is iets meer dan een kilo......
Ik weet trouwens niet waarom zo'n derailleur nodig is, Maurice Garin won de Tour toch ook met 1 versnelling?
En een moderne alu-racer weegt zo een kilo'tje of zeven, zeven-en-een-half, dus dat is iets meer dan een kilo......
Ik weet trouwens niet waarom zo'n derailleur nodig is, Maurice Garin won de Tour toch ook met 1 versnelling?
Tegenwoordig heb je ook steeds lichtere stalen racers. Die van mij is 7,8kg 
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
stillekracht
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
paulusR3 schreef:Tegenwoordig heb je ook steeds lichtere stalen racers. Die van mij is 7,8kg
Ik heb er ook een nieuwe stalen bij dit jaar. Ook 7,8Kg!
Mijn full carbon is maar 300g lichter.
Wat voor iets als ik vragen mag??
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;



