Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa groepen uitverkocht

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2018 08:47

marcus66 schreef: 08 feb 2018 08:20 ..

Dat Campa alleen achter loopt in prijs vind ik een merkwaardig argument. Dan zou je bij hen meer moeten betalen voor dezelfde kwaliteit als bij de concurrentie. Maar kwaliteit wordt mede bepaald door de prijs die je ervoor betaalt. Dat maakt groepen juist vergelijkbaar.
Kwaliteit wordt bepaald door productieproces en gebruikte materialen --> Kun je vertalen in hoe sterk/licht/duurzaam iets is. Prijs is irrelevant voor de kwaliteit.

Prijs/kwaliteit verhouding kan natuurlijk wel achter lopen. En dan betaal je inderdaad meer geld voor dezelfde kwaliteit. Jouw voorbeeld van een ketting die weliswaar 7500km ipv 6000km mee gaat, maar zelfs met dat meegerekend je 50% meer geld kwijt bent voor vervanging. Dan loopt Campa dus achter, want - kennelijk - kost het bij hen zoveel meer, om dezelfde kwaliteit te krijgen. (of in dit voorbeeld de prijs is 87.5% hoger, om een kwaliteit te krijgen die 125% hoger is --> 7500 ipv 6000km).

En dan zijn groepen inderdaad te vergelijken met elkaar. En is achterlopen in prijs dus juist wel een argument. Toch?

Dit voorbeeld gaat alleen uit van duurzaamheid, en prijs. In werkelijkheid heeft een product natuurlijk ook esthetische en exclusiviteitswaarde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 08 feb 2018 09:07

Ik kan kwaliteit niet los zien van prijs. Als ik iets wil aanschaffen is het budget dat ik daarvoor beschikbaar wil stellen belangrijk. Voor dat budget wil ik de beste kwaliteit. Pas als verschillende opties in prijs vergelijkbaar zijn, zal ik kiezen voor de mooiste.
En nu ben ik fietsen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2018 09:49

Uiteraard, dat is het proces van kopen (en als je zakken diep genoeg zijn doe je deze keuzes in een andere volgorde).

Maar toch is kwaliteit iets wat niet afhangt van de prijs.
- Iets wat duurder is, is niet per se beter van kwaliteit (je betaald nog wel eens voor het logo van het merk, voor de vormgeving of voor exclusiviteit).
- Stel je hebt een product X (zeg een crank van Campa) met een prijs van 100 euro. Als die crank in prijs stijgt naar, zeg, 150 euro, maar het is verder exact hetzelfde product. Dan is de kwaliteit toch niet mee omhoog gegaan met de prijs? (de prijs/kwaliteit verhouding is uiteraard wel veranderd.. .en dat is ook waar een consument meestal naar kijkt in zijn/haar keuze).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2018 11:13

Campa is toe aan EPS v4: native minimaal 30t achter schakelen en wireless of minimaal met een junctionbox die in de standaardmaat past die framebouwers nu implementeren voor de shimano box. Zie F10, V2-r, C64.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 feb 2018 13:32

marcus66 schreef: 08 feb 2018 08:20 Natuurlijk kun je Campa goedkoper vinden, maar dat geldt ook voor Shimano. Ik ga naar een goede fietsenwinkel die 1x per jaar mijn fiets mag onderhouden. Daar was ik voor mijn Chorus 11 spulletjes ca 50% duurder uit dan voor mijn Ultegra 6800, en dan reken ik mee dat ik bij Campa 7500 km kon rijden en bij Shimano 6000 voordat ketting en cassette aan vervanging toe waren. Ook de voorbladen en trapaslagers van Campa hebben mij meerdere keren relatief veel geld gekost.

Dat Campa alleen achter loopt in prijs vind ik een merkwaardig argument. Dan zou je bij hen meer moeten betalen voor dezelfde kwaliteit als bij de concurrentie. Maar kwaliteit wordt mede bepaald door de prijs die je ervoor betaalt. Dat maakt groepen juist vergelijkbaar.

Wat ik jammer vind is dat het opbouwen van een fiets (bij voorkeur met Campa) zoveel duurder is dan een complete fiets (meestal met Shimano). Maar Campa blijft mooi spul...
Chorus vergelijken met Ultegra is niet helemaal eerlijk. Chorus ligt veel dichter bij Dura Ace. Ultegra vergelijk je met Potenza.

Je zou zo ook kunnen stellen dat Ultegra onnodig duur is en dat je eigenlijk veel beter af bent met 105, Centaur of Apex. Dat werkt ook allemaal prima.
Campagnolo Ultra Dork

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 08 feb 2018 13:42

Ben het met je eens over de vergelijkbaarheid van Campa en Shima. 105 zal in prijs-kwaliteit heel goed scoren, maar ik vind Ultegra zijn meerprijs zeker waard. Er zijn wel degelijk herkenbare en voelbare verschillen. Net als met Dura Ace, maar die meerprijs is juist weer groot. Het verkoopvolume van Ultegra houdt de prijs ook aantrekkelijk. Bij Campa kom je dan op Potenza, imho.
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie