Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 okt 2018 13:00

Even een vraag? Heb je wel op deze manier plezier in het fietsen? Niet rot bedoeld ofzo. Maar je benaderd het allemaal wel heel “wetenschappelijk”. Terwijl fietsen zo simpel is. Genieten van de omgeving, kleine uitdagingen in een rit bouwen. Je hoofd lekker leeg fietsen. Jezelf opladen etc.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 12 okt 2018 14:21

Grappig RVV: als je me zou kennen zou je de vraag nooit stellen. Maar ik kan het me wel een beetje voorstellen als je wat minder tussen de regels doorleest :-)

Ik vind het gewoon leuk om me nu een klein beetje te verdiepen in theorie vd trainingsleer. Dus daar stel ik dan veel vragen over en dat breng ik dan in beperkte mate in de praktijk. Wat dan voor mij inhoudt dat ik in grote lijnen het 80% rustig 20% kwaliteit probeer te volgen. Maar daar ook net zo makkelijk een keer van afwijk als dat beter uitkomt of als ik daar zin in heb. Heb ook geen schema’s maar probeer de ritten ad hoc dus wel een beetje te plotten in die 80-20 regel.

Dus: ik geniet me rot. Dat deed ik al en nu ik de hartslagmeter om heb doe ik dat nog steeds.

Dank voor je bezorgdheid ;-)

Oh ja, in de laatste dingen in je bericht zit ook mijn plezier. Fiets graag met vrienden met nazit (morgen Velosooftocht in EHV) maar net zo graag (en ook wat meer) alleen

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 okt 2018 14:58

Ah mooi om te lezen :-)

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 15 okt 2018 23:25

Afgelopen zaterdag tocht gereden van 83 km na warming up van 10 km. Geen goede benen. Of moet ik zeggen geen goed lijf ;-)

Ik heb gelezen dat je ongeveer een uur op je omslagpunt kan rijden.

Na tussenstop (op 34 km) in 2e deel rit ging snelheid na 20 km flink omhoog en heb ik 40 minuten achter elkaar dik boven omslagpunt gereden. (in eerste 20 km van het 2e deel had ik al ongeveer 12 minuten boven omslagpunt gereden als ik grafiek bekijk).

Mijn omslagpunt (zelf bepaald) ligt op 155. In die 40 minuten zat mijn hartslag een groot deel tussen de 160 en 170 max.

Na die 40 minuten hebben we laatste deel vd rit gas teruggenomen. Maar ik had het idee dat ik nog wel ff op of boven omslagpunt had kunnen rijden (ondanks gevoel van slechte benen).

Is het logisch dat je 40 minuten dik boven je omslagpunt kan rijden. Want daar heb ik niets over gelezen (ik heb alleen de statistiek gelezen van uur rijden OP je omslagpunt). Of moet ik nu toch weer gaan twijfelen over het zelf bepaalde omslagpunt?

En hoe werkt het als je bijvoorbeeld 12 min boven het omslagpunt rijdt. Herstel je daarvan als je tijdje onder omslagpunt rijdt en heb je dan weer het volle uur op omslagpunt ‘ter beschikking’?

Deze vragen meer uit interesse en checken of ik met mijn omslagpunt goed zit dan dat ik daar nu iets mee wil in mijn training.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 16 okt 2018 04:25

Ik vermoed dat je omslagpunt eerder 165 is. Hoe heb je het zelf bepaald? In een groepje is het voor veel mensen mentaal makkelijker om diep te gaan.
Of je herstelt van 12 minuten boven je omslagpunt hangt helemaal af van je conditie. Je wordt er niet direct beter van natuurlijk, maar voor een prof zal de inspanning 20 minuten later veel minder doorwegen dan voor een beginner.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 08:04

Kan zijn dat inderdaad je je omslagpunt toch nog iets te laag hebt vastgesteld. Maar kan ook dat door bv wisselend karakter van je inspanningen (veel starten, stoppen, benen stil), je hartslag hoog blijft omdat 'ie nu eenmaal niet zo snel weer zakt en je daadwerkelijke inspanning lager blijft.

