Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen

marcelb
Forum-lid

marcelb 28 aug 2015 23:31

53x11 schreef:
rob74 schreef:
Kilowatt schreef:Zijn er voorbeelden van nuttige innovaties ? Van de afgelopen zeg pak em beet 10 jaar? :lol:
Ik heb een tijdje zitten denken en bijna dacht ik dat 11 speed een echte innovatie was. Maar met het laten verdwijnen van de 12-27 cassette is dat dus ook niet waar. 11 speed en de 11-28 cassette is even goed als 10 speed en 12-27.
Snap ik ook geen reet van inderdaad. Tevens goed voorbeeld. Onmogelijke combinaties van voortandbladen (52-36) en cassettes (11-32), die zogenaamd overal geschikt zijn, maar eigenlijk nergens, want vleesch noch visch. Het wordt verkocht omdat blijkbaar het merendeel van de fietsers acute stress krijgt bij de gedachte aan een klus die moeilijker is dan een band oppompen, en/of de kans op een klim met de trapfrequentie onder de 85 te komen.
Dat van die onmogelijke combinaties ervaar ik op dit moment aan den lijve. Op mijn nieuwe fiets heb ik 52/36 (wat me goed bevalt) met een 11/28-cassette. Daar zitten enkele overgangen in bij het schakelen die ik (of moet ik zeggen: mijn benen) niet snap. Mijn nieuwe cassette wordt dan waarschijnlijk ook een 12/25.
Real men wear blûk!!! Marcel

wolly68
Forum-lid

wolly68 28 aug 2015 23:49

Mijn persoonlijke positieve ervaring met DI2:
- remhendels bewegen niet meer zijdelings en remt dus fijner.
- geen irritant aanlopen van de ketting bij de voorderailleur
- je kunt zelf de functies aan de knoppen toekennen. Ik gebruik de beide grote flippers voor de achterderailleur en de kleine knoppen voor de voorderailleur. Onder in de beugel zijn de grote makkelijker te bedienen.

Daarnaast zijn er wel meer mooie toepassingen te bedenken. Bijvoorbeeld het elektronisch blokkeren van versnellingen die mechanische schade kunnen veroorzaken bij de combinatie 50/34 + 11/32 + korte derailleurkooi.

Kortom: niet allemaal noodzakelijk, maar het werkt gewoon prettiger.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2015 00:00

Een Sparta Ion fietst eigenlijk ook veel prettiger dan een racefiets en tegenwoordig is er ook een 45km/h model...
Campagnolo Ultra Dork

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 29 aug 2015 10:16

Elders op het forum loopt een topic over het bezoek van enkele forumleden aan de opening van de nieuwe Gazellefabriek. Waar vroeger veel door Gazelle zelf werd gefabriceerd wordt mensen nu al gewaarschuwd niet teveel te verwachten van de fabrieksrondleiding. Reden, het is nu nog meer dan eerst een assemblagefabriek geworden.

Als enige van de westerse landen speelt de fiets in Nederland de fiets een substantiële economische rol. Nergens in de westerse wereld wordt de fiets zoveel gebruikt als vervoermiddel om van a naar b te komen als in Nederland.
Lees de artikelen en je ziet dat andere westerse landen dappere pogingen doen om ook hun hun land de fiets een grotere rol te laten spelen. Voor nu lijkt dat nog niet te lukken al doen de Denen het niet verkeerd.

En dan denk ik, hoe kan een land waarin de fiets een dergelijke grote rol speelt zo achterlopen als het gaat om nieuwe fietsontwikkelingen. Veel nieuwe trends werden door de Nederlandse merken te laat of helemaal niet opgepakt.
Ook hier af en toe een dappere poging, neem Sparta met de Spartamet, en later een elektrische variant, Sparta was eigenlijk voorloper en speelt vandaag de dag geen rol meer op de fietsenmarkt.
De raceafdelingen van Gazelle en Batavus, vandaag compleet niet bestaand. Ik ben geneigd om Koga daar ook onder te scharen want ik heb niet het idee dat zij zelf iets aan R&D doen maar gewoon wat carbonframes inkopen in China.

Met dat ze de trends hebben gemist hebben toeleveranciers naar mijn idee ook de ontwikkelingen op het gebied van componenten gemist. Als je hier geen ATB fabrikant hebt zul je ook niet zo snel zelf verende vorken of schijfremmen ontwikkelen. (ja ik weet er was WP Rond forks). Over de transitie van ijzer naar alu en vervolgens carbon zullen we het maar niet hebben.

Al met al est bijzonder dat er al enkele decennia op innovatie wordt gehamerd en dat Nederlandse fabrikanten op zijn best trendvolger zijn.

