Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijnstillers prestatiebevorderend ?

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 sep 2018 12:24

Ik heb nog nooit een junioren wielerwedstrijd geweten met kleedkamers. Zelfs in de paar uci wedstrijden in belgie zijn geen kleedkamers. Iedere ploeg heeft een tentje. Maar dat ter zijde...

Natuurlijk heeft ploegen noemen zin. Ik vind het laf geen ploegen te noemen.
In welke wedstrijd vond je spuiten? Dat kan je toch minstens zeggen? Welke wedstrijdcommisaris weet van die spuiten?

En als je zo een gesprek hoort en reageert niet dan keur je het mee goed. Net omdat je niet reageert stopt zoiets niet.

Ik kan me in België niet voorstellen wat je vertelt een realiteit is.

En natuurlijk is dat niet gezond of noch zinnig.

Walter

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 12:33

Beste Walter,

Ook in Belgie heb ik meerder wedstrijden gereden waar kleedkamers beschikbaar waren bij de plaatselijke voetbalclub. Of ik ergens wel of niet iets van zeg heb ik niet aangegeven. Geloof me maar als ik zeg dat ik binnen meerder verenigingen een actieve rol heb gespeeld om een en ander te voorkomen verminderen, maar niet in iedere vereniging en ook zeker bij de KNWU wordt het graag gehoord en of actie ondernomen. Nogmaals heb alle drie (ja echt al drie keer) de spuiten zelf aan de jury overhandigd, maar tot twee keer toe is dat niet eens opgenomen in het juryverslag van de wedstrijd, zo serieus gaan zij er mee om.
Ach, ik zeg ook maar wat

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 17 sep 2018 13:23

Ophetkantje,
ff serieus, geef mij één reden om spuiten mee te nemen naar de koers...
A ik zou niet weten waarom je voor de koers een spuit er in zou zetten, tenzij je diabeet bent.
B als je zo nodig wilt gebruiken ga je dat echt niet op locatie doen!
C zoals gezegd er word echt veel gecontroleerd, dan zou er toch wel 1 tegen de lamp lopen.

Podium UCI wedstrijd word sowieso gecontroleerd plus vaak 1 a 2 willekeurig,

Wat Walter zegt kan ik voor Nederland beamen, ik ben de afgelopen 2 jaar bij bijna alle kleine en grote weg wedstrijden geweest in België als Nederland, Niets bijzonders tegen gekomen, ook iet qua uitslagen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 sep 2018 13:37

@ophetkantje, je kunt er beter mee stoppen, want wat je niet wilt zien, is er gewoon niet.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 15:51

Ik stop er inderdaad mee, dit soort reacties ook gekregen van jury leden en verenigingen, Maar vraag het een aantal junioren gewoon eens voor een wedstrijd, ze zien er geen enkel kwaad in een paar aspirines te pakken voor de wedstrijd en geven het dus ook gewoon toe, want je kunt ze toch gewoon in de supermarkt kopen, dan kan het toch geen kwaad! Heb recent nog een paar junioren moeten overtuigen dat Tramadol niet echt snoepjes zijn die je zomaar voor een wedstrijd neemt (ook veel te makkelijk te krijgen en beinvloed het reactievermogen) maar als je denkt dat het wel meevalt, vooral blijven denken.

Ter info; zelfs binnen een tourclub ken ik mensen die standaard een aspirine nemen voor de zondagse clubrit. Baat en niet dan schaadt het niet!! (en dit zijn soms ook ouders van fietsende kinderen).
Ach, ik zeg ook maar wat

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 15:52

Naschrift, wedstrijden waren gewoon criteriums, van de KNWU voor junioren, daar heb ik nog nooit controle gezien.
Ach, ik zeg ook maar wat

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 sep 2018 15:59

ophetkantje schreef: 17 sep 2018 15:52 Naschrift, wedstrijden waren gewoon criteriums, van de KNWU voor junioren, daar heb ik nog nooit controle gezien.
Ik begrijp ook niet dat @MAO denkt dat er bij de junioren nog geen "noodzaak" voor is. Wil je bij een "ploeg" bij de beloften uitgenodigd worden dan zul je je toch bij de junioren al in de kijker moeten rijden.

