Allemaal prima, maar met jouw redenatie moeten Carapaz en del Toro ook het een en ander gepakt hebben. Die zijn uiteindelijk maar iets van een minuutje langzamer, en die hebben ondertussen nog 3x een sur place gedaan.Klein_Verzet schreef: ↑03 jun 2025 12:06WvA kan een uurtje of zes zo'n vermogen wegtrappen, mét twee vingers in de neus. Als je het gewicht van de renner volledig van tafel veegt heb je zelfs geen strohalm meer in handen. De menselijke limiet (FTP) wordt niet voor niets uitgedrukt in w/kg.
Een VAM zonder hellingsgraad is hetzelfde verhaal als vermogen zonder gewicht: zo goed als betekenisloos. En dan, klimmen over een gravelstrook van bijna 8km op en rond 2000m hoogte verdwijnt ook zomaar weer uit de overwegingen. Hoeveel extra rolweerstand is dat?
Trouwens de 6,20w/kg van Yates op de Finestre die je overal ziet opduiken (op 't wereldwijde web) lijkt een echo van de Rode Lantaarn die alle vermogens terugrekent naar een standaard gewicht van 60kg.
Giro 2025
-
- Forum-lid
Niks prima. Ik beschuldig niemand ! Waar heb je het over?
O ja. Derek Gee deed er 1:02 en nog wat over. Scheelt weer een minuutje in het jezelf armer rekenen. Daarbij, het was die dag behoorlijk warm, waardoor een kilootje dehydratie zo is opgelopen, evenals een slinkende glycogeenvoorraad, vanwege 165km koers, waarbij de ketonen-kundigheid van Visma buitengewoon goed z'n werk schijnt te doen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Snap ik, die heeft die andere hoofdprijs ook al in de kast.
Ook een typisch geval dat niet de sterkste renner van het jaar de hoofdprijs wint en de vorm en verloop van de dag cruciaal is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Een renner die een rij monumenten heeft gewonnen wil niks liever daar een WK met zo'n mooie trui aan toevoegen.
Heb je maar 1 grote koers in je leven gewonnen ben je misschien toch beter uit met een monument. Zeker als dat RVV of PR is. (woon je in Italie natuurlijk MS)
Kies maar:
Als Ottenbros wereldkampioen (1969) of als Peter Post Parijs-Roubaix (1964)
Als Laurent Brochard wereldkampioen (1997) of als Johan van Summeren Parijs-Roubaix (2011)
Als Rudy Dhaenens wereldkampioen (1990) of als Mathew Hayman Parijs-Roubaix (2014)
Zelf zou ik beslist voor PR kiezen als ik verder in m'n carrière geen grote koersen zou winnen. Beetje voor joker rijden met zo'n trui omdat er 150 man beter zijn in koersen waar geen stenen liggen!
Overigens zijn renners die PR vaak gewonnen hebben er graag een inruilen voor een regenboogtrui. De Vlaeminck heeft dat op een bankje (bij Gios voor de deur) in de zon in Italië wel eens tegen mij gezegd.
Ik stel mij voor dat Cancellara zomaar dezelfde keuze zal maken.
Een regenboogtrui krijgt ook pas echt waarde als de rest van je palmares er ook mag zijn.
Toen Ottenbros nog koerste kwam ik wel eens bij zijn tante en eigenlijk was het een triest verhaal. Later eens een blog over geschreven en paar keer contact met Harm (inmiddels overleden) gehad. Hij had de fiets weer ontdekt nadat hij jaren de fiets echt kotsbeu was..................dat vooral door die trui!
Heb je maar 1 grote koers in je leven gewonnen ben je misschien toch beter uit met een monument. Zeker als dat RVV of PR is. (woon je in Italie natuurlijk MS)
Kies maar:
Als Ottenbros wereldkampioen (1969) of als Peter Post Parijs-Roubaix (1964)
Als Laurent Brochard wereldkampioen (1997) of als Johan van Summeren Parijs-Roubaix (2011)
Als Rudy Dhaenens wereldkampioen (1990) of als Mathew Hayman Parijs-Roubaix (2014)
Zelf zou ik beslist voor PR kiezen als ik verder in m'n carrière geen grote koersen zou winnen. Beetje voor joker rijden met zo'n trui omdat er 150 man beter zijn in koersen waar geen stenen liggen!
Overigens zijn renners die PR vaak gewonnen hebben er graag een inruilen voor een regenboogtrui. De Vlaeminck heeft dat op een bankje (bij Gios voor de deur) in de zon in Italië wel eens tegen mij gezegd.
Ik stel mij voor dat Cancellara zomaar dezelfde keuze zal maken.
Een regenboogtrui krijgt ook pas echt waarde als de rest van je palmares er ook mag zijn.
Toen Ottenbros nog koerste kwam ik wel eens bij zijn tante en eigenlijk was het een triest verhaal. Later eens een blog over geschreven en paar keer contact met Harm (inmiddels overleden) gehad. Hij had de fiets weer ontdekt nadat hij jaren de fiets echt kotsbeu was..................dat vooral door die trui!
Is Gee niet die gast die al 4x de Tour gewonnen heeft? O nee, het is een leuke renner voor de top 10 en links of rechts een rit vanuit de ontsnapping.Klein_Verzet schreef: ↑03 jun 2025 12:55Niks prima. Ik beschuldig niemand ! Waar heb je het over?
O ja. Derek Gee deed er 1:02 en nog wat over. Scheelt weer een minuutje in het jezelf armer rekenen. Daarbij, het was die dag behoorlijk warm, waardoor een kilootje dehydratie zo is opgelopen, evenals een slinkende glycogeenvoorraad, vanwege 165km koers, waarbij de ketonen-kundigheid van Visma buitengewoon goed z'n werk schijnt te doen.
Ik vrees dat je met jouw rekenmethode moet concluderen dat iedere podiumkandidaat aan de doping zit omdat hij minimaal even snel als "de ideale renner" is.
Campagnolo Ultra Dork
als die waarden en berekeningen zijn mooi maar daar zouden ook al de windrichting bij moeten, de staat van de ondergrond en ook het begin van de klim in deze waar de tenoren mooi van de slipstream konden genieten van het peleton. Hoe bereken je de waarden van de bijna de gehele tijd op kop rijdende Carapaz en de in het wiel rijdende Del Toro? Als ze even veel zouden wegen , zelfde grootte hebben zullen ze waarschijnlijk ook dezelfde waarden trappen in theorie terwijl dit in de praktijk niet zo zal/kan zijn?Ernie C. schreef: ↑03 jun 2025 15:12Is Gee niet die gast die al 4x de Tour gewonnen heeft? O nee, het is een leuke renner voor de top 10 en links of rechts een rit vanuit de ontsnapping.Klein_Verzet schreef: ↑03 jun 2025 12:55Niks prima. Ik beschuldig niemand ! Waar heb je het over?
Ik vrees dat je met jouw rekenmethode moet concluderen dat iedere podiumkandidaat aan de doping zit omdat hij minimaal even snel als "de ideale renner" is.
Houdt die berekening ook rekening met de boost die een ontketende renner die de zege ruikt krijgt tegen de negatieve energie die de renner die de zege dreigt te ontglippen?
Yates anno 2019 reed trouwens minuten en minuten trager op de Finestre dan diezelfde Yates 2025 met wschlk hetzelfde gewicht.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
- Forum-lid HC
Dat wilde ik net gaan zeggen, dat kan nogal schelen.
Tempratuur en vergeet niet het eten van tegenwoordig, dat scheelt zeker in die laatste uren ongeveer net zoveel als epo in de oude tijd.
Tempratuur en vergeet niet het eten van tegenwoordig, dat scheelt zeker in die laatste uren ongeveer net zoveel als epo in de oude tijd.
-
- Forum-lid
Ik heb mijn woorden zorgvuldig gekozen en de term "Perfecte Renner," die jij verwart met "de ideale renner" bewust vermeden, want er zit een hemelsbreed verschil tussen Simon Yates die amper 58kg weegt en de Perfecte Renner die ik een gewicht toedicht van 74kg. Zou de Perfecte Renner partij moeten geven op de Finestre tegen Simon Yates dan was hij tussen de 3 en 4 minuten sneller boven, om je een idee te geven welk verschil dat maakt.
Dit is wat ik schreef:
Leg ik zijn inspanning langs de lat van de menselijke limiet (FTP 6,4w/kg en vermogenscurve volgens Riegel) dan zat hij na 20 dagen afmatting op bijna 99%. Geen Nederlander, geen Brit, noch Sloveen heeft ooit beter gedaan gedurende een uur op zo'n moment in een grote ronde!!
Het is heel simpel hij had de benen niet hij kon de spelde prikken in het begin ook al niet pareren. Moest harken om aan te sluiten.wasbeer2006 schreef: ↑03 jun 2025 20:50 Dat wilde ik net gaan zeggen, dat kan nogal schelen.