Kuiper Trading
Ik wil wel even helpen hier:
Ik heb van Kuiper Trading te horen gekregen dat de ACC50 en FCC50 qua rijeigenschappen niet veel verschillen (ACC50 is ietsje zwaarder).
Verschil zit 'm in het remmen. Bij nat weer kan je beter de ACC50 met alu remrand hebben, want full carbon remt wat minder in natte condities.
Verder is voordeel van ACC50 dat je geen remblokken hoeft te wisselen als je een andere alu wielset steekt.
Ook krijg ik de indruk dat de ACC50 wat duurzamer is dan de FCC50, met name vanwege de alu remrand, anderzijds lees ik nergens ervaringen dat iemand reeds z'n FCC50 remranden versleten zijn.
Andere verschillen zijn meer subjectief, zoals looks, gevoel, etc.
Ik heb van Kuiper Trading te horen gekregen dat de ACC50 en FCC50 qua rijeigenschappen niet veel verschillen (ACC50 is ietsje zwaarder).
Verschil zit 'm in het remmen. Bij nat weer kan je beter de ACC50 met alu remrand hebben, want full carbon remt wat minder in natte condities.
Verder is voordeel van ACC50 dat je geen remblokken hoeft te wisselen als je een andere alu wielset steekt.
Ook krijg ik de indruk dat de ACC50 wat duurzamer is dan de FCC50, met name vanwege de alu remrand, anderzijds lees ik nergens ervaringen dat iemand reeds z'n FCC50 remranden versleten zijn.
Andere verschillen zijn meer subjectief, zoals looks, gevoel, etc.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006
Op advies van Peter toch nog maar eens het gehele forum doorgelezen. Had juist bewust gekozen om niet helemaal vooraan te beginnen, omdat ik het idee had dat de eerste berichten nu mogelijk al achterhaald zouden zijn (ruim 2 jaar later).
Ben nu wel overtuigd om voor de FCC50 te gaan. Het 'mindere' remmen met carbon velgen schrikt me niet meer af. Op een hele natte dag zal ik niet heel snel vertrekken voor een rit. Onderweg kan het je natuurlijk altijd overkomen dat het ineens slechts weer wordt, net als tijdens een koers. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik ben nu een jaar of 4 echt intensief aan het fietsen en ben nog niet zo thuis in alle begrippen, vooral omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Zo lees ik steeds iets over velglint. Kan iemand me misschien vertellen hoe dat werkt en waar het voor dient?
En hoe werkt het precies met de banden bij de FCC50. Is dat gewoon een binnenband en een buitenband? In het forum staan wel enkele merken genoemd. Zijn er nog meer buitenbanden geschikt.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ben nu wel overtuigd om voor de FCC50 te gaan. Het 'mindere' remmen met carbon velgen schrikt me niet meer af. Op een hele natte dag zal ik niet heel snel vertrekken voor een rit. Onderweg kan het je natuurlijk altijd overkomen dat het ineens slechts weer wordt, net als tijdens een koers. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik ben nu een jaar of 4 echt intensief aan het fietsen en ben nog niet zo thuis in alle begrippen, vooral omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Zo lees ik steeds iets over velglint. Kan iemand me misschien vertellen hoe dat werkt en waar het voor dient?
En hoe werkt het precies met de banden bij de FCC50. Is dat gewoon een binnenband en een buitenband? In het forum staan wel enkele merken genoemd. Zijn er nog meer buitenbanden geschikt.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg
Wat korte antwoorden op je vragen:
De FCC is een set voor draadbanden (vaste vorm) of vouwbanden (opvouwbaar), waarbij je zowel een binnenband als buitenband dient te monteren. In principe dient een normale buitenband voor een 28 inch racewiel gewoon op deze set te passen. Denk voor je binnenbanden wel aan een lang ventiel, gezien de velghoogte.
Om de spaken in een wiel voor draadbanden te kunnen monteren zijn in de velg gaten geboord voor de nippels. Om te voorkomen dat je binnenband in deze gaten kruipt (en knel komt te zitten / lek raakt) dien je een velglint te monteren. Er zal op dit forum vast wel e.e.a. geschreven zijn over het monteren van een velglint. Succes met je zoektocht en veel plezier met de wielen
De FCC is een set voor draadbanden (vaste vorm) of vouwbanden (opvouwbaar), waarbij je zowel een binnenband als buitenband dient te monteren. In principe dient een normale buitenband voor een 28 inch racewiel gewoon op deze set te passen. Denk voor je binnenbanden wel aan een lang ventiel, gezien de velghoogte.
Om de spaken in een wiel voor draadbanden te kunnen monteren zijn in de velg gaten geboord voor de nippels. Om te voorkomen dat je binnenband in deze gaten kruipt (en knel komt te zitten / lek raakt) dien je een velglint te monteren. Er zal op dit forum vast wel e.e.a. geschreven zijn over het monteren van een velglint. Succes met je zoektocht en veel plezier met de wielen
@Patrick, persoonlijk vind ik het een goede keuze die je gemaakt hebt.
En regen en carbon, ach, zo erg is het nou ook weer niet, het remt minder, maar als je dit in je achterhoofd houdt is er niets aan de hand. Je moet alleen niet de Cauberg vol gas naar beneden gaan. Maar dat doe je zo-wie-zo niet met regen. Dus eigenlijk is het geen probleem.
Hou wel rekening mee dat een alu remrand langer mee gaat dan een carbon. Maar ook dat is relatief. Ergo, voor ons "prutsers" is bijna alles goed En moet je kopen wat je mooi vindt en waar je, je goed bij voelt
Sucs6 met de wielen....
Groet,
Peter
En regen en carbon, ach, zo erg is het nou ook weer niet, het remt minder, maar als je dit in je achterhoofd houdt is er niets aan de hand. Je moet alleen niet de Cauberg vol gas naar beneden gaan. Maar dat doe je zo-wie-zo niet met regen. Dus eigenlijk is het geen probleem.
Hou wel rekening mee dat een alu remrand langer mee gaat dan een carbon. Maar ook dat is relatief. Ergo, voor ons "prutsers" is bijna alles goed En moet je kopen wat je mooi vindt en waar je, je goed bij voelt
Sucs6 met de wielen....
Groet,
Peter
Zijn er hier nog mensen met recente ervaringen met de FCC50? En dan bedoel ik met name de stijfheid, de naven (duurzaamheid en lagers vervangbaar?) en het invreten van de Shimano body. Ik weeg zelf 65 kilo, dus mag ik denk ik wel aannemen dat de wielen voldoende stijf zijn? Ik ben wel van plan er wedstrijden mee te rijden, dus ook de snelle rondjes om de kerk op de slechte klinkerwegen waar veel hard moet worden aangezet.
Verder ben ik benieuwd naar wat het beste velglint is wat je kunt gebruiken voor deze wielen. Ik zou er namelijk GP 4000S bandjes op willen leggen, maar las in dit topic dat deze heel moeilijk om de FCC50 gaan. Iemand had volgens mij wel goede ervaringen met het dunne BBB plaklint. Is er nog betere of is deze gewoon al goed?
En ik vroeg mij af welke remblokken je het beste kunt gebruiken. Ik heb in dit topic verschillende merken voorbij zien komen, zoals swisstop, koolstop en BBB. Welke remmen het best en zijn het minst schadelijk voor de velgen (en bovendien welke piepen niet)?
BVD!
Verder ben ik benieuwd naar wat het beste velglint is wat je kunt gebruiken voor deze wielen. Ik zou er namelijk GP 4000S bandjes op willen leggen, maar las in dit topic dat deze heel moeilijk om de FCC50 gaan. Iemand had volgens mij wel goede ervaringen met het dunne BBB plaklint. Is er nog betere of is deze gewoon al goed?
En ik vroeg mij af welke remblokken je het beste kunt gebruiken. Ik heb in dit topic verschillende merken voorbij zien komen, zoals swisstop, koolstop en BBB. Welke remmen het best en zijn het minst schadelijk voor de velgen (en bovendien welke piepen niet)?
BVD!
danny1407 schreef:Zuinig remmen dan gedurende de levensduur van je velgjes.....
![]()
Nieuwe remblokken zijn gewoon te verkrijgen
De koolstop blokken raadt ik af op deze velg.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
-
wilcoelskamp
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik las over Swisstop Yellow King ervaringen, erg zachte blokken. Ik heb deze ook maar aangeschaft voor de FCC's
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
-
wilcoelskamp
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Een eerdere zoekpoging gaf me dit als antwoord;
LightweightsQuoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 01 Augustus 2006 ...
Overigens geloof ik niet dat de Swisstop-LW blokjes speciaal ontwikkeld zijn voor Lightweight. Voor zover ik weet, heeft CarbonSports verschillende bestaande blokjes getest met hun velgen, en geconcludeerd dat de Swisstop's het best voldeden. Vervolgens hebben ze Swisstop gevraagd om hen de blokjes te leveren met het LW logo.
Klopt. De "Lightweight" remblokjes zijn identiek aan de gele Yellow King Swissstop pads, met dat verschil dat Swissstop voor een andere kleur en het LW logo gezorgd heeft.... en dat ze nogal wat duurder zijn! Dus weinig reden om speciaal voor de LW versie te gaan. Hetzelfde geldt voor de "Lightweight by CarbonSports" tubes: gewoon Conti Competition 22 tubes met een LW logo en een hogere prijs.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
-
wilcoelskamp
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Reactie van Swissstop zelf;
The Lightweight pads are based on our YK compound and can be used on Lightweight carbon wheels, no problem. The only thing is that the yellow pads can leave little yellow stripes on the rims who can be removed with aceton.
I hope you understand that we cant tell you more details about our compounds. The one thing I can tell you that the Lightweight pads are based on our YK pads. Maybe you can check with Lightweight if the recommend also our YK with their carbon wheels / rims
The Lightweight pads are based on our YK compound and can be used on Lightweight carbon wheels, no problem. The only thing is that the yellow pads can leave little yellow stripes on the rims who can be removed with aceton.
I hope you understand that we cant tell you more details about our compounds. The one thing I can tell you that the Lightweight pads are based on our YK pads. Maybe you can check with Lightweight if the recommend also our YK with their carbon wheels / rims
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
