Pagina 5 van 16

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 13 dec 2017 14:07
door Nova
Ernie C. schreef: 13 dec 2017 00:53
Nova schreef: 12 dec 2017 16:41
Walter G schreef: 11 dec 2017 12:57 Ik ben benieuwd naar waarom elke keer de blijkbaar zelfde vragen. Hij (neem ik aan) lijkt wel een ketting- en tandwielenfetisjist...
De door u genoemde fietsonderdelen vormen samen de aandrijving van de fiets.
Slijtage reductie wordt ook in de industrie belangrijk geacht.
Het "waarom" ervan is zo voor de hand liggend dat uw benieuwdheid enkel veinzen kan zijn.
In de industrie is continuïteit van belang. Een machine draait vaak volcontinu of tenminste tijdens de "normale" werktijden van een monteur. Een paar onderdelen vervangen tijdens of na werktijd kost dus extra. Zou jij geen vrije tijd meer over hebben dan zou een dergelijke hang naar slijtagereductie te verantwoorden zijn maar gezien je bijdrages op dit forum lijkt het mij dat je voldoende vrije tijd over hebt om af en toe een tandwieltje of ketting te vervangen.

Ik vind het best te waarderen dat je zoveel tijd en energie steekt om dit allemaal uit te zoeken hoor en dit ook met de rest van ons wilt delen. Ga echter niet teveel op zoek naar rationele argumenten hiervoor want die zijn er niet echt. Net zo min als dat die er zijn om een fiets een paar ons lichter of een halve km/h sneller te maken trouwens. Maar je zit hier nu eenmaal op een forum met voornamelijk mensen die zich bezighouden met die laatste twee zaken ;) .

Je hebt zeker een punt met die Gusset ketting en nu ook weer met de slijtage van het tandwiel dus het levert op zich wel iets op maar door al het geld en moeite die je er tot nu toe hebt ingestoken zal de winst minimaal zijn, als die er al is.
Wel, ik zat tot voor een paar jaar geplaagd met 2 weken rotgeknars na een ketting of -blad vervanging. En enkele maanden later was het andere onderdeel te vervangen. Dat stramien stopte na mijn verleggen ketting na bezoek fietsenmaker / vervangen. Bvb het kettingblad van mijn vorig gekochte fiets is nog nooit vervangen geweest in 2 jaar. Maar 3 ketting vervangingen, 1 dan nog puur door zoutaantasting.
Tenzij ik andere elementen (die zijn er, bvb 3/32 > 1/8) onvoldoende gewicht geef, lijkt dit me toch enig mogelijk resultaat.
Ik poog nu precies te weten te komen hoe deze zaken zitten, opdat ik zou weten wat ik doe, ipv proberen en zien.
Met mijn nieuwe fiets, sinds kort met zelfgezochte / gekozen onderdelen, hoop ik uit dit onderlinge slijtage straatje te raken, en er ook uit te blijven.

Ik steek er geld en moeite in, om 1 reden: ik ben afhankelijk van de fiets, voor alles, en elke zo voorkomen pech is een rotdagje minder. Er is een tijd geweest dat een fietsenmaker je bij pech direct hielp, tenminste als ie zag dat je degelijk materiaal had en moeite had gedaan (onderhoud ed). Die tijd is voorbij. Binnensteken en later terug ophalen. Dat is de achtergrond van deze belangstelling voor wat anderen misschien ervaren als flut. Daarnaast ben ik faliekant tegen "wegwerp", dat heden ten dage lijkt te domineren. Er zijn tegenwoordig producten die gewoon al specifiek ontworpen zijn om een geplande levensduur mee te gaan, middels bepaalde onderdelen die niet vervangbaar zijn / behuizingen niet te openen zonder te breken en/of zwakke punten waardoor een productdetail het hele product afgeschreven maakt.
Om je om de zoveel tijd langs de kassa te doen passeren. Ik haal mijn geld niet van een lotto of door klanten te dwingen (zoals overheid). Ik weet wat ik ervoor moet doen, en als ik merk dat ik 3 uur moet werken om 1 uur hetzelfde terug te kunnen kopen, dan poog ik daar iets aan te doen.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 13 dec 2017 14:22
door scepticus
Keezx schreef: 13 dec 2017 13:59
scepticus schreef: 13 dec 2017 13:48
Overigens moet je ook een 47t kettingblad nog steeds roteren, Keezx!
Ik schrijf er toch bij dat ik bij mijn voorraad gebruikte kettingbladen helemaal niks significant onregelmatigs constateer......
Dat zijn allemaal 3/32"bladen of minder, en die kous is daarmee voor mij af.
Het 47t Specialites TA blad van mijn vorige fixie (1/8" nog wel) was wel degelijk op 2 plekken meer gesleten dan elders. Moet wel zeggen dat ik bij die fiets erg laks ben geweest met onderhoud en ketting vervangen.

