Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8196
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 sep 2020 00:19

Neen. Mijn opmerking was algemeen. Wat jij persoonlijk hiervan vindt is dus irrelevant binnen mijn betoog. (Zie wat ik schreef)

Sterker nog ik kan me deels goed vinden in je argumentatie. Wat nog niet wil zeggen dat ik het met je eens ben hè ;)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2020 00:37

Gelukkig! (x3 ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37977
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 sep 2020 07:10

Uit het debat van gister toen de cijfers binnen kwamen: "Het aantal besmettingen stijgt flink, maar er kan niet voldoende getest worden. Levensgevaarlijk", zei SP-leider Lilian Marijnissen.

Levensgevaarlijk? Hoezo paniek zaaien? Ja, het aantal besmettingen schiet omhoog en het lijkt mij wijs daar iets aan te doen, maar feitelijk is de impact nu minimaal.
Het aantal slachtoffers is zeer beperkt en staat niet in verhouding tot de persoonlijke en economische gevolgen voor een heel land als je weer naar een lockdown achtige situatie zou gaan.
Die studenten zouden echt wel een beetje beter op mogen letten, maar ik ga straks echt geen extra maatregelen accepteren ivm een corona uitbraak in de groep 20-29jr.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 sep 2020 08:26

Daniël, je gaat geen maatregelen accepteren. Wie of wat moeten dan nog wel maatregelen accepteren? Gewoon ieder voor zich? Maatregelen buiten corona gaan we met zijn allen ook niet meer accepteren? Ik zie de chaos al ontstaan.
Je accepteerde de mondkapjes in Frankrijk toch ook? Ik ook, met tegenzin. Als we met zijn allen toch gewoon, helemaal niet zulke moeilijke maatregelen hadden geaccepteerd, had het volgens mij niet zover hoeven komen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2020 08:31

Dat laatste is natuurlijk een aanname die maar al te graag gemaakt wordt. Objectief gezien is er maar heel weinig bewijs dat de maatregelen betekenisvol geholpen hebben het aantal ernstig zieken tegen te gaan. Laat staan dat helder is welke maatregelen wel iets bijdragen en welke niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 sep 2020 08:46

Als er geen besmettingen meer zouden zijn, een utopie, omdat we ons aan bijv. de anderhalve meter zouden houden, dan zouden er geen ziekenhuisopnamen meer zijn.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8196
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 sep 2020 08:58

53x11 schreef: 17 sep 2020 08:31 Dat laatste is natuurlijk een aanname die maar al te graag gemaakt wordt. Objectief gezien is er maar heel weinig bewijs dat de maatregelen betekenisvol geholpen hebben het aantal ernstig zieken tegen te gaan. Laat staan dat helder is welke maatregelen wel iets bijdragen en welke niet.
Dat is geen aanname maar een wetenschappelijk model wat al jaren regelmatig geoefend wordt door groepen artsen over de hele wereld.
Gelukkig is een daadwerkelijk pandemie niet een experiment waarbij je kunt kijken wat er gebeurt als je geen maatregelen neemt!
Hoewel de toestand in Amerika en Brazilië wellicht een aardig idee geven van hoe het mis kan gaan als je niet of te laat maatregelen neemt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2020 09:46

Een wetenschappelijk model (toevallig dat van London Imperial dat oa vele malen meer doden voorspelde dan dat er gevallen zijn, ook in landen als Zweden?) is geen bewijs.
Enkel een statistisch significante correlatie is geen bewijs.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8196
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 sep 2020 10:41

In Zweden is juist gebleken dat een minimale aanpak niet gewerkt heeft.
Uit de Volkskrant van 3 juni:

Maar het Zweedse sprookje is voorbij. In Zweden vielen veel meer doden dan in andere Scandinavische landen. En de schade kan verder oplopen, doordat de epidemie langzamer uitdooft dan elders. Volgens het European Centre for Disease Prevention and Control data was Zweden de afgelopen week het land waar de meeste doden per hoofd van de bevolking vielen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2020 11:07

Ga je nu zwaar geopinieerde krantenartikels aanvoeren als wetenschappelijk bewijs?

Hier ook een (veel recenter) opinie-stuk, waarin een veel genuanceerder beeld wordt geschetst.

Geen cherry-picking, dit kostte me letterlijk 10 seconden om te vinden via google

Mooiste quote (die veel krachtiger mijn standpunt vertoont dan dat ik tot nu toe zelf heb gedaan:
Wolfgang Münchau van Financial Times schreef:Only a fool would draw strong conclusions from sketchy data.
En als afsluiter:
Wolfgang Münchau van Financial Times schreef:To put it another way, next time we had better make sure that the data justify such actions* beyond reasonable doubt and put policies in place to deal with the consequences. We did not do that the first time.
*COVID19 maatregelen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16346
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 sep 2020 11:11

Ik zie in ieder geval geen uitdovende epidemie in landen met een strenge lockdown...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8196
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 sep 2020 12:19

Italië lijkt het anders toch wat beter te doen dan de andere landen. Ik begrijp dat ook niet goed. Er zit nochtans geen enkele logica in.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gesloten