Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuze fietscomputer anno 2015-2020

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 19 nov 2015 00:58

Ik kan me vroeger herrinneren toen ik in de Ardennen was, dan gingen we gewoon een richting op,en we zagen wel weer hoe we thuis kwamen.

En juist als je de weg kwijt raakt, kom je vaak de mooiste paadjes en routes tegen.

Handig hoor, als je precies goed rijdt. Maar.... Is het ook leuker?

;-)

brutus
Forum-lid

brutus 19 nov 2015 01:07

Ja, want dan wijst een local je de allermooiste paadjes van de Ardennen.
Die ik zelf dus zeker nooit gevonden zou hebben.
Laat staan aan elkaar geknoopt.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 19 nov 2015 08:28

Als ik mijn Rider 60 zelf een route laat plannen, of ik maak een route met een van de vele, op internet aanwezige, routeplanners, kom ik deze paadjes ook tegen, afhankelijk van de parameters die ik bij het route plannen instel. Voor mij blijft het dan wel bij fietsen op de weg want ik fiets niet off road.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 19 nov 2015 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 nov 2015 09:20

Bredalp schreef:Ik kan me vroeger herrinneren toen ik in de Ardennen was, dan gingen we gewoon een richting op,en we zagen wel weer hoe we thuis kwamen.

En juist als je de weg kwijt raakt, kom je vaak de mooiste paadjes en routes tegen.

;-)
ben jij wel eens verdwaald in Amersfoort (ergens in een buitenwijk), of Houten (nog erger?) ;)

annesinke
Forum-lid

annesinke 19 nov 2015 13:05

Haha eens met monsieur pinot en dat is exact de reden dat ik een fietscomputer met navigatie, als ik ergens ga fietsen waar ik de weg net niet goed weet gebeurt het me net te vaak dat ik een of ander dorp/stad verstrikt raak met de ene na de andere stoplicht/doodlopende weg/verkeer etc etc en niet de fijne/mooie koersweggetjes. Daarom zoek ik dus een fietscomputer waarbij je de mooie rondjes van anderen kan nafietsen :-) (dus een garmin edge 520/810/1000, nog steeds aan het twijfelen maar ga binnenkort naar de winkel om eens te kijken naar de groottes :-))

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 19 nov 2015 14:33

monsieurpinot schreef:
Bredalp schreef:Ik kan me vroeger herrinneren toen ik in de Ardennen was, dan gingen we gewoon een richting op,en we zagen wel weer hoe we thuis kwamen.

;-)
ben jij wel eens verdwaald in Amersfoort (ergens in een buitenwijk), of Houten (nog erger?) ;)
:D In Houten (fietsstad) kan je bijna niet meer verdwalen. op zowat iedere lantaarnpaal zijn gekleurde banden (met op borden aangegeven fietsroutes) bevestigd. Het is nu nog alleen maar zaak om de juiste kleur te volgen om zo je weg door Houten te vinden.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 nov 2015 14:37

Lelystad en Hoofddorp! Daar moet je je zonder GPS niet wagen. En met GPS is er ook geen garantie dat je het dorp weer uit komt. Eigenlijk kun je daar maar beter helemaal nooit komen. :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 nov 2015 14:47

Almere is ook wat lastig trouwens (sorry Zorro)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 nov 2015 15:40

Zoetermeer! Als je daar de fietsbordjes volgt eindig je standaard ergens in de spelonken van een woonwijk alwaar de anwb fietsbordjes dan ook stoppen. (tip: met een boog om zoetermeer heen, of strak! de A12 volgen :P)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 nov 2015 22:26

@annesinke: mijn vraag naar je budget blijft volgens mij onbeantwoord (want: indien geen maximum én geen problemen met grootte 1000 gewoon de edge 1000 bestellen ;))

annesinke
Forum-lid

annesinke 20 nov 2015 08:56

@monsieurpinot, in principe geen maximum, wil gewoon de fietscomputer die voor mij het beste is. Maar ik ga natuurlijk niet bijna het dubbele betalen als er allemaal nog extra functies op zitten die ik niet per se gebruik.
De zaken waar ik nu nog over nadenk en waarop ik mijn keuze ga baseren is grootte, accuduur, navigatiemogelijkheden en prijs.
Grootte, ga ik checken in de winkel
Accuduur, is een minpuntje van de 1000 (maar is bij lange tochten op te lossen)
Navigatiemogelijkheden, als de 520 voor mij voldoende navigatiemogelijkheden heeft (dwz prima om routes na te fietsen en een kaart van een regio aanwezig, die je dan kan wijzigen indien nodig) waarom heb ik dan de 1000 nodig? Extra navigatiefuncties kunnen natuurlijk wel echt handig zijn, maar als dat ten koste gaat van de accuduur....
Prijs, die weten we :-)

Dus dat zijn een beetje mijn afwegingen, maar mijn conclusie is nu een beetje als volgt:
Kies ik de 1000, dan heb ik bij 5-10% van m'n tochten mogelijk een accuprobleem.
Kies ik de 520, dan heb ik mogelijk in 5-10% van mn tochten een navigatieprobleem.

Ik neig daarom iets meer naar de 520, want vind het heel jammer als ik niet een volledige rit kan opnemen :-), en een keertje een beetje verdwalen is mss iets minder erg.....

lange_666
Forum-lid

lange_666 20 nov 2015 11:37

De kaartfuncties van een 520 zijn zo goed als onbestaande. Je kan wel een kaart op de achtergrond "plakken" maar daarom is er nog geen echte navigatie(begeleiding).

Plaats reactie