Sulla
Forum-lid

Sulla 17 sep 2018 16:46

Jans schreef: 17 sep 2018 15:59
Ik begrijp ook niet dat @MAO denkt dat er bij de junioren nog geen "noodzaak" voor is. Wil je bij een "ploeg" bij de beloften uitgenodigd worden dan zul je je toch bij de junioren al in de kijker moeten rijden.
Die 'noodzaak' is voor sommigen niet eens nodig om over te gaan tot vals spel. Over wielrennen kan ik niet mee praten, maar bij andere sporten waar werkelijk niets op het spel stond en het niveau ronduit droevig was heb ik al genoeg gekkigheid gezien om mijn nergens meer over te verbazen zodra de belangen gaan toenemen.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 18 sep 2018 12:00

ophetkantje schreef: 17 sep 2018 15:51 Ik stop er inderdaad mee, dit soort reacties ook gekregen van jury leden en verenigingen, Maar vraag het een aantal junioren gewoon eens voor een wedstrijd, ze zien er geen enkel kwaad in een paar aspirines te pakken voor de wedstrijd en geven het dus ook gewoon toe, want je kunt ze toch gewoon in de supermarkt kopen, dan kan het toch geen kwaad! Heb recent nog een paar junioren moeten overtuigen dat Tramadol niet echt snoepjes zijn die je zomaar voor een wedstrijd neemt (ook veel te makkelijk te krijgen en beinvloed het reactievermogen) maar als je denkt dat het wel meevalt, vooral blijven denken.

Ter info; zelfs binnen een tourclub ken ik mensen die standaard een aspirine nemen voor de zondagse clubrit. Baat en niet dan schaadt het niet!! (en dit zijn soms ook ouders van fietsende kinderen).
Als je het al drie keer bij een official hebt aangekaart, zou ik de volgende keer de prullenbak omkeren, alle pillenstrips en injectienaalden op een rijtje leggen, een foto maken en dan rechtstreeks op instagram, twitter en facebook zetten.
Onderschrift: "De junioren zijn er weer klaar voor."
Misschien nog één of twee sportredacteuren inlichten van de papieren media, en dan komt er vanzelf aandacht voor.

Dit is namelijk iets waar het grote publiek van zal schrikken, dus interessant voor de media, en iedereen die graag zijn anti-doping mening ventileert. Maar bovendien heel genant voor de KNWU.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 sep 2018 13:40

Daar ben ik de persoon niet naar. Dit is overigens al een paar jaar terug, Ik heb destijds om deze reden mijn licentie niet verlengd, wou niets meer met de KNWU te maken hebben. Ondertussen weet ik dat het in heel veel sporten gebeurt (A en zelf B jeugd voetbal (heet nu weer anders), turnen, volleybal, en atletiek zijn sporten waarvan ik het zeker weet dat er pijnstillers preventief worden genomen. Dus ik spreek nu in mijn wieleromgeving jongeren gewoon aan als ik iets zie of hoor en daar laat ik het bij. Vind het niet mijn taak om het breder uit te dragen, Ouders vinden het normaal, wie ben ik dan om jongeren te veroordelen, het enige wat ik nog die is ze wijzen op hun gedrag en de risico's ervan probeer ik ze duidelijk te maken. Ik hoop dat door de jaren de KNWU zijn beleid verandert heeft en nu wat serieuzer met zaken omgaat.

Enige wat ik hier duidelijk wil maken is dat op alle niveau's en op alle leeftijden pijnstillers worden genomen voor een inspanning om het lijden te verlichten. dat is on -topic en daar laat ik het bij.
Ach, ik zeg ook maar wat

RonaldH76
Forum-lid

RonaldH76 18 sep 2018 22:28

Als ik een paracetamol neem voor het fietsen heb ik het idee dat m'n reactievermogen afneemt.
Dat fietst niet lekker, ik heb het ook met autorijden.
Ik doe het niet meer. Het voelt niet goed.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2018 00:07

Dat zal dan wel het placebo effect zijn. Of andersom: het niet nemen van paracetamol heeft als placebo effect dat je denkt dat je wel kunt autorijden :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie