Kiekeboe schreef: ↑11 apr 2023 15:13
Dat het niet moeilijk is met modern materiaal om de boel tubeless te maken wil ik geloven.
Maar de schrik zit erin wat te doen, als je op 50km van je deur lek rijdt.
Je moet blijkbaar altijd een binnenbandje meehebben voor in geval van.
Vertrouwen op de melk, die het gat niet wil dichten?
Dan die pluggen als backup?
Dan de band die niet meer tegen de velg aandrukt, waardoor je met een pomp de band niet meer op spanning krijgt?
Met een bommetje misschien wel?
Ok, dan maar het binnenbandje erin steken.
Ik overdrijf misschien nu, maar zijn allemaal scenario's die kunnen gebeuren blijkbaar.
Ja, je kan het ook zo zien: binnenbandje steken is exact hetzelfde wat je wanneer je met binnen banden lek rijdt altijd al moet doen. Met tubeless zijn er gewoon wat scenario's voor dit uiterste geval:
- Sealant dicht het lek en je ziet eventueel bij thuiskomst aan wat spetters dat je lek gereden hebt (maar vaak ook helemaal niet).
- Gaatje blijft een beetje lekken, gevoel van langzame leegloper, plugje, klaar.
- Band niet meer tegen de band drukken is al een uiterste stap die pas mogelijk is wanneer alle lucht uit de band is, ik zou dan niet meer moeilijk doen en dat is het moment dat ik een binnenbandje zou steken.
Stap 3 heb ik in zo'n 4 jaar tubeless rijden pas een keer gehad en toen had ik mijn hele velg kapot gereden op een steen in de berm nadat ik moest uitwijken voor een auto die de binnenbocht nam. Dus dat kan je niet aan tubeless wijten, ik mocht sowieso blij zijn dat ik op deze manier nog (hobbelend) thuis kon komen.