Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 11 apr 2023 13:34

Afgelopen weekend toevallig echt lek gehad, wat tegenwoordig een zeldzaamheid is. Was, dankzij de sealant, meer een leegloper en uiteindelijk makkelijk gefixed met een dynaplug. Bij thuiskomst een beetje nieuwe sealant door het ventiel en het is weer gefixed zonder het wiel uit de fiets te hebben gehad.

Tel daarbij op de betere rij eigenschappen en de keren dat je niet eens merkt dat je lek rijdt... Ik wil niet meer terug hoor, zodra je er wat handigheid in hebt en inderdaad met moderne velgen etc is er geen kunst aan.

@adbr, dat is inderdaad een vervelende ervaring, maar die velgen lijken dan ook inderdaad niet aan de moderne ERTRO standaarden te voldoen, want dat stelt eisen aan de breedte van de shoulders. Ik zou daar inderdaad ook op letten maar bij de meeste moderne velgen is dit volgens mij geen probleem en gaat wel/of niet tubeless ready label van de fabrikant meer om het af-fabriek installeren van tubeless tape. Maarja ik geef ook geen garanties natuurlijk dus inderdaad moet iedereen voor zichzelf bepalen waar hij/zij zich goed bij voelt. ;)

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 apr 2023 15:04

abdr schreef: 11 apr 2023 12:19 Bij een niet-tubeless compatibele velg denk ik aan zoiets:
mavic a319.jpg
En ja, ik heb op zo'n velg proberen een band tubeless te leggen, en nee dat ging niet.
Moet geen probleem zijn om zo'n soort velg tubeless te maken. Ik heb zelfs de Mavic Aksium tubeless gereden, die hebben een vergelijkbaar profiel en zonder een probleem, dus . . . . .
Aksium.jpg
Aksium.jpg (11.88 KiB) 1117 keer bekeken
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 apr 2023 15:13

Dat het niet moeilijk is met modern materiaal om de boel tubeless te maken wil ik geloven.
Maar de schrik zit erin wat te doen, als je op 50km van je deur lek rijdt.
Je moet blijkbaar altijd een binnenbandje meehebben voor in geval van.
Vertrouwen op de melk, die het gat niet wil dichten?
Dan die pluggen als backup?
Dan de band die niet meer tegen de velg aandrukt, waardoor je met een pomp de band niet meer op spanning krijgt?
Met een bommetje misschien wel?
Ok, dan maar het binnenbandje erin steken.
Ik overdrijf misschien nu, maar zijn allemaal scenario's die kunnen gebeuren blijkbaar.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 11 apr 2023 15:24

Zo kan ik ook nogal wat scenario's bedenken die je met een binnenbandje kunnen overkomen.
Courir c'est mourir un peu

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 11 apr 2023 15:30

Kiekeboe schreef: 11 apr 2023 15:13 Dat het niet moeilijk is met modern materiaal om de boel tubeless te maken wil ik geloven.
Maar de schrik zit erin wat te doen, als je op 50km van je deur lek rijdt.
Je moet blijkbaar altijd een binnenbandje meehebben voor in geval van.
Vertrouwen op de melk, die het gat niet wil dichten?
Dan die pluggen als backup?
Dan de band die niet meer tegen de velg aandrukt, waardoor je met een pomp de band niet meer op spanning krijgt?
Met een bommetje misschien wel?
Ok, dan maar het binnenbandje erin steken.
Ik overdrijf misschien nu, maar zijn allemaal scenario's die kunnen gebeuren blijkbaar.
Ja, je kan het ook zo zien: binnenbandje steken is exact hetzelfde wat je wanneer je met binnen banden lek rijdt altijd al moet doen. Met tubeless zijn er gewoon wat scenario's voor dit uiterste geval:

- Sealant dicht het lek en je ziet eventueel bij thuiskomst aan wat spetters dat je lek gereden hebt (maar vaak ook helemaal niet).
- Gaatje blijft een beetje lekken, gevoel van langzame leegloper, plugje, klaar.
- Band niet meer tegen de band drukken is al een uiterste stap die pas mogelijk is wanneer alle lucht uit de band is, ik zou dan niet meer moeilijk doen en dat is het moment dat ik een binnenbandje zou steken.

Stap 3 heb ik in zo'n 4 jaar tubeless rijden pas een keer gehad en toen had ik mijn hele velg kapot gereden op een steen in de berm nadat ik moest uitwijken voor een auto die de binnenbocht nam. Dus dat kan je niet aan tubeless wijten, ik mocht sowieso blij zijn dat ik op deze manier nog (hobbelend) thuis kon komen.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 apr 2023 15:40

Misschien moet ik het toch maar eens proberen dan ;)
Welke ventielen raden jullie aan? Op velgen van 50mm, moeten er dan 60mm tubeless valves gemonteerd worden.
Dacht ergens gelezen te hebben dat Muc-Off ventieltjes niet slecht zijn.

Chefske
Forum-lid

Chefske 11 apr 2023 15:59

@Kiekeboe ik zou ze nog iets langer nemen zodat je de pompkop van je fietspomp er ook volledig op krijgt. Waar je bij binnenbanden misschien geen ringetje aan de buitenkant van de velg monteert om het ventiel te fixeren, is dit bij Tubeless ventielen wel noodzakelijk: vaak zit hier nog een rubbertje onder en is het ringetje wat dikker/sterker om het goed luchtdicht te houden.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 apr 2023 16:32

@chefske, ok, Muc-Off heeft blijkbaar ook ventielen van 80mm, misschien beter deze dan gebruiken ipv de 60mm.
Zal sowiezo nog niet voor direct zijn, aangezien er nieuwe 5000's opliggen, de gewone versie. Deze zal ik eerst oprijden. Alvorens tubeless ready buitenbanden te kopen.

derxx
Forum-lid

derxx 12 apr 2023 11:58

Voor mij is het vooral een comfort dingetje. Ik ben een zwaardere rijder, en rij dus normaal met biba tussen de 6 en 7 bar. Voor de meeste wegen is dit prima te doen, maar als het wegdek slechter wordt dan zit je ook meteen te stuiteren als een gek. Ik heb op m'n gravel fiets met tubeless gravel banden het comfort van lage druk rijden ervaren, en wil dat ook op m'n normale fiets proberen. Werkt het niet, prima, maar dan heb ik het iig geprobeerd. De banden en vloeistof heb ik liggen, ik hoef alleen tape en ventielen te kopen. Voor die paar euro is het een no-brainer, en weinig weggegooid geld uiteindelijk. En de ventielen zou ik ook nog prima voor m'n gravel fiets kunnen gebruiken mocht het niet werken.
Het idee is om tubeless ergens tussen de 4 en 5 bar te gaan rijden, wat een hele hoop zou moeten schelen kwa demping. Samen met een carbon zadelpen (wat ook weer iets zou moeten schelen :) ) zou het voor de >150km ritten zeker prettiger zijn.
Afbeelding

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 12 apr 2023 16:40

Christine schreef: 10 apr 2023 16:32 De sealant was niet meer zo goed, dat zag ik pas toen het in de band zat en er drab onderin de fles bleef zitten. Maar ik ben wel tevreden over tubeless banden, nu, ondanks mijn gesputter hier op het forum toen ik ze voor het eerst had.
Ik heb nieuwe sealant in de achterband gedaan, na hem eerst van de velg te hebben gehaald en zowel velg als band te hebben schoongemaakt. Hij lijkt nu wel hard te blijven. In de voorband heb ik gewoon wat sealant erbij gedaan, die bleef al wel goed.

Het is allemaal wat gepruts en gedoe, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden over tubeless. In het begin moet je de banden wel eens wat bijpompen, maar na verloop van tijd blijven ze aardig hard. Over lek rijden kan ik weinig zeggen, dat deed ik met vouwbanden ook al niet. Vroeger met tuubs wel om de haverklap.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 12 apr 2023 17:06

Had laatst mijn tubeless band (Michelin) gerepareerd met Bison Liquid Rubber. Leek ok te zijn. Maar tijdens de eerstvolgende rit dus toch weer lek (thuis pas gemerkt, valt niet genoeg op als je 1-2 bar verliest blijkbaar). Band eraf, bleek hetzelfde gat te zijn, de Bison Liquid rubber klodder lag los in de band (en was nog steeds enigzins flexibel). Vraag me af waarom die niet goed gehecht had aan de binnenkant van de band, of dat de vloeistof (Dynamics Barkeeper) er iets mee van doen had ?????
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

pino
Forum-lid HC

pino 12 apr 2023 17:07

Ik mis de nodige paginas over sterretjes als toevoeging aan de sealant. (Tientallen paginas op mtbr.com )
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie