BB30 vervanging?
Dat heeft niet lang geduurd.....
Drive side lager loopt enorm zwaar, ruw en blijkt na demontage speling te hebben. Eruit, ontvet en zit nu een SKF mtrx 61806 lager in, geborgd met Loctite 641.
Crankstel draait weer lekker soepel.
Non drive side nog niet vervangen, die loopt soepel en heeft geen speling.
Afwachten maar weer.
Drive side lager loopt enorm zwaar, ruw en blijkt na demontage speling te hebben. Eruit, ontvet en zit nu een SKF mtrx 61806 lager in, geborgd met Loctite 641.
Crankstel draait weer lekker soepel.
Non drive side nog niet vervangen, die loopt soepel en heeft geen speling.
Afwachten maar weer.
Dogma F
Ben benieuwd.Ramon73 schreef: ↑15 feb 2023 19:07 Dat heeft niet lang geduurd.....
Drive side lager loopt enorm zwaar, ruw en blijkt na demontage speling te hebben. Eruit, ontvet en zit nu een SKF mtrx 61806 lager in, geborgd met Loctite 641.
Crankstel draait weer lekker soepel.
Non drive side nog niet vervangen, die loopt soepel en heeft geen speling.
Afwachten maar weer.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik had het lager gewisseld vóór het avondeten, moest crankstel nog monteren. Na het eten de mancave in, hmm, non-drive side loopt toch niet zo lekker als ik dacht. Ook ruw, echter wel soepel.
Toch dat lager ook maar vervangen....over 2 weken ben ik 14 dagen in Engeland (Liverpool/Manchester) voor werk. Gravelbike gaat mee, ga met auto via tunnel. Dan wil ik alles op orde hebben.
Binnenkort balhoofd lagers nog vervangen, dan is alles vernieuwd. Achterwiel pas nog gedaan.
Dogma F
Mooie omgeving ,mijn topstone is kraak vrij nog steeds,ben alleen nog zoekende naar een 83mm BB30 a —— Shimano bracket ivm redelijk versleten voorblad en ga dan een grx 600 monteren.Ramon73 schreef: ↑15 feb 2023 21:27Ik had het lager gewisseld vóór het avondeten, moest crankstel nog monteren. Na het eten de mancave in, hmm, non-drive side loopt toch niet zo lekker als ik dacht. Ook ruw, echter wel soepel.
Toch dat lager ook maar vervangen....over 2 weken ben ik 14 dagen in Engeland (Liverpool/Manchester) voor werk. Gravelbike gaat mee, ga met auto via tunnel. Dan wil ik alles op orde hebben.
Binnenkort balhoofd lagers nog vervangen, dan is alles vernieuwd. Achterwiel pas nog gedaan.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Gelukkig is jouw topstone kraakvrij. Die van mij nu ooknijkie schreef: ↑16 feb 2023 08:31Mooie omgeving ,mijn topstone is kraak vrij nog steeds,ben alleen nog zoekende naar een 83mm BB30 a —— Shimano bracket ivm redelijk versleten voorblad en ga dan een grx 600 monteren.Ramon73 schreef: ↑15 feb 2023 21:27Ik had het lager gewisseld vóór het avondeten, moest crankstel nog monteren. Na het eten de mancave in, hmm, non-drive side loopt toch niet zo lekker als ik dacht. Ook ruw, echter wel soepel.
Toch dat lager ook maar vervangen....over 2 weken ben ik 14 dagen in Engeland (Liverpool/Manchester) voor werk. Gravelbike gaat mee, ga met auto via tunnel. Dan wil ik alles op orde hebben.
Binnenkort balhoofd lagers nog vervangen, dan is alles vernieuwd. Achterwiel pas nog gedaan.

Maar het ding vreet lagers. In 2 jaar tijd als winterfiets is alles al een keer vervangen. Gisteren voorwiel gedaan, dat was de laatste die nog niet gebeurd was. Ook bottom bracket gisteren gedaan. Achterwiel recent lagers vervangen. Binnenkort balhoofd lagers ook vervangen en kijken of ik op korte termijn een freewheel hub te pakken kan krijgen. Die klappert soms. Met 2 weken van huis wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Dogma F
Freewheel hub gekocht, FH-117k. Als gereedschap een 14mm inbussleutel.
De hub die ik erop heb gezet is een V2 revisie, ander lager erin en de vrijloop is een stuk zwaarder. In het begin bij freewheelen op grootste versnelling ratelde de ketting over de krans
nu beter na 200km fietsen.
Gisteren toch weer kraken in de fiets. Mehnnn, niet weer! Klonk echter wel anders dan ik gewend was. Blijkt het zadel ergens te kraken, Pffff. Thuis zadelpen uit frame, zadel eraf, hoop zand tussen klem en rails. Alles goed schoongemaakt met water en zeep, ontvet met remmenreiniger. Dun laagje kopervet op alle raakvlakken van de klem, zadel rails en eindelijk is ook dat geluid verstomd.
Nu nog eraan denken om de clicker van de spd pedalen voor de rit een likje olie te geven, dat kraakt nog wel eens op de klem.
De hub die ik erop heb gezet is een V2 revisie, ander lager erin en de vrijloop is een stuk zwaarder. In het begin bij freewheelen op grootste versnelling ratelde de ketting over de krans

Gisteren toch weer kraken in de fiets. Mehnnn, niet weer! Klonk echter wel anders dan ik gewend was. Blijkt het zadel ergens te kraken, Pffff. Thuis zadelpen uit frame, zadel eraf, hoop zand tussen klem en rails. Alles goed schoongemaakt met water en zeep, ontvet met remmenreiniger. Dun laagje kopervet op alle raakvlakken van de klem, zadel rails en eindelijk is ook dat geluid verstomd.
Nu nog eraan denken om de clicker van de spd pedalen voor de rit een likje olie te geven, dat kraakt nog wel eens op de klem.
Dogma F
Uiteindelijk had ik toch ook bijgeluiden waarvan ik dacht dat ze uit het BB vandaan kwamen. Vandaar de wens voor nieuwe lagers. Maar de lagers draaien nog perfect. Mij viel wel op dat de as al aardig was ingelopen en dat ik een aantal vulringen miste waardoor de voorspanning op de veerring niet groot genoeg was. Dit is nu opgelost en een snelle test op straat bevestigd dat zover. Morgen de fiets mee naar het werk dan weet ik zeker of de bijgeluiden weg zijn.
Moraal van het verhaal: het hoeven niet altijd de lagers te zijn maar kijk ook eens naar de as.
Ride bikes, not tanks!