Hoe kan dat toch, zijn Nederlandse fietsenboeren gewoon een stel sufferds?
Laatst gewijzigd door NicoNB op 29 aug 2015 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2015 10:46

Als je makkelijk geld kunt verdienen met het verkopen van te zware, goedkope aluminium fietsen met nutteloze opties zoal verende vorken en zadelpennen en trapondersteuning aan babyboomers hoef je niet echt te innoveren. Veel van die mensen kopen toch wel iedere 3 jaar een nieuwe fiets.

Eigenlijk valt de racefietsmarkt nog wel mee met nutteloze innovaties. Bij stadsfietsen is het nog veel erger.
De fiets is natuurlijk ook een heel eenvoudig ding. De enige echt belangrijke innovaties zijn het dubbele driehoek frame, spaakwielen, luchtbanden, het freewheel en versnellingen geweest. De rest was een kwestie van finetunen en heel veel marketing.
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 29 aug 2015 11:36

Voor PBP ben ik de andere weg op gegaan. In de afgelopen edities had ik regelmatig last ervan dat m'n Ergopower schakeling niet meer goed schakelde. Je kunt tijdens PBP niet aan preventief onderhoud doen en de wegen kunnen nog wel eens bagger zijn (en het weer ook). Dit jaar stak m'n oude schouderblessure de kop weer op.
Ik heb direct gekozen voor een volledige oplossing. M'n Koga uit '87 afgestoft. Die had ik voor Russische en Oezbeekse brevetten opgebouwd met 8-speed crosscommandeurs (door iedere tractormechanieker te repareren). Kort en goed, ik heb PBP hiermee gereden. 2x een schroefje van de lampbevestiging moeten vastdraaien en 1x olie op de ketting was het enige onderhoud dat nodig was. Dit scheelde me in verhouding tot de afgelopen jaren 15-30 minuten. Dat is dus ene korte slaapstop. Absoluut de moeite waard. Hinder bij het schakelen had ik totaal niet. In tegendeel, ik kon nu in het donker gewoon via de commandeur voelen welke versnelling ik had. En de schouder? Die is tijdens PBP alleen maar beter geworden. Het moeten wisselen van positie bij het schakelen is daar denk ik een groot voordeel bij geweest. Van anderen lees ik grote problemen met schouders/polsen vanwege het moderne schakelen.
En de schroefjes, dat was een gevolg ervan dat ik met 50 per uur verkeersdrempels kon nemen, al mijn verlichting zat goed vastgeschroefd. De rappe mannen op carbon met opkliklampjes moesten vol in de blokken anders vlogen de opkliklampjes alle kanten op.
Mijn keuze is dus duidelijk. Mijn volgende fiets krijgt gewoon crosscommandeurs. Een stel voor gewone kabels en met triple is al naar me onderweg.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 29 aug 2015 13:55

@nico: simpel: handwerk en eigen klantenwensen zijn onbetaalbaar geworden. Ik was het met de waarschuwing ;)

Gazelle staat eigenlijk symbool voor de veranderende maatschappij. Waar bepaalde segmenten verdwenen zijn. Beetje hetzelfde als de blokker in nood door de action. Vroeger moest een fiets goed zijn: nu betaalbaar of topsegment. Kijk naar de opkomst van bigbazaar, action, primark (wegwerpcultuur)en de neergang van v&d, blokker, Gazelle et cetera.
Previous name Jansen01

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 29 aug 2015 14:51

Het luidkeels verkondigen van de grote producenten dat een triple overbodig is, omdat je met een compact eenzelfde bereik kunt realiseren, heb ik zo mijn bedenkingen bij. Zelf heb ik in ieder geval geen zin (meer) om met een gatenkaas-cassette rond te rijden, ook niet in het hooggebergte.

En wanneer je regelmatig naar de heuvels/bergen trekt (of er woont), vind ik het telkens wisselen van voorbladen en cassettes niet echt aantrekkelijk. Met name niet als je vaak op het laatste moment pas besluit — mede afhankelijk van het weer — om wel/niet af te reizen.

Wat mij betreft mogen grote jongens als Shimano, Campagnolo en Sram weleens een soort minicompact op de markt brengen, waardoor de gatenkaas-cassettes voor de ‘gemiddelde’ racefietser (zoals ik) niet meer noodzakelijk zijn, en je altijd met kleine stappen kunt op- en afschakelen. Denk dan bijvoorbeeld aan een 42-26T crankset met een bijpassende 10-22T minicassette (zie Ritzelrechner). Deze combi is zowel in de polder als in het hooggebergte prima bruikbaar.

