Tubeless
Is er een speciale truc om een tubeless ventiel goed te monteren? Bij mijn voorwiel blijft die maar lekken. Ik heb al geprobeerd;
-ander ventiel
-andere rubbertjes (rond, rechthoek)
-nieuwe rimtape (3x, 1x door een FM omdat ik er gek van werd).
Wat ik ook die, bij het ventiel (waar die uit de velg komt) blijft een klein lek. Soms miniscuul of even weg, maar 1x pompen en daar is ie weer.
Raar genoeg ging achter in 1x goed en heb ik nooit last gehad.
Iemand tips?
-ander ventiel
Wat ik ook die, bij het ventiel (waar die uit de velg komt) blijft een klein lek. Soms miniscuul of even weg, maar 1x pompen en daar is ie weer.
Iemand tips?
Druppeltje siliconenkit tussen doen?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Of gewoon even schudden met de vloeistof op die plaats.
en normaal vastdraaien niet extreem hard, dat helpt namelijk niet
Vastdraaien beetje bewegen en dan weer ietsje vaster, dat zou goed moeten zijn.
Maar de vorige twee tips kunnen ook prima
en normaal vastdraaien niet extreem hard, dat helpt namelijk niet
Vastdraaien beetje bewegen en dan weer ietsje vaster, dat zou goed moeten zijn.
Maar de vorige twee tips kunnen ook prima
Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat er een lek bij het ventiel is maar wel dat er op die plaats lucht uit de velg komt dat ergens onder de tape geraakt. (De spaakgaten sluiten meestal luchtdicht af omdat daar zoveel kracht op staat.)
Ik ben het niet met Wasbeer2006 eens wat het vastzetten van ventielen betreft, die mogen best goed vaststaan, al is het maar omdat het kloksgewijze draaimoment dat je gebruikt om de ventielkern vast te zetten en om het ventiel dicht te doen, de neiging heeft om het ventiel in zijn geheel los te draaien. Daarom ben ik fan van de ventielen van Schwalbe, die kan je met een inbus in de voet vastzetten.
Ik leef in ieder geval met je mee want ik heb ook lang met lekkende ventielen geworsteld.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
@abdr, je mag ze best vast draaien, maar steeds vaster omdat het lekt heeft vaak geen zin en daar maak je het ventiel mee stuk.
Nu is het op papier natuurlijk lastig bepalen wat iemand vast vind. Maar doe het iig met de hand en geen tang.
Het verhaal van lucht onder je tape, met de huidige wat bredere velgen heb je het tape dan wel heel beroerd geplakt.
Ik heb het nog nooit meegemaakt en ook bv nooit iets van vloeistof onder mijn tape gehad.
Nu is het op papier natuurlijk lastig bepalen wat iemand vast vind. Maar doe het iig met de hand en geen tang.
Het verhaal van lucht onder je tape, met de huidige wat bredere velgen heb je het tape dan wel heel beroerd geplakt.
Ik heb het nog nooit meegemaakt en ook bv nooit iets van vloeistof onder mijn tape gehad.
Laatst ook gedoe gehad met rimtape die door de FM gemonteerd was. Daar doen ze het ventielgat doorsmelten met een soldeerboutje. Voorwiel bleef echter op het ventiel lekken.jbams schreef: ↑20 apr 2023 15:59 Is er een speciale truc om een tubeless ventiel goed te monteren? Bij mijn voorwiel blijft die maar lekken. Ik heb al geprobeerd;
-ander ventiel
Iemand tips?
Nieuw tape geplakt. Ventielgat kruiselings kleine insnede gemaakt en met dunne ronde vijl en tape op de rand van het ventielgat afgevijld. Mooie haakse overgang op het velgbed, rubber "stop" van ventiel sluit mooi aan en lekt niet meer.
Dogma F
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Uiteraard, dat is ook wel handig even na te gaan.
Als je velg zich kan vullen met lucht zou die ook nog kunnen exploderen.
Ging mij erom dat je meestal het idee hebt als iets lekt of kraakt het harder te gaan aandraaien en dat is vaak geen oplossing.
- thestudent
- Forum-lid HC
Hmm vandaag een 25mm 5000 TL vervangen door een 25mm 5000S TR. Maar die band is een stuk maller en komt op 24.65mm uit op een 20mm binnenbreedte velg. De 5000TL komt op bijna 25.7 oid. De nieuwe TR is een volle mm smaller dus, je kan t ook makkelijk zien zonder te meten.
Weet iemand wat de breedte van de nieuwe 28mm variant is op een 20binnenbreedte velg.
Weet iemand wat de breedte van de nieuwe 28mm variant is op een 20binnenbreedte velg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!