
Carbon wielen en wind/gebergte
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Maar de profs rijden toch ook met hoge velgen in de bergen?


- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Punt is dat je het oppervlak niet kan vergelijken met dat van je lichaam en de rest van je fiets.gene schreef: Ik heb ook niet de vgl gemaakt met een dicht voorwiel. Dit is nl nog veel meer zij-oppervlak op de meest slechte lokatie.
Het is een complex probleem wat niet zo maar te doorgronden is. Het is en blijft aerodynamica en dat pakt vaak anders uit dan wat je in zou schatten.
Profs rijden met tubes, remvlak van FCT wielen is veel minder kwetsbaar voor opwarmen. Daarnaast mag je van een profwielrenner wel verwachten dat deze een beetje kunnen dalen en 't echt niet in 't hoofd halen om slepend te remmen. Tot slot zie je de meeste profs in de bergen met 35-45 mm hoge velgen rijden.
Uiteindelijk wordt je gewoon eerder van de weg geblazen met een hoge velg. Dat zal 99 van de 100 ritjes geen issue zijn (in Provence liggen die verhoudingen al wel wat anders), maar ik heb 't dit jaar nog zien gebeuren dat er in koers (UCI 2.2) renners van de weg geblazen werden. Zelfs een Deen van 90+ kg die nog maar net op de weg kon blijven, was lek gereden en had toen een hoog voorwiel gekregen.
Dan vraag ik me af in hoeverre je als toerfietsers de problemen op wilt zoeken. Ik heb persoonlijk niet meer fietsplezier met FCC's (laat staan met FCT), maar wel meer sores.
Er zijn ook best profs die met lage wielen rijden, bijvoorbeeld Nieve. Maar goed die rijdt voor een team waar de wielen niet gesponsord worden dus daar liggen de zaken net wat anders.
Verder vind ik dat we niet moeten overdrijven. Ik heb al duizenden kilometers door de heuvels en bergen gereden met m'n FCC, ook bij veel wind, en ik heb welgeteld 1x gehad dat ik verrast werd door een windvlaag. Met 74 kg ben ik niet echt een zwaargewicht, doch ook geen klimmerstype.
Als ik mooie wielen heb dan wil ik daar op rijden tijdens de mooiste ritten van het jaar, namelijk in de bergen en heuvels. Zo simpel liggen voor mij de zaken. Bovendien steek in mijn zomerfiets maar één set wielen, ik heb geen zin om steeds te wisselen.
Verder vind ik dat we niet moeten overdrijven. Ik heb al duizenden kilometers door de heuvels en bergen gereden met m'n FCC, ook bij veel wind, en ik heb welgeteld 1x gehad dat ik verrast werd door een windvlaag. Met 74 kg ben ik niet echt een zwaargewicht, doch ook geen klimmerstype.
Als ik mooie wielen heb dan wil ik daar op rijden tijdens de mooiste ritten van het jaar, namelijk in de bergen en heuvels. Zo simpel liggen voor mij de zaken. Bovendien steek in mijn zomerfiets maar één set wielen, ik heb geen zin om steeds te wisselen.
+1. Alhoewel ik stiekem toch een tweede setje wielen voor mijn fiets heb, wissel ik bij slecht weer eerder van fiets dan van wielen. Het grote voordeel daarvan is dat de winterfiets zeer binnenkort vrij identiek is aan de zomerbike 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Helemaal eens. En die (beperkte) ongemakken neem je dan voor lief en kan je voor veruit het grootste gedeelte opvangen door stuur- en remkunde.havana schreef: Als ik mooie wielen heb dan wil ik daar op rijden tijdens de mooiste ritten van het jaar, namelijk in de bergen en heuvels. Zo simpel liggen voor mij de zaken. Bovendien steek in mijn zomerfiets maar één set wielen, ik heb geen zin om steeds te wisselen.
Ik had een set Dura Ace C24 wielen als klimset, ik heb ze maar verkocht omdat ik voor mezelf eerlijk had uitgemaakt dat ik die zelfs in het hooggebergte toch nooit zou monteren.


