Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsstijgingen nemen grote vlucht

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8950
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mar 2020 10:45

Gastheerg schreef: 03 mar 2020 09:35 (...)
Ieder moet natuurlijk lekker weten wat hij met z'n geld doet maar meer uitgeven aan een fiets dan je netto per maand binnenkrijgt vind ik pervers en ben je toch een beetje van het padje.
10K plus fietsen zijn wat mij betreft ook vooral voor profs en mensen die een leuke erfenis (of ander mazzeltje) hebben gekregen.
De vergelijking met je maandinkomen is wel een goeie, maar als ik dat doe krijg ik toch het idee dat fietsen een stuk duurder zijn geworden. Toen ik nog studeerde (rond de eeuwwisseling) waren de fietsen waar ik kwijlend naar keek zo'n 2 modale maandsalarissen uit die tijd (namelijk rond de 2*2000 = 4000 euro). Nu kosten de topfietsen ruim 3x het het huidige modale (bruto) maandinkomen lijkt het. Da's toch ruim 50% hoger! (voor de huidige topfietsen loop ik een stuk minder warm trouwens, maar dat terzijde)

Ik vind voor mezelf een fietsaanschaf tot 2x mijn maandsalaris te rechtvaardigen. Daar staat dan wel tegenover dat ik een fiets in 10 jaar afschrijf (en er daarna gerust nog 5 jaar op doorfiets als winterfiets), dus dat het met de jaarlijkse kosten wel weer meevalt. De meeste van mijn fietsen zijn eigenlijk wel high-end te noemen (ik hou nou eenmaal van mooi materiaal), maar vast ook out-dated, omdat ik eigenlijk altijd op zoek ga naar overjarige modellen. Ik vind dat niet pervers. "Van het padje" zou bij mij eerder van toepassing zijn op de hoeveelheid fietsen in huize 53x11, dan op de hoeveelheid geld die we eraan uitgeven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12826
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2020 10:50

Ik zit net even mijn bewaarde Gary Fisher (wie kent het nog, mijn eerste nieuwe fiets de mooie zandkelurige Aquila)) prijslijst uit 1998 te bekijken. en daar staat ook een FS MTB op met XTR voor 9999 gulden. en een Hardtail met XTR van 6999,-

Das niet zo heel veel minder toch dan nu?

Bij auto,s is maar net hoe je het ziet een Golf GTI kost je leuk aangekleed 50K die gaat net zo hard als een 911 uit 1990 en die koste 140.000 gulden, en dan moet je zelf schakelen geen airco etc etc. Het is maar net hoe je rekend. Kan je gezin ook nog mee...…. en je fiets :-)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6296
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 mar 2020 11:21

@53x11 maandbedrag was maar vanaf de duim. Ieder snapt dat 3-4 keer wat ik om mij heen zie wellicht toch wat buitensporig is.
Ik heb ook meer fietsen en over alles erom heen maar te zwijgen. Alleen ik zit 50 jaar op de racefiets, Een keer een fiets verkopen, beetje bijleggen en een ander kopen etc. Wat ik aan gereedschap heb is meer dan sommige FM's. Alleen ik heb jaren fietsen opgebouwd voor anderen.
Maakt ook niet uit met welke Campa groep iemand komt :-) Dan verzamel je wel wat en ik moet het maar niet bij elkaar tellen.

Ik heb wellicht wat onhandige voorbeelden van 10k fietsers in m'n omgeving. Oud collega (ik weet wat hij verdient want ik was z'n manager) rijdt een Pina van dat bedrag plat. Huilie, huilie.
Ik hanteer zelf het motto dat alles wat ik koop gestolen mag worden, zoek mag raken of stuk mag gaan.
Als ik het niet direct zelf kan vervangen heb ik voor m'n gevoel iets te duurs gekocht. Als ik dat niet kan ontstaat bij mij dat perverse gevoel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12826
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2020 11:30

We kunnen dat kort samenvatten: "Race what you can replace"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2020 11:31

Gastheerg schreef: 03 mar 2020 11:21 Ik hanteer zelf het motto dat alles wat ik koop gestolen mag worden, zoek mag raken of stuk mag gaan.
Don't race what you can't replace :winkthumb: EDIT: je was mij al voor :lol:

Een Golf van ruim 50K; dat is pas zonde van je geld. Voor 50K koop je ook een echte auto :mrgreen:
Less is bore

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 mar 2020 11:56

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2020 11:30 We kunnen dat kort samenvatten: "Race what you can replace"
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op hoeveel % van de racefietsen daadwerkelijk geracet wordt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 mar 2020 11:56

Nogmaals denk ik dat het gewoon aan prioriteiten ligt. Mijn collega's maken regelmatig grappen over mijn (toch wel een beetje uit de hand gelopen) fietsenhobby, maar zij leasen vrijwel allemaal een Mercedes/BMW of dik aangekleede SUV van 45-50k waar ik gewoon mijn eigen 10 jaar oude Volvo'tje rij en de leasevergoeding laat uitbetalen. Daarmee leg ik de 40.000km per jaar net zo comfortabel en snel af als mijn collega's, maar heb ik nog een leuke fiets ernaast met hetzelfde budget.

Op één of andere manier is het veel normaler als je extra geld in een huis/tuin/keuken/auto stopt terwijl dat met vele grotere bedragen gaat.

Ik zou wel serieus ontstemt zijn als ik mijn dure fiets platrij en zou er ook geen wedstrijden mee rijden. Dat doe ik dan liever met mijn stalen winter/vakantiefiets (geloof niet dat een fiets echt het verschil maakt, het gaat mij vooral om de beleving).

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1769
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 mar 2020 12:39

Prijsstijgingen zijn ook door het gebruikte materiaal over de jaren veranderd.

Vroeger was een topfiets nog altijd een stalen/alu fiets met alu wielen en velgremmen.

Nu is een topfiets gemaakt van het beste carbon met hoge carbon wielen, elektronisch schakelen en schijfremmen.

Natuurlijk is die laatste veel duurder aangezien de gebruikte materialen veel duurder zijn en er meer research in zit.

Waar ik me wel aan erger is dat de industrie al die zaken gaat opdringen en zo de prijs op drijft vooral in het schijfrem verhaal is dat zo.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2020 13:22

Djemz schreef: 03 mar 2020 12:39 Prijsstijgingen zijn ook door het gebruikte materiaal over de jaren veranderd.
Vroeger was een topfiets nog altijd een stalen/alu fiets met alu wielen en velgremmen.
Nu is een topfiets gemaakt van het beste carbon met hoge carbon wielen, elektronisch schakelen en schijfremmen.
Natuurlijk is die laatste veel duurder aangezien de gebruikte materialen veel duurder zijn en er meer research in zit.
Oneens; de carbon Pinarello Dogma 60.1 kostte in 2011 ca €2500,-.
Ik geloof niet dat de evolutie van de 60.1 naar de F12 die €3.000 prijsverhoging waard is.
Mijn salaris is in elk geval niet evenredig gestegen :oops:
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16127
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mar 2020 14:08

Gastheerg schreef: 03 mar 2020 09:35 ..............
Ieder moet natuurlijk lekker weten wat hij met z'n geld doet ...............
Dat dus.
Een safari met het gezin maken in Kenia voor 10 000 Euro, het zal mogelijk nog net iets duurder zijn.
Een mooi lederen bankstel van 10 000 Euro, mogelijk dat je er nog een eindje over gaat.
Je interieur laten schilderen door een professionele schilder ga je met 10 000 Euro mogelijk niet redden.

Ik ga niet op safari, ons lederen bankstel is een beetje goedkoper dan 10 000 Euro en ons interieur heb ik zelf geschilderd.
Blijft meer dan 15 000 over waar ik mij een mooie fiets van heb gekocht en de rest heb ik bijgelegd bij het reeds voorziene budget om een net iets mooiere auto te kopen.

Ieder moet dus zelf weten wat hij met z'n geld doet. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 03 mar 2020 14:23

Wel, interessant topic. Was gisteren bij Van Eyck, niet meteen gekend als een high-end fietsenzaak - en het viel me daar op dat de 'middenklasse' (zoiets tussen de 2000-3500) bijna niet te vinden was. Er stonden een aantal echte budgetfietsen, maar vooral veel fietsen +4000 Eur wat nogal verrassend is voor een zaak als Van Eyck. Kan natuurlijk toeval zijn.
Altijd een fan geweest van BMC, maar sinds Andy Rihs er niet meer is zijn die hun prijzen ook steil omhoog gegaan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8486
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 mar 2020 14:48

@Pelep, dat "probleem" ken, op velerlei voorbeelden. Als je dan vraag waarom er geen fietsen van 3000 euro zijn, dan wordt er gezegd "dat wordt niet meer verkocht meneer, dat willen de mensen niet". Nee natuurlijk niet, dat wordt niet aangeboden.
Nu heb je met het Van Eyck voorbeeld het geluk dat er echt nog wel fietsen elders te koop zijn in die prijsklasse.

Plaats reactie