Je hoeft niet perse tubeless te rijden. Je kunt er ook gewoon een binnenband in doen.
Mijn wielrenfiets heeft ook tubeless velgen maar ik fiets met binnenbanden.
En remschijven zijn niet moeilijker of makkelijker dan velgremmen.
Een wiel uit je fiets halen is met schijven bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger.
Giant
Mij lijkt het dat je wat voorzichtiger moet zijn bij het schoonmaken van een fiets met remschijven en dat deze wel eens kunnen piepen. Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken.Thanzie schreef: ↑21 jan 2024 00:15Goede aankoop lijkt me, veel rijplezier gewenst! Maar wat voor onderhoud verwacht je bij schijfremmen en tubeless? Er zijn veel filmpjes online te vinden om alles goed te onderhouden en/of die slijtageonderdelen te vervangen. Dont worryjoevente schreef: ↑20 jan 2024 20:53 Vandaag eens gaan kijken naar de Giant stockverkoop in een lokale winkel. Daar heb ik een Defy Advanced Pro 2 (2022) aangeschaft voor €2119, het is hetzelfde model als op de link hieronder maar er staat een Dura Ace crank op gemonteerd ipv Ultegra. Ik ben een beginner maar had wat opzoekwerk gedaan en het leek me een goede deal. Schijfremmen en vooral tubeless banden zijn wel niet zo onderhoudsvriendelijk, zeker voor een beginner maar we zien wel.
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy- ... tegra-2022![]()
Ja, mijn mtb gaat regelmatig in de auto zonder voorwiel. En ook bij de indoortrainer moet er een wiel uit een fiets want ik heb geen vaste opstelling.
Bij mijn velgrem fiets was de ruimte tussen de blokjes vaak zo klein dat dit niet ging met opgepompte banden en er dus lucht uit de band moest om het wiel erin te krijgen.
meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.
Niet zijken maar reiden !
Oké, ja dat is na 2x doen onder de knie.
Voor mij wegen de voordelen van tubeless niet op tegen de nadelen. Rij met Schwalbe One banden en misschien kost het even iets meer moeite met het erop leggen. Maar om nou te zeggen dat het zo veel lastiger is dan met gewone banden. En om de paar maanden wat sealant bijvullen is echt een klusje van niks. Ventielkern eruit sealant erin kern terug en klaar. Alle 4 de fietsen zijn inmiddels tubeless en ik ga niet meer terug. Heb de afgelopen 2 jaar niet meer lek gereden, daarnaast minder gewicht en rolweerstand.Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Maar dan toch, gaat het bij mijn velgremmen makkelijker.pino schreef: ↑21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.
De volgende? fiets zal vast met schijfremmen worden, maar dat zal niet versneld worden omdat ik schijfremmen wil.pino schreef: ↑21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.