Met behulp van het grafiekje van de Tacx site wordt het me ook iets duidelijker.

Zo te zien heb je bij een lage snelheid (12 km/u) maar een weerstand van zo'n 200w om tot 7% te komen. Dit lijkt me inderdaad niet heel veel als ik in D3 staand op de pedalen de Mount Ventoux op knallen wil. De weerstand neemt toe naarmate de snelheid omhoog gaat, maar met 35 km/u de Ventoux oprijden lijkt me ook weer niet echt realistisch.
De Bkool heeft dit volgens deze review dus ook, maar ik neem aan dat dit in mindere mate is dan de Vortex:
Bkool quotes an impressive sounding maximum resistance of 1200W, which is more than most of us mere mortals can achieve, but it doesn't specify a speed/power curve and I suspect that this power isn't available right across the speed range.
As an example, I noticed that when riding up something steep in a low gear with a power of about 300W, there was very little tangible difference when the slope changed from 10% to 15%, suggesting that at low speeds the maximum resistive power is rather less than the quoted maximum.
In dat geval beperk ik mij tot de keuze van de Vortex waarbij ik de minpunten op de koop toe neem, of de complete Bkool. Een mat en ANT+ stick zijn sowieso een must waardoor het prijsverschil effectief ~€115 bedraagt. Daar krijg je zo te horen een realistischere ervaring voor terug en een zweetdoek/trainerband als bonus.
Ps. @mods, misschien deze discussie even verplaatsen naar dit topic?