Ja je hersteld na 12 min boven het omslagpunt, voor sommigen duurt dat soms een hele dag ;).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2018 09:55

RVV schreef: 10 okt 2018 13:11 Als je niet vooruit komt dan maak je ook geen snelheid ;-) bovendien heb je geen luchtweerstand op een stationaire trainer en alleen daarom mag je nooit een zo’n training vergelijken met een buitenrit
Maar 150w weerstand op de stationaire trainer of buiten blijft beide keren 150w.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2018 09:57

RVV schreef: 12 okt 2018 13:00 Even een vraag? Heb je wel op deze manier plezier in het fietsen? Niet rot bedoeld ofzo. Maar je benaderd het allemaal wel heel “wetenschappelijk”. Terwijl fietsen zo simpel is. Genieten van de omgeving, kleine uitdagingen in een rit bouwen. Je hoofd lekker leeg fietsen. Jezelf opladen etc.
Het mooie van fietsen is, dat de beleving voor iedereen anders is. Jij bent altijd bezig om ergens een KOM te halen, jouw plezier...maar ik hecht daar totaal geen waarde aan. Voor een ander is het juist weer leuk om het 'wetenschappelijk' te benaderen en kijken hoe je zo goed mogelijk progressie kunt maken. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 10:21

NuitKor schreef: 16 okt 2018 09:55
RVV schreef: 10 okt 2018 13:11 Als je niet vooruit komt dan maak je ook geen snelheid ;-) bovendien heb je geen luchtweerstand op een stationaire trainer en alleen daarom mag je nooit een zo’n training vergelijken met een buitenrit
Maar 150w weerstand op de stationaire trainer of buiten blijft beide keren 150w.
Wat een dooddoener in dit topic, waar de beperking is dat de TS alleen met een hartslagmeter rijdt en met de indoortrainer ook niks met vermogen doet. De opmerkingen gingen over het vergelijken van snelheid. Over het vergelijken van vermogen (tussen binnen en buiten) kan je ook nog wel een boek schrijven denk ik.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2018 10:23

wouterf schreef: 16 okt 2018 10:21
NuitKor schreef: 16 okt 2018 09:55
RVV schreef: 10 okt 2018 13:11 Als je niet vooruit komt dan maak je ook geen snelheid ;-) bovendien heb je geen luchtweerstand op een stationaire trainer en alleen daarom mag je nooit een zo’n training vergelijken met een buitenrit
Maar 150w weerstand op de stationaire trainer of buiten blijft beide keren 150w.
Wat een dooddoener in dit topic, waar de beperking is dat de TS alleen met een hartslagmeter rijdt en met de indoortrainer ook niks met vermogen doet. De opmerkingen gingen over het vergelijken van snelheid. Over het vergelijken van vermogen (tussen binnen en buiten) kan je ook nog wel een boek schrijven denk ik.
Ik reageerde even op de algemene opmerking dat binnen en buiten niet te vergelijken is, maar dat is met vermogen wel degelijk. Uiteraard zal je lichaam anders reageren op bijv 150w binnen (warmer, geen koeling van rijwind, benen niet stilhouden voor kruispunten etc). Maar de weerstand op je benen blijft gelijk aan buiten.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 okt 2018 10:32

Zit een verschil in 150 watt binnen en buiten, zeker als je op de openbare weg of juist in een groep rijdt. Bij binnen trainen kun je constant 150 watt leveren buiten zul je steeds varieren rond de 150 watt ivm wind, verkeer enz enz.
Ach, ik zeg ook maar wat

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2018 10:41

ophetkantje schreef: 16 okt 2018 10:32 Zit een verschil in 150 watt binnen en buiten, zeker als je op de openbare weg of juist in een groep rijdt. Bij binnen trainen kun je constant 150 watt leveren buiten zul je steeds varieren rond de 150 watt ivm wind, verkeer enz enz.
Daar heb je normalized power voor. Dus zou je NP van beide ritten vergelijken, dan zou het effect op je lichaam gelijk zijn. in Als je in een groep rijdt, heb je minder weerstand en zal je vermogen lager zijn dan solo. Maar dan heb je het niet over 2x hetzelfde vermogen, tenzij je in de groep wat harder gaat rijden, zodat het NP weer gelijk is als solo.

Power buiten kan je ook gewoon vergelijken. Of je nou 150wp NP in een groep doet, of solo. Wattage blijft altijd vergelijkbaar met elkaar. Wat de reactie van het lichaam is binnen, meer zweten/hogere hartslag heeft met verschillende omstandigheden te maken.

Plaats reactie