Vergelijk deze set-up maar eens met de (in bergachtige omgevingen) populaire combi 50-34T crankset en 12-29T cassette (zie Ritzelrechner). De lichtste versnelling van de minicompact (26x22) komt nagenoeg overeen met die van de standaard compact (34x29). En de zwaarste versnelling van de minicompact (42x10) is ietsje zwaarder dan die van de standaard compact (50x12)...

Afbeelding

Het wisselen van de voorbladen/cassette-setup is dan niet meer nodig. Geldt dus ook voor die vermaledijde gatenkaas op je achterwiel. Geen onnodige energieverspilling meer, gewoon altijd en overal het juiste verzet voorhanden. Ongeacht of zo'n minicompact een echte innovatie is, van mij mag het wel op de markt gedropt worden. Zou er veel vraag naar zijn? Zal me niks verbazen. ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2015 15:37

Het is/was natuurlijk heel duur om én triples, én dubbels én compacts te produceren. Die 4 bouts dingen zijn natuurlijk veel goedkoper voor de fabrikant. De trimmer heeft een kleiner binnenblad en een pizzaschijf als grootste achterkransje, verder kan alles gelijk blijven. Logisch dus vanuit het oogpunt van de fabrikant, verbazingwekkend dat veel consumenten dit soort ontwikkelingen zien als vooruitgang...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 29 aug 2015 15:59

Hoe denken ze daar in andere landen over? Want Nederland is best wel uniek he, overal plat. Nouja, bijna overal dan.

In de rest van de wereld waar gefietst wordt zijn de omstandigheden bijna altijd anders, alsin bergen en heuvels. En aangezien we maar een kleine landje zijn zullen de fietsproducenten zich meer richten op de omstandigheden in de grote afzetmarkten.

En wij moeten maar onze keuze maken wat het beste past bij ons, hier in de polders.

Het is maar een gedachte die ik heb, kan totaal onzin zijn, haha ;-).

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 29 aug 2015 16:09

rob74 schreef:
jwkeij schreef:Als Shimano nu eerste eens wat deed aan de body's ipv de schijven aan de man brengen.
Dán heb je een innovatie.
Oh,... Dikke plus 1!!!!!
Het zou zo'n ongelooflijke makkelijke innovatie zijn om de campa body tot de standaard te verheven. Echt beter voor iedereen. Maar ja, zal wel niet gebeuren. De ego van de Shimano CEO zal daar wel te groot voor zijn
Met de bodies van Shimano zelf is niet veel mis. Het zijn juist de andere merken die de verkeerde materialen toepassen om de prijs te drukken en een paar gram te besparen, Easton om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.:mrgreen:
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2015 17:24

wolly68 schreef:Mijn persoonlijke positieve ervaring met DI2:
- remhendels bewegen niet meer zijdelings en remt dus fijner.
.
Koop de goedkoopste Campagroep, je zult versteld staan van het remgemak en remgevoel ;)
Blokkeren van bepaalde schakelcombis? Als je het 1x goed fout doet is het voor de rest van je leven in je hoofd geprent....

Schijfremmen zijn kolder op de racer. Mooi voorbeeldje van mijn persoonlijke recente ervaring met innovaties....
- schijfremmen op de atb (waar ik overigens niet anders zou willen). Piston van voorrem (shimano xt) kwam onder geen mogelijkheid meer terug. Geprobeert terug te duwen, muurvast. Uur getobt en toen handdoek in de ring gegooid. Sta je dan op je 2e dag van de vakantie..... Gelukkig een hele goede lokale FM (oa Rocky Mountain dealer, dus geen tobbert) gevonden in Fr. Remklauw open, binnenwerk kapot. Nieuwe rem moeten kopen. Gelukkg had hij XT liggen, maar met de verkeerde Ispec aansluiting. Want ja-ja, Shimano heeft na twee jaar ofzo na Ispec A ook (je raadt het nooooit....) Ispec B geintroduceert (1mm afwijkend letterlijk). Dus mijn handel met de nieuwe klauw gecombineert en rijden maar.
Ik voorzie heeeeeele leuke vakanties voor mensen die straks een probleempje hebben met schijven. Niet overal tref je zo'n superbehulpzame (franse!) vakman.
Maar nogmaals, op de atb bijna een musthave als je beetje serieus biked. Maar ook daar zijn ze nog steeds niet probleemloos. Blader maar eens op mountainbike.nl/forum.

-BB30: al eerder geschreven. Het kraakt, piept, knarst en is alleen voor lange tijd ellendevrij te houden met locktite. Prutswerk is het, want de toleranties moeten veel te krap zijn voor consumentenmateriaal.

Dus wat is er nu feitelijk echt nog verbeterd sinds de introductie van de eerste Campa 10sp recordgroep? Geen ruk!!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie