Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2024 10:02

Je hoeft niet perse tubeless te rijden. Je kunt er ook gewoon een binnenband in doen.
Mijn wielrenfiets heeft ook tubeless velgen maar ik fiets met binnenbanden.

En remschijven zijn niet moeilijker of makkelijker dan velgremmen.
Een wiel uit je fiets halen is met schijven bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 10:21

En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 10:26

Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
Waar moet hij op letten dan? Dat de schijf aan de goede kant zit? 😅

joevente
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 21 jan 2024 10:35

Thanzie schreef: 21 jan 2024 00:15
joevente schreef: 20 jan 2024 20:53 Vandaag eens gaan kijken naar de Giant stockverkoop in een lokale winkel. Daar heb ik een Defy Advanced Pro 2 (2022) aangeschaft voor €2119, het is hetzelfde model als op de link hieronder maar er staat een Dura Ace crank op gemonteerd ipv Ultegra. Ik ben een beginner maar had wat opzoekwerk gedaan en het leek me een goede deal. Schijfremmen en vooral tubeless banden zijn wel niet zo onderhoudsvriendelijk, zeker voor een beginner maar we zien wel.
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... tegra-2022
Goede aankoop lijkt me, veel rijplezier gewenst! Maar wat voor onderhoud verwacht je bij schijfremmen en tubeless? Er zijn veel filmpjes online te vinden om alles goed te onderhouden en/of die slijtageonderdelen te vervangen. Dont worry :winkthumb:
Mij lijkt het dat je wat voorzichtiger moet zijn bij het schoonmaken van een fiets met remschijven en dat deze wel eens kunnen piepen. Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 10:41

NuitKor schreef: 21 jan 2024 10:26
Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
Waar moet hij op letten dan? Dat de schijf aan de goede kant zit? 😅
Even gevraagd: dat je met het achterwiel bezig bent de ketting op de juiste tandwielen te krijgen en gelijkertijd de remschijf goed tussen de remklauwen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2024 10:44

Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
Ja, mijn mtb gaat regelmatig in de auto zonder voorwiel. En ook bij de indoortrainer moet er een wiel uit een fiets want ik heb geen vaste opstelling.
Bij mijn velgrem fiets was de ruimte tussen de blokjes vaak zo klein dat dit niet ging met opgepompte banden en er dus lucht uit de band moest om het wiel erin te krijgen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3592
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 jan 2024 10:47

meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 10:48

Jans schreef: 21 jan 2024 10:41
NuitKor schreef: 21 jan 2024 10:26
Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
Waar moet hij op letten dan? Dat de schijf aan de goede kant zit? 😅
Even gevraagd: dat je met het achterwiel bezig bent de ketting op de juiste tandwielen te krijgen en gelijkertijd de remschijf goed tussen de remklauwen.
Oké, ja dat is na 2x doen onder de knie.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 21 jan 2024 10:52

Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken
Voor mij wegen de voordelen van tubeless niet op tegen de nadelen. Rij met Schwalbe One banden en misschien kost het even iets meer moeite met het erop leggen. Maar om nou te zeggen dat het zo veel lastiger is dan met gewone banden. En om de paar maanden wat sealant bijvullen is echt een klusje van niks. Ventielkern eruit sealant erin kern terug en klaar. Alle 4 de fietsen zijn inmiddels tubeless en ik ga niet meer terug. Heb de afgelopen 2 jaar niet meer lek gereden, daarnaast minder gewicht en rolweerstand.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 10:53

pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
Maar dan toch, gaat het bij mijn velgremmen makkelijker.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2024 10:56

Zolang je niet meer dan 2 kransjes ernaast zit gaat je wiel er gewoon goed in.
Dat probleem heb je namelijk ook bij velgremmen.
Het is niet te vergelijken met het in elkaar zetten van een Zwitsers uurwerk. Dat komt wel secuur.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 11:06

pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
De volgende? fiets zal vast met schijfremmen worden, maar dat zal niet versneld worden omdat ik schijfremmen wil.

Plaats reactie