Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2025

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2025 12:43

Overigens heb ik Pedersen meer zien werken dan van Aert deze Giro en toch kunnen weinigen het laten nog even een steek uit te delen richting Wout en Pedersen veren in z'n reet te steken. Zowel van Aert als Pedersen hebben twee problemen als het op de monumenten aankomt: Pogacar en vd Poel. Verder redelijk vergelijkbare renners, zelfde generatie en Wout heeft duidelijk het mooiere Palmares en heeft nuttiger kopwerk gedaan.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 01 jun 2025 13:03

Yates kreeg een brommer en Del Toro had Majka. Dat is het verschil. UAE weigerde in de aanloop naar de Finestre kopwerk te verrichten en dacht een gratis lunch te krijgen. De grijns van Majka verried een domheid die de hele ploeg lamlegde. De kopgroep met Van Aert bedroeg aan de voet van de alles beslissende klim van deze Giro meer dan 10 minuten. Genoeg voor Van Aert om te overleven. En dus had UAE dit gevaar moeten onderkennen: als Simon Yates alleen over de top zou geraken, al was het maar met een handvol seconden dan zou het roze in gevaar zijn. Gianetti en consorten staarde zich echter blind op Carapaz, die met zijn ploeg de meubelen nog probeerde te redden door het gat naar de kopgroep te verkleinen, maar brommer Asgreen leek er weinig zin (meer) in te hebben. De voorsprong slonk niet.
Dus moest Carapaz de hele klim driest in de aanval, waar het hem niet lukte om Del Toro van zich af te schudden. Simon Yates leek de Giro bij de eerste meters van de Finestre alweer uit zijn hoofd gezet te hebben door lafjes in het wiel van Gee plaats te nemen. Tot hij wakker schoot, en in een ruk naar de vechtende Zuid-Amerikaanse honden demarreerde. Even op adem komen en hoppa, de ene na de andere aanval volgde. De Brit was ontketend. Uiteindelijk bereikt hij (tegen alle verwachtingen in) alleen de top met een voorsprong van 1min42sec. Virtueel roze !

"Waar is Wout? Waar is Wout?" vroeg het duo Jeroen & Karsten zich hardop af. "De regie zou hem toch niet gemist hebben?" Na het technische eerste deel van de afdaling verscheen Wout als een rijzige reddingsboei in woeste zee. Afijn, de rest is geschiedenis. Waarbij de prachtige snikken van Simon Yates als een serenade van Amore Infinito klonk.

O ja, de cijfers:
@ammattipyoraily
⚡️ Derek Gee on Colle delle Finestre
paved — 33:23 | 430 W | +0:53 on S.Yates
unpaved — 28:45 | 380 W | +1:46
total — 1:02:08 | 407 W | +2:39

[Gee 71kg]

COLLE DELLE FINESTRE (paved 10.65 km, 9.13 %, 972 m)
S.Yates
32:30, 19.66 Kph, VAM 1794 m/h, 6.28 W/kg
Gee, Carapaz, del Toro
33:23, 19.14 Kph, VAM 1747 m/h, 6.09 W/kg
Harper. Verre
35:45, 17.87 Kph, VAM 1631 m/h, 5.64 W/kg
"65 kg", "50 % drafting"

Simon Yates
∘ 59:29 (new record time of Finestre)
∘ 18.66 Kph
∘ VAM 1709 m/h
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2025 14:35

Ernie C. schreef: 01 jun 2025 12:33 Van Aert zat er en niemand van EF en UAE. Geen tactische meesterzet, maar ze waren die twee wel te slim af en het is meesterlijk uitgevoerd door Yates en van Aert. Zonder de uitvoering is geen enkel tactisch plan meesterlijk (of zelfs maar een klein beetje zinvol).
Ernie, met volgens mij nog 166km te gaan ontstonden de eerste groepjes die samensmelte tot 1 aardig grote groep.Ze hebben 3x niemand mee gestuurd EF en UAE.In mijn ogen ploegleiding zitten slapen tijdens de voorbespreking en tijdens de koers. del Toro is nog niet zo ver als een Pogacar om proberen solo naar Yates te rijden in een poging alles of niets. Kijker heeft in ieder geval genoten van deze etappe.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 01 jun 2025 14:48

Inderdaad echt genoten van deze bizarre ontknoping, vooral ook met in gedachten nog die rit waar Froome er als een dolle vandoor “pufde” en Yates op een half uur reed op diezelfde klim.

Maar..: hoe kan het dat UAE deze kans laat lopen?! Echt onbegrijpelijk hoor. Als het Movistar was dan kon ik het nog begrijpen door er niets van te begrijpen.
Maar dit is het team wat de strategie voor tourwinst gaat uitstippelen toch?

Moest ik van del Toro zijn dan wist ik het wel -> heel snel een andere ploeg zoeken!!
Adversity is the Catalyst of Change

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 jun 2025 14:58

Nouja dat is was ik zo vaak zeg. Ploegen tactiek is zwaar overrated.
Als hij gewoon mee had gegaan en/of had gekund wint ie gewoon de giro.

Maar zelf deed ie ook niet heel veel, ik heb dat "niet" rijden nooit gesnapt, dan win je ook nooit. Dat klinkt als een open deur met kennelijk niet in het wielrennen. Maar dit is wel een tik boven op de neus bij UAE en geeft moraal bij Visma.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jun 2025 16:01

Dubbeldekker schreef: 01 jun 2025 14:48
Maar dit is het team wat de strategie voor tourwinst gaat uitstippelen toch?
Die strategie kan een blind paard bedenken. Pogi in normale vorm pareert alles gewoon zelf.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

el_loco
Forum-lid

el_loco 01 jun 2025 16:02

Met Pogacar heb je eigenlijk nooit tactiek nodig want die is te goed. Heel raar dat ze de Giro zo `weggeven`, of in ieder geval niet tot het gaatje gaan om hem te winnen. Dat EF en UAE vAert in de kopgroep laten zonder zelf mannen mee te sturen getuigt eigenlijk van onderschatting, niet zo slim. Maar wel mooi voor Yates, het is hem gegund, hij heeft het niet gestolen en zeker niet kado gekregen!

Orbea
Forum-lid

Orbea 01 jun 2025 16:39

nijkie schreef: 01 jun 2025 14:35
Ernie C. schreef: 01 jun 2025 12:33 Van Aert zat er en niemand van EF en UAE. Geen tactische meesterzet, maar ze waren die twee wel te slim af en het is meesterlijk uitgevoerd door Yates en van Aert. Zonder de uitvoering is geen enkel tactisch plan meesterlijk (of zelfs maar een klein beetje zinvol).
Moet je wel de benen hebben en die had del torro gisteren niet.
Ernie, met volgens mij nog 166km te gaan ontstonden de eerste groepjes die samensmelte tot 1 aardig grote groep.Ze hebben 3x niemand mee gestuurd EF en UAE.In mijn ogen ploegleiding zitten slapen tijdens de voorbespreking en tijdens de koers. del Toro is nog niet zo ver als een Pogacar om proberen solo naar Yates te rijden in een poging alles of niets. Kijker heeft in ieder geval genoten van deze etappe.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 01 jun 2025 18:38

Geen mooiere finish dan in Rome.

pino
Forum-lid HC

pino 01 jun 2025 18:57

Meer dan 3 jaar een bouwput.
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 01 jun 2025 19:00

Ernie C. schreef: 01 jun 2025 12:43 Overigens heb ik Pedersen meer zien werken dan van Aert deze Giro en toch kunnen weinigen het laten nog even een steek uit te delen richting Wout en Pedersen veren in z'n reet te steken. Zowel van Aert als Pedersen hebben twee problemen als het op de monumenten aankomt: Pogacar en vd Poel. Verder redelijk vergelijkbare renners, zelfde generatie en Wout heeft duidelijk het mooiere Palmares en heeft nuttiger kopwerk gedaan.
Pedersen heeft duidelijk een andere persoonlijkheid dan VanAert. Pedersen is er niet vies van te werken maar is geen knecht. Hij heeft een ego en zegt dat ook zelf.
Of VanAert zijn palmares mooier is, dat weet ik nog zo niet. Die regenboogtrui gaat over alles over.
En vooral Pedersen heeft geen VdP complex en weet hoe hij VdP in de sprint de baas kan. Ik had hem dit jaar nog wel eens willen zien meeschuiven zonder lek te vallen.
Dat Wout nuttiger kopwerk gedaan heeft, dat lijkt me logisch. Als knecht zou het vreemd zijn als dat niet zo zou zijn.
Een ander verschil is dat ze nu in het later deel van hun carriere ook verschillend blijken, VanAert heeft de grootste moeite om nog een koers te winnen, terwijl Pedersen nog beter lijkt te worden.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 01 jun 2025 19:02

Hoppa, perfecte trein voor Kooij.

Plaats reactie