Ik heb een prachtig setje met ultralichte tune naven en (alu) Ryde velgen (1300 gr oid), maar een nog prachtiger setje met nog net iets ultralichtere tune naven en Assault velgen dat in totaal slechts 50 gram zwaarder is. Eerstgenoemde was aangeschaft voor de transAlp (waar ik er met veel plezier op gefietst heb), maar 3x raden welke set ik monteerde toen ik een maand later op vakantie naar de alpen ging (lees: wist dat ik toch niet ging fietsen met slecht weer)

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Volcarbon wielen zijn er van 1400 gr, DA met alu remrand zit tss 1800 en 1900 gr.djatwork69 schreef:1400 gramamclassic-fan schreef:Carbon + alu remrand is zwaar, dan kom je nooit de berg op.![]()
En als je nu een combi maakt? Kan dat iets schelen? Of is dat totaal geen zicht?
Combi maken scheelt heel wat vermits het vnl het voorwiel betreft.
Ik heb mooie hoge handgespaakte velgen, maar ik ga daar niet mee in de echte bergen fietsen. Het kan natuurlijk goed gaan, en vooral als er geen wind is en de carbon velgen kunnen de hitte van het remmen goed verwerken (en jij kunt goed dalen en remmen) zal het allemaal wel mee vallen.
Maar de wind kan je wel degelijk parten spelen. Een jaar of 3 gelelden daalde ik de Ventoux af richting Bedoin. Door de wind had ik veel moeite mijn fiets met lage velgen op de weg te houden. Dat lukte door erg rustig af te dalen en daarmee controle te houden. Er kwamen mij echter een aantal fietsers met hoge velgen tegemoet. Die werden bijna compleet van de weg afgeblazen in hun beklimming en zaten zeer duidelijk niet op hun gemak.
Afgelopen september heb ik met een aantal vrienden in Spanje gefietst en ook zij hadden bij het afdalen moeite de fiets onder controle te houden door de wind. De overeenkomst was dat zij allemaal met hoge velgen reden. Ik veel minder, en ik reed met lage velgen.
Voor mij is het dus een no brainer geworden. De vraag is of je bereid bent risico te lopen. Ik dus niet.
Maar de wind kan je wel degelijk parten spelen. Een jaar of 3 gelelden daalde ik de Ventoux af richting Bedoin. Door de wind had ik veel moeite mijn fiets met lage velgen op de weg te houden. Dat lukte door erg rustig af te dalen en daarmee controle te houden. Er kwamen mij echter een aantal fietsers met hoge velgen tegemoet. Die werden bijna compleet van de weg afgeblazen in hun beklimming en zaten zeer duidelijk niet op hun gemak.
Afgelopen september heb ik met een aantal vrienden in Spanje gefietst en ook zij hadden bij het afdalen moeite de fiets onder controle te houden door de wind. De overeenkomst was dat zij allemaal met hoge velgen reden. Ik veel minder, en ik reed met lage velgen.
Voor mij is het dus een no brainer geworden. De vraag is of je bereid bent risico te lopen. Ik dus niet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16853
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als het Shimano Dura-Ace WH-9000-C24-CL wielen zijn dan kom je echt niet aan 1800 gram.gene schreef:Volcarbon wielen zijn er van 1400 gr, DA met alu remrand zit tss 1800 en 1900 gr.djatwork69 schreef:1400 gramamclassic-fan schreef:Carbon + alu remrand is zwaar, dan kom je nooit de berg op.![]()
En als je nu een combi maakt? Kan dat iets schelen? Of is dat totaal geen zicht?
Combi maken scheelt heel wat vermits het vnl het voorwiel betreft.
Gewicht: 1428 gram
Bron: competitivecyclist
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
De mijne zitten rond de 1550 gram. DA wh 7850 slgene schreef:DA C24 zijn idd erg licht, ik heb ze zelf ook.
Maar het gaat hier over hoge wielen, de DA C50 CL.
http://road.cc/content/review/9936-shim ... r-wheelset