Op mijn SS mtb en werkfixie roteer ik mijn bladen wel netjes (op de mtb flip ik t blad ook nog, want symmetrisch)

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 13 dec 2017 15:39
door Keezx
Tot zover de voordelen van simplifiekaatsie.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 11:40
door Nova
Wat zijn de keuzes eigenlijk in tandwielen?
Wat is mogelijk en wat niet?

Doel is uiteraard om slijtage zoveel mogelijk te spreiden.
Dat zoveel mogelijk onderdelen elkaar "helpen", niet per omloop maar ook overheen omlopen.
Een deelbaarheid (bvb 48/16) maakt dat zelfde tand vooraan zelfde tanden achteraan aangrijpt.
Een ketting met eenzelfde deelbaarheid tot die verhouding (bvb 108/3) verslechtert de slijtage situatie nog verder.

Want dat is mijn situatie, 48T voor, 16T achter, 108 schakels - na initiele uitrekking, excessief wegens niet voorbelast (zoals bij industriele kettingen - in te korten tot 107.

Ik heb in al de tijd (inclusief deze met versnellingen die nauwelijks tot niet gebruikte) nooit een kettingblad+ketting gehad die zo rap sleet als deze op de nieuwe Santos.
De situatie was toen 52T voor, 16T achter, 104 schakels.

Het lijkt me er dus op dat de enige exit van dit excessief slijtagestraatje is de aandrijvingsparameters te wijzigen, voor zover mogelijk - het huidige bleek al moeilijk, met als (een) reden frame clearance te klein door frame verbreding voor brede banden in de weg.
Wat zijn bvb de consequenties van een 15T achter?

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 14:33
door Keezx
In post 2 heb ik al aangegeven dat de tandwielen bewust gekozen moeten worden om een gelijkmatige slijtage van de ketting te garanderen
Neem een 47 voor en 15 of 17 achter als er iets moet komen in de buurt van de (zoals ik al meerdere keren aangaf ongunstige) 48x16.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 17:14
door Nova
Keezx schreef: 16 dec 2017 14:33 In post 2 heb ik al aangegeven dat de tandwielen bewust gekozen moeten worden om een gelijkmatige slijtage van de ketting te garanderen
Neem een 47 voor en 15 of 17 achter als er iets moet komen in de buurt van de (zoals ik al meerdere keren aangaf ongunstige) 48x16.
Ik zal dat voor een volgende vervanging pogen.
Maar mijn vraag betrof wat mogelijk was.
Het motief was deze: ik heb, bij de aanschaf van deze fiets, gevraagd om eenzelfde verzet als mijn bestaande fietsen. Dat was 52/16=3.25.
52 voor ging niet wegens vermelde reden, en de dealer heeft me enkel 48/16 voorgesteld. Later (tijdens het proces van de onderdelen bij elkaar te zoeken), had hij het in een email plots over 15 achter, waarop ik nog positief heb gereageerd wegens verzet dan dichter bij wat ik wilde. Maar nog later is hij toch teruggekeerd naar 16, en heeft hij het ook even gehad over een halflink, waar hij dan ook alweer van afstapte (dit alles zonder enige betrokkenheid van mij).
Motieven weet ik niet, er werd me niks daarrond gezegd.
Die wijzigingen moeten redenen hebben gehad, en daarom mijn vraag wat mogelijk was, althans ik heb zo de indruk opgedaan (foute of juiste) dat niet alles (elke verhouding enz) zomaar mogelijk was.

Tijdens mijn rondzoeken naar informatie is me dit opgevallen:
http://www.bikecalc.com/fixed
Die checkbox "Even toothed gears only?", die moet toch een reden hebben?

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 17:18
door Keezx
Iedere verhouding is mogelijk mits de tandwielen te koop zijn , maar niet ieder verhouding is gewenst
(zie eerdere berichten daar over) EN het zou mooi zijn dat met alles nieuw de maximale stelmogelijkheid aanwezig is...

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 17:21
door Nova
"Stelmogelijkheid" slaat op wat?
De fiets is een fixed gear, voorzover relevant met dit woord.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 17:51
door Keezx
Een stelmogelijkheid voor de ketting om de verlenging te compenseren.
Is toch al een paar keer aan de orde geweest, de "excenter"
Iedere fiets zonder derailleur of kettingspanner heeft zoiets.
Dat van die even gears only zou ik negeren, heeft niks met slijtage te maken.

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 16 dec 2017 23:37
door scepticus
Keezx schreef: 13 dec 2017 13:59
Ik schrijf er toch bij dat ik bij mijn voorraad gebruikte kettingbladen helemaal niks significant onregelmatigs constateer......
[/quote]

Óf je hebt gewoon een fluwelen coup de pédale!

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 17 dec 2017 11:27
door Nova
De vraag is waarom de aandrijvingsparameters niet standaard zodanig worden gekozen dat slijtage wordt gespreid over alle onderdelen van / binnen de aandrijvingsonderdelen.
Volgens wat ik ervaren heb en zie, is het nu omgekeerd, de parameters worden standaard gekozen om slijtage te concentreren en dus meer vervangingen noodzakelijk te maken. Goed voor de kassa?

Dat lijkt ook te worden bevestigd door Sherlock Holmes:

http://www.logisticshandling.com/articl ... -save-you/
He continues: "Before the 1980s it was rare to see any sprockets with an even number of teeth and that was for good reason."

"A sprocket with an odd number of teeth will offer at least double the service life of a sprocket with even teeth," Peter Church explains.

"In simple terms, if a sprocket has an even number of teeth, the same tooth will be engaged by the same rollers on each rotation. This leads to uneven wear on the chain and sprocket and a shortened service life for both components.

"There is very little price difference between even and odd-toothed sprockets so it is perhaps surprising that even toothed sprockets have become so widely accepted."
http://www.machinedesign.com/technologi ... hain-drive
If the sprocket has an odd number of teeth, the number of effective teeth is fractional, and each tooth engages the chain only on every other revolution. This cuts tooth wear almost in half, nearly doubling sprocket life.
http://nptel.ac.in/courses/116102012/ch ... drives.htm
It is preferable to use an odd number of teeth for the driving sprocket in combination with an even number of chain links for uniform wear and tear on the teeth and rollers.
Enzoverder.

Je wordt dus in een slijtagestraatje geduwd.

In mijn situatie, om eruit te raken, 47T voor, 15T achter (minder tanden = meer slijtage per tand, = nadeel af te wegen tegen voordeel, want kettingbladzijde verhogen gaat niet wegens geen ruimte).
Wat gaat het gevolg hiervan zijn voor mijn kettinglengte?
Misschien wordt die foute initiele positie van de excenter ermee opgelost, en ben ik gespaard van telkens een schakel te moeten verwijderen?

Re: Ketting slijtage asymmetrie

Geplaatst: 17 dec 2017 11:47
door Nova
Alternatief is natuurlijk tandwielen na X tijd losdraaien en terug monteren in een andere positie, en ketting verleggen, pp basis van markeringen en rekenwerk, samen te vatten tot 1 woord: sukkelen - achteruitgang tov een gewoon wèl juist gekozen aandrijvingsconfiguratie.
Een ander iets is waarom frames niet zodanig worden ontworpen dat er voor het hele gamma kettingbladen ruimte is.
Neem nou mijn fiets, plaats de verbreding voor de 62 mm banden 2 cm of zo naar achter en opgelost.
Ook de kettinglengte kan geen probleem vormen want zonder derailleur (kader is toch ontworpen voor binnenversnelling) is een ketting sowieso korter dan met buitenversnellingen. De standaard aantallen schakels in de verkochte kettingen bewijzen dat, bmx marktsegment uitgezonderd.
Ook gewicht als motief kan geen reden zijn, het verschil is maar een fractie van het aantal tanden en dus het gewicht, en bovendien, als slijtage dubbel zo snel gaat, dan verklooi je je kracht door lager rendement toch meer in de aandrijving dan aan kilometers, en doe je daarmee de gewichtsbaseerde winst teniet.