Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Te groot frame?

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 15 apr 2019 16:36

Flook schreef: 15 apr 2019 12:13
MonkeyRider schreef: 15 apr 2019 10:46 De framemaat zou vlgs Trek site toch precies goed voor je moeten zijn (?)
Volgens de site van Trek zou ik een maat 52 moeten, in plaats van een 50...
52 inderdaad voor je lengte, maar met relatief lange benen en liever niet te lang frame zou 50 dan moeten passen vlgs mij. Zeker niet te groot of 3cm te lang in ieder geval. Nog kleiner gaat zeker niet passen ivm max zadelhoogte.
Ik snap niet dat er sprake zou zijn van een te groot frame? Eerder te klein en/of te diep van voren (stack)

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 15 apr 2019 17:25

Wat mij opvalt is dat Trek bij zo'n klein frame een zadelpen met setback levert.
Mijn gedachte is ook dat het frame niet te groot is, maar door het zadel naar voren te schuiven wel de juiste zit te verkrijgen is.
Maw een zadelpen zonder setback zou hier de betere keuze zijn.
Ondanks zo'n bikefit zou je de verschillende posities moeten uitproberen, niets is heilig en elk persoon is weer verschillend.
Zeker mbt tot het loodlijntje van knie naar hart pedaalas, wanneer je daar iets voor zit hoeft dat echt niet tot problemen te leiden.
Gewoon proberen en met kleine stapjes werken.

Flook
Forum-lid

Flook 16 apr 2019 07:29

Ernie C. schreef: 15 apr 2019 15:22 Welke bikfitter was dat? Ik wil dat ook perfect kunnen :mrgreen: .

Maar ik snap hem weer niet. Het frame is 3cm te lang maar de stuurpen moest wel 3cm langer? Als je op een dergelijk klein frame goed zit met een 9cm stuurpen lijkt er mij niks mis mee. Is een Domane echt 3cm te lang dan is er helaas geen racefiets voor jou, behalve dan die Caad10. Het grappige is dat de Domane met 1cm spacer minder onder het stuur precies hetzelfde is als die fiets. Dan moet de rest van de afstelling natuurlijk wel hetzelfde zijn.
Ik snap er ook niets van, in elk geval niet van de totaal verschillende resultaten van 2 bikefits op 1 fiets. In elk geval stuurt de fiets dankzij de tweede afstelling met langere stuurpen minder nerveus, en dat was mijn oorspronkelijke wens. Ik zit nu goed en hoe ik die opmerking '3 cm te lang frame' moet interpreteren, ik weet het niet. Ik zit nu idd vrijwel hetzelfde als op mijn Caad, maar dan met meer comfort, wat ik wilde.

Ik zet een punt achter dit verhaal en ga gewoon verder fietsen. Bedankt voor alle reacties.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 16 apr 2019 08:47

Bikefits zijn geen exacte wetenschap. Iedere bikefitter en methode houdt er zijn eigen principes op na die - mits ze consequent in de volledige fit worden toegepast - prima zullen kunnen werken. Ik heb sterk de indruk dat je initiele fit 'prima' was om normaal mee te fietsen en uitgaat van iets meer achter het bracket. In je nieuwe fit is naar je klachten gekeken, naar je uitgangspunt om meer op het ligstuur te leunen en daarmee ws je positie tov het bracket meer naar voren. Is doorgaans minder ideaal maar past wel bij de 'tijdrithouding', verbeteren van de heuphoek en jouw ervaring met de nerveusheid van de fiets.

Veel plezier met fietsen. Mogelijk kan je je ervaringen ook nog delen met de originele bikefitter, dat soort mensen krijgen hier vrij veel flak maar misschien nooit de 1op1 feedback die ze nodig hebben om te verbeteren. Klinkt alsof de originele fitter niet voldoende jouw behoefte heeft ingeschat of uitgevraagd.

Ik denk dat we ondertussen ook wel benieuwd zijn naar je ultra endurance avonturen, dus als je die eens zou willen delen (in een nieuw topic?), zien we die graag tegemoet :).

En permanent op een ligstuur blijft nu eenmaal wennen en nerveus, tenzij je met een custom frame een luie balhoofdhoek kiest en/of een enorm luie vork plaatst.

Plaats reactie