Snow schreef:
Dat is inderdaad mijn punt Scepticus. Ten tweede is er het feit dat die grens arbitrair is. Als ik me goed herinner was de grens bij Theunisse anders (niet zeker dus als iemand de precieze limiet van destijds weet....graag. Ik heb het in 1 van mijn boeken gelezen maar welke

.
Ik weet wel zeker dat de grens is opgetrokken in de loop der jaren.
Zoals ik zei, een fout kan altijd gemaakt worden. De 2 andere waarden liggen zeer dicht bij elkaar en overschrijden nog de door WADA opgelegde grens.
Die grens is arbitrair ja, de normale ratio is 1:1. Langs de andere kant, vroeger lag de WADA-limiet op 6:1 dacht ik, dit is een paar jaren geleden herschoven naar 4:1. Maar, onderlinge verschillen bestaan altijd, en daarom wordt een volgende test uitgevoerd (IRMS) waarbij bepaald wordt of het echt om synthetisch testosteron gaat. En daar zit naar het schijnt het probleem.
De IRMS wordt gebruikt om de 12C/13C verhouding te controleren. Maar hier worden ook 3 of 4 precursors en metabolieten gecontroleerd.
Wat ik ervan heb gehoord (dus weet niet of het exact is): Bij het staal van Landis overschreed slechts 1 van deze waarden de grens.
Het WADA zegt nu dat 1 overschrijding genoeg is om te spreken van synthetisch testosteron. Landis (ea) zeggen dat alle waarden overschreden moeten worden.
Heel misschien (een wilde gok, niet relevant) gebruikte Landis een nieuw middel. En dat nieuwe middel (+ alcohol?) inhibeert mss een pathway waardoor sommige waarden binnen de grenswaarden blijven?
Ik weet het niet, maar ik kan me wel maar moeilijk voorstellen dat iemand plots met doping zoveel tijd kan